آمریکا به دنبال جنگ نیست
کد خبر: 3821439
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲

آمریکا به دنبال جنگ نیست

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت علمی روابط بین‌الملل دانشگاه مفید گفت: آمریکا به دنبال جنگ نیست، بلکه هدف اصلی آن جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای و هماهنگ ساختن این کشور با سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا است.

آمریکا به دنبال جنگ نیست

سیده‌صدیقه حسینی، عضو هیئت علمی روابط بین‌الملل دانشگاه مفید، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: دنیای امروز دنیای دیپلماسی است و مسائل باید با گفت‌و‌گو حل‌وفصل شود. جمله معروفی از هنری کیسینجر نقل می‌شود مبنی بر اینکه «در نظام بین‌الملل، دوستان و دشمنان دائمی وجود ندارد». بسیاری از کشورها را می‌توان نام برد که در مقاطعی دشمن یکدیگر بوده‌اند و اکنون به کشورهای دوست تبدیل شده‌اند و بالعکس. رابطه میان آمریکا با ژاپن گویای همین وضعیت است. آمریکا تنها حمله اتمی جهان را به ژاپن انجام داد که طی آن، هیروشیما و ناکازاکی کاملاً از بین رفتند. نیروهای آمریکایی تا دهه 90 به صورت مستقیم در ژاپن حضور داشتند و به طور مشخص در چند سال گذشته شاهد یک‌سری اعتراضات به حضور نیروهای آمریکایی در این کشور بوده‌ایم، ولی با این حال، ژاپن به یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان تبدیل شده است و در قطب تکنولوژی جهان در کنار آمریکا قرار دارد.

ترامپ جنگ روانی شروع کرده است

عضو هیئت علمی روابط بین‌الملل دانشگاه مفید بیان کرد: ترامپ جنگ روانی‌ شروع کرده است، او ابتدا از گزینه نظامی سخن می‌گوید و سپس از مذاکره حرف می‌زند و بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا از سوی ایران. در توئیت خودش اعلام می‌کند که شب گذشته قرار بود سه نقطه از خاک ایران را هدف قرار دهیم و چون این حملات به کشته شدن 150 نفر منجر می‌شد، از انجام آن منصرف شدیم.

حسینی با بیان اینکه سیاستمداران باید واقعیت‌های نظام بین‌الملل را بشناسند، گفت: شناخت صحیح واقعیت‌های نظام بین‌الملل، به عملکرد ایران کمک زیادی می‌کند؛ بنابراین اگر بخواهیم عاقلانه تصمیم بگیریم باید از هوشمندی و کیاست خودمان استفاده کرده و برگ‌های برنده‌ رو کنیم و ببینیم آیا مذاکره به نفع ما هست یا نه و اینکه آیا در شرایط فعلی، جنگ به نفع ایران است یا خیر و اگر جنگی رخ دهد، سود و زیان آن برای هر یک از طرفین چقدر خواهد بود. برخی براین باورند که آمریکایی‌ها به راحتی می‌تواند حمله جدیدی را شروع کند، همان‌طور که شاهد حمله آمریکا به عراق و افغانستان بدون مجوز سازمان ملل بودیم. 

آمریکا به دنبال تغییر رژیم ایران است

وی تصریح کرد: به نظر من، آمریکا دنبال جنگ نیست، بلکه دنبال تغییر رژیم در ایران است، علی‌رغم اینکه ترامپ اعلام کرده قصدش تغییر رژیم ایران نیست، ولی همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز گفتند، قصد آمریکا تغییر رژیم است، ولی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. اصلاً چنین کاری امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه تغییر و تحولی اساسی در ساختار نظام بین‌الملل رخ دهد؛ بنابراین هدف اصلی آمریکا جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای و هماهنگ ساختن این کشور با سیاست‌های منطقه‌ای خودش است، یعنی به زعم خودشان دخالت ایران در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای را متوقف کنند.

عضو هیئت علمی روابط بین‌الملل دانشگاه مفید در پاسخ به این سوال که آیا حوادث بندر فجیره امارات و حمله اخیر به نفتکش‌های ژاپنی در خلیج فارس، سناریوهای از پیش طراحی شده برای شروع درگیری نظامی با ایران است، گفت: هیچ بعید نیست، در حال حاضر وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که چند ناو آمریکایی برای حفاظت از کشتی‌های باری و تجاری این کشور به هنگام عبور از تنگه هرمز، در خلیج فارس مستقر شده‌اند. بعید نیست که آمریکایی‌ها بخواهند از این طریق توجه افکار عمومی را به این مسئله جلب کنند که دولت ایران در خلیج فارس برای کشتی‌های آمریکایی و غیر آمریکایی ناامنی ایجاد کرده و تجارت بین‌الملل را با مشکل مواجه می‌کند.

در سیاست، غیر ممکن وجود ندارد

وی ادامه داد: در سیاست، غیر ممکن وجود ندارد و هر چیزی امکان‌پذیر بوده و به قول مورگنتا، منافع ملی چراغ راه سیاست خارجی دولت‌ها است و تمام آنها در حوزه منافع ملی‌شان عمل می‌کنند. هر چیزی که منافع ملی دولت‌ها را به خطر بیندازد، به راحتی عامل خطر را براساس میزان قدرتشان از بین خواهند برد؛ بر این اساس دولت آمریکا احساس کرده که منافع ملی‌اش در خلیج فارس و خاورمیانه به دلیل عملکرد ایران به خطر افتاده و اقدامات لازم را برای مقابله با ایران انجام خواهد داد.

وی با اشاره به درخواست آمریکا برای تشکیل جلسه غیرعلنی شورای امنیت به دنبال سرنگونی پهپاد این کشور از سوی ایران گفت: یکی از اهرم‌های دیپلماسی، تحریم‌های اقتصادی است و آمریکا به شدت بر این مسئله تأکید می‌کند، یعنی هدف آن این است که از طریق تحریم‌ها، کل اقتصاد ایران را فلج کند. از طرف دیگر، آمریکا از تشکیل جلسه غیر علنی شورای امنیت این هدف را دنبال می‌کند که نشان دهد فرضاً اگر جنگی رخ دهد، یعنی تنش‌ها شدت بگیرد، تنها کشور مقصر، ایران است؛ چون اعلام می‌کند که در یک سال گذشته بارها از ایران برای مذاکره و حل مشکلات از طریق دیپلماسی درخواست کرده؛ در واقع می‌خواهد به افکار عمومی چنین القا کند که اگر جنگی رخ دهد، ایران مقصر است.
انتهای پیام

captcha