احتمال حذف صدور ویزا برای اربعین
کد خبر: 3822321
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
ذوالفقاری خبر داد:

احتمال حذف صدور ویزا برای اربعین

گروه جامعه ــ رئیس ستاد مرکزی اربعین از احتمال حذف صدور ویزای آن خبر داد و تأکید کرد: باید تمهیدات لازم برای مدیریت حضور زائران در اربعین انجام شود.

به گزارش ایکنا؛ جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین امروز سه‌شنبه چهارم تیرماه، با حضور حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین و حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین و نمایندگان سایر نهادهای عضو ستاد اربعین در محل سازمان حج و زیارت برگزار شد.

در این جلسه حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین، با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم خدمات ما در اربعین رنگی غیر از رنگ الهی به خود گیرد، گفت: دستور داده شده تابلوهای سازمانی در اربعین حذف شود. در این مراسم نباید خودستایی و سازمان‌ستایی کنیم.

وی ادامه داد: همه اقدامات انجام شده برای اربعین از جمله جاده‌سازی، تأمین زیرساخت‌ها و ... بستری هستند که نتیجه آن باید افزایش فرهنگ و معرفت زائران باشد.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه سال گذشته بانک مرکزی بدون هماهنگی با ستاد اعلام کرد که در کشور عراق به زائران ارز می‌دهد و این مسئله مشکلات زیادی را به وجود آورد، گفت: امسال به همه اعلام کرده‌ایم که اگر نهادی بدون هماهنگی دست به اقدامی بزند با آن سازمان برخورد می‌کنیم. البته نمی‌خواهیم جلوی ایده‌های جدید و اقدامات مثبت را بگیریم و سیستم بسته‌ای ایجاد کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه باید جلوی فرقه‌گرایی و ورود مباحث غیر دینی به اربعین گرفته شود، گفت: ملاحظات کنونی منطقه و جهان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. تقویت مباحث معرفتی امروزه بسیار مهم‌تر است و بر همین اساس می‌توان اقدامات فرهنگی را زودتر از سال‌های قبل آغاز کرد.

زیرساخت‌های عراق برای پذیرش جمعیت بیشتر آماده نیست

رئیس ستاد مرکزی اربعین ضمن هشدار به این مسئله که با حذف هزینه روادید ممکن است با ازدحام زائران در مرزها مواجه شویم و فجایعی به بار آید، گفت: حتی اگر همه زیرساخت‌های ایران آماده باشد، زیرساخت‌های عراق برای پذیرش جمعیتی بسیار بیشتر از سال‌های گذشته آماده نیست.

وی اظهار کرد: بر همین اساس باید امسال بر موضوع زمان و عبور زائران از مرزها، مدیریت بیشتری باید انجام شود و حتی اگر لازم شد، حرکت زائران برخی از استان‌ها به سمت مرز مهران را ممنوع اعلام می‌کنیم، چر که در صورت عبور جمعیت زیاد از مرز مهران، زائران مجبور می‌شوند 20 کیلومتر پیاده‌روی کنند تا به خودروها برسند.

ارائه آموزش‌های لازم برای هدایت زائران اربعین

ذوالفقاری پیشنهاد کرد تعدادی از افراد توانمند هر شهرستان انتخاب و به آنها آموزش‌های لازم برای هدایت و سرپرستی زائران اربعین داده شود و افزود: فضای جاده‌ها به سمت مرزها نیز می‌تواند اربعینی‌تر شود.

وی در خصوص ارائه ارز به زائران اربعین نیز گفت: بنا بر قول بانک مرکزی قرار است ارز در داخل کشور به زائران ارائه شود. ما با ارائه ارز در خاک عراق مخالف هستیم چرا که زیرساخت‌های لازم وجود ندارد.

ذوالفقاری از اختصاص 80 درصد ظرفیت ناوگان کشور به انتقال زائران اربعین در سال گذشته و اعتراض مردم در برخی از نقاط کشور به نبود اتوبوس‌های بین‌شهری نیز اشاره کرد و گفت: به هر حال کشور ظرفیت مشخصی دارد؛ ما از اتوبوس‌های شهری نیز با دلهره برای انتقال زائران استفاده می‌کنیم، چراکه این اتوبوس‌ها مناسب استفاده بین‌شهری نیستند.

وی از مطرح شدن مباحثی مبنی بر حذف صدور ویزا نیز خبر داد و گفت: هزینه روادید حذف شده و دولت عراق با توجه به اینکه صدور ویزا هزینه دارد و باید گروه‌هایی از عراق برای صدور ویزا به ایران بیایند، پیشنهاد کرد که صدور ویزا برای اربعین منتفی شود. ما موافق حذف صدور ویزا برای اربعین هستیم اما برای تحقق این مسئله باید تمهیدات لازم مبنی بر مدیریت زائران انجام شود و بدین شکل نباشد که زائران با در دست داشتن پاسپورت راهی مرزها شوند.

ذوالفقاری در پایان سخنانش اظهار کرد: امسال با توجه به احتمال افزایش زائران، کمیته اسکان و تغذیه، دو و نیم برابر تغذیه و یک و نیم برابر اسکان را افزایش خواهد داد.

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از برنامه‌های فرهنگی اربعین سال جاری پرداخت و گفت: امسال سومین سال ارائه پیوست فرهنگی به موکب‌هاست و مقرر شده به گروه‌ها و کاروان‌ها نیز پیوست فرهنگی ارائه شود.

وی ادامه داد: آموزش و توجیه عمومی محور برنامه‌های فرهنگی است و با توجه به افزایش احتمالی زائران، لازم است کارگزاران اجرایی آموزش عمومی زائران را به صورت جدی‌تری پیگیری کنند.

وی محور دوم برنامه‌های فرهنگی اربعین را منطقی کردن انتظارات زائران اعلام کرد و گفت: سفر اربعین رایگان نیست، بلکه یک سفر زیارتی و معنوی است و اگر زائران به درستی توجیه شوند، با انتظارات و توقعات بالا این سفر را آغاز نمی‌کنند.

سوگواره «عبرات» به زودی اعلام فراخوان می‌کند

حجت‌الاسلام احمدی از اعزام سه هزار مبلغ به اربعین 98 خبر داد و گفت: تعداد یاوران معنوی اربعین شامل ائمه جمعه و جماعت، اعضای نهادهای فرهنگی و دانشگاهی و ... نیز امسال بیشتر می‌شود و بر اجرای برنامه‌ها و مراسم در موکب‌ها نیز نظارت می‌شود، همچنین بخش بین‌المللی سوگواره عبرات به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی واگذار شده است که فراخوان این سوگواره تا سه هفته آینده اعلام می‌شود.

وی از انتشار یک میلیون کتاب ره‌پویه سفر به زبان فارسی و 200 هزار جلد به سایر زبان‌ها خبر داد و گفت: سه مجله، 14 موسیقی، سرود و ابتهال، چهار بسته فرهنگی ویژه کودکان، موشن‌گرافی، پوستر، مستند و ... محصولاتی است که بخش زیادی از آنها تهیه شده است. همچنین امسال مطالعات پیمایشی، بنیادین و راهبردی در خصوص اربعین انجام و از پایان‌نامه و پژوهش‌ها با موضوع اربعین حمایت می‌شود.

طرح آینده‌پژوهی «اربعین» در دستور کار است

احمدی ادامه داد: اقدامات اولیه راه‌اندازی اندیشکده اربعین انجام شده و اجرای طرح آینده‌پژوهی اربعین در دستور کار قرار دارد. همچنین، امسال 300 خبرنگار در حوزه پوشش خبری اربعین آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند و علاوه بر آموزش‌های حضوری 50 ساعت کلاس آنلاین برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

وی از انتشار و توزیع 500 هزار کتاب معارفی به زبان‌های مختلف در اربعین خبر داد و گفت: 400 کرسی تلاوت قرآن، پنج نشست قرآنی، 20 محفل مشترک قرآنی با قاریان عراقی و پاکستانی، اهدای سه هزار جلد قرآن، فعالیت 120 گروه تعذیه، تئاتر، نمایش و اجرای 20 گروه سرود، برپایی نمایشگاه‌، برپایی محافل شعر و برگزاری یک کنگره شعر با همکاری عراق به همراه حمایت از استارتاپ‌های اربعینی از دیگر اقدامات ما در سال جاری خواهد بود.

موکب‌داران منتخب اربعین تقدیر می‌شوند

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از پیش‌بینی مشارکت بیش از یک میلیون زائر در طرح نائب‌الشهید سخن گفت و ادامه داد: پویش قرآنی اربعین نیز از نمایشگاه قرآن سال جاری آغاز شده است. «ویکی اربعین» نیز به عنوان دانشنامه الکترونیکی اربعین حاوی صدها کتاب و مقاله فعال است که 50 مقاله و دو زبان جدید امسال به محتوا و خدمات آن اضافه شده است. همچنین قرار است امسال علاوه بر تکریم 600 موکب‌دار اربعین، از موکب‌داران منتخب ایرانی و رسانه‌های برتر فعال در حوزه اربعین تجلیل شود.

انتهای پیام

captcha