آیین نکوداشت «احمد ابوالقاسمی» برند قاریان ایرانی در ایکنا برگزار شد
کد خبر: 3823656
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰

آیین نکوداشت «احمد ابوالقاسمی» برند قاریان ایرانی در ایکنا برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مراسم تجلیل از احمد ابوالقاسمی، مدیر سابق رادیو قرآن، عصر امروز، 10 تیرماه، با حضور مسئولان و پیشکسوتان و قراء بین‌المللی در ایکنا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «بررسی فعالیت‌های قرآنی و غفلت رسانه‌ها» عصر دوشنبه ۱۰ تیرماه، با حضور جمعی از مدیران، اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور از جمله عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن، محمدحسین سبزعلی و قاریانی چون محمدرضا پورزرگری، حمیدرضا احمدی‌وفا، صالح اطهری‌فرد و نیز سید محمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، در سالن کنفرانس این خبرگزاری برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن آغاز و سپس شوشتری در سخنانی با اشاره به اهمیت توجه رسانه‌ها به برنامه‌های قرآنی، اظهار کرد: منظور از رسانه معنای عام آن است؛ در این تعریف تریبون‌های نماز جمعه، تریبون نمایندگان مجلس و سخنگوها و مواردی از این دست را، که عمدتاً از دید ما مغفول مانده‌اند، نیز رسانه می‌دانیم.

ذائقه‌سازی رسانه‌ای؛ حلقه مفقوده اقبال مردمی به امور قرآنی

وی در ادامه به برگزاری دو رویداد مهم قرآنی در ماه‌های ابتدایی امسال اشاره کرد و افزود: این دو رویداد که هرساله در یک تقویم زمانی مشخص برگزار می‌شود، مسابقات بین‌المللی قرآن و نمایشگاه بین‌المللی قرآن بود که با فاصله کمتر از ۴۰ روز برگزار شد. ایکنا در گزارش‌هایی به بررسی اجمالی این دو رویداد پرداخت و حضور مسئولان را مورد بررسی قرار داد. این بررسی در زمینه بودجه‌های قرآنی نیز صورت خواهد گرفت و تلاش داریم تا در مورد بودجه ۱۰ساله فعالیت‌های قرآنی چنین بررسی‌ای را انجام دهیم.

مدیرعامل ایکنا ادامه داد: کمتر شاهد بوده‌ایم که مقام معظم رهبری با یک صنف و قشر دو بار در سال ملاقات داشته باشند، اما این ملاقات با جامعه قرآنی هر سال صورت می‌گیرد. متأسفانه آمار غائبان در این دو رویداد (مسابقات و نمایشگاه قرآن) بسیار قابل توجه بوده است. به همین اندازه هم رسانه‌ها از این مسئله غافل‌اند. این در حالی است که امسال تلاش شد این دو رویداد بیشتر در رسانه‌ها انعکاس پیدا کند، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

ارسالی//آیین نکوداشت «احمد ابوالقاسمی»/برند قاریان ایرانی

جامعه قرآنی برای جذاب‌تر کردن رویدادهای قرآنی چه کرده است؟

در ادامه عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی، با تأکید بر اینکه انتظار ما این است که قرآن نه تنها در انعکاس خبری، بلکه در تمام زمینه‌ها در اولویت اول فعالیت‌های سازمانی و مدیران ارشد نظام قرار بگیرد، گفت: الان چنین وضعیتی حاکم نیست و قرآن در اولویت اول بسیاری از سازمان‌ها قرار ندارد. قطعاً با توجه به اینکه دیدگاه وسیعی در مورد مصادیق رسانه‌ها وجود دارد و در این جلسه نیز به آن اشاره شد و باعث تعدد رسانه‌ها می‌شود. لذا نمی‌توانیم میزان غفلت یا عدم غفلت آن‌ها را مطرح کنیم.

وی افزود: با وجود این، به طور کلی می‌توان گفت با توجه به شئون مختلف جامعه از امنیتی و سیاسی تا فرهنگی و اجتماعی و ...، رسانه‌ها و از جمله رسانه ملی باید برای این موارد یک سهم تعیین کنند؛ الان چنین توازنی در این مقوله وجود ندارد تا ببینیم بر اساس قاعده مهم و مهم‌تر و با توجه به اهمیت مسائل، چند درصد از وقت و بودجه و امکانات و تدابیر رسانه‌‌ها به این فعالیت‌ها اختصاص پیدا کرده است. اگر به این نکته که آیا رسانه‌ها در مقوله مسابقات یا نمایشگاه به وظیفه خود عمل کرده‌اند یا خیر بپردازیم،‌ باید از رسانه شبکه قرآن، رادیو قرآن و خبرگزاری ایکنا که تا آخرین لحظه پای کار بوده‌اند، قدردانی کنیم.

ارسالی//آیین نکوداشت «احمد ابوالقاسمی»/برند قاریان ایرانی
این پیشکسوت قرآنی با اشاره به اینکه برخی دیگر از رسانه‌ها با توجه به اینکه تخصصی نبوده‌اند کمتر به رویدادهای قرآنی پرداخته‌اند، بر این موضوع که باید نقدی به خودمان نیز وارد کنیم تأکید و بیان کرد: باید در جامعه قرآنی چه در نمایشگاه و چه در مسابقات و محافل انس با قرآن و ... جذابیت و تغییرات و تحولات ایجاد کنیم تا در مردم ایجاد رغبت کند. در حال حاضر خبرنگاری که می‌‌خواهد محافل انس با قرآن را منعکس کند، چه تغییر اساسی در برگزاری این محافل از ابتدای انقلاب تا کنون شاهد است تا به عنوان یک فعالیت ویژه به مردم معرفی کند؟ لذا جامعه قرآنی در این زمینه باید تلاش بیشتری انجام دهد.

نقش فعالان قرآنی در بی‌توجهی رسانه‌ها به رویدادهای قرآنی

مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، سخنران دیگر این مراسم بود. وی صحبت‌های خود را در دو بخش بیان کرد و  در بخش اول به بیان اشکالات موجود در جامعه قرآنی که باعث شده تا شاهد کم‌توجهی رسانه‌ها به حوزه قرآن باشیم،‌ پرداخت.

وی گفت: پس از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز در حوزه قرآن دچار تشتت در ساختار، ضعف در سرمایه‌گذاری مناسب و عدم مدیریت بهینه منابع موجود هستیم. همچنین نبود یک سیاست واحد و منسجم در حوزه فعالیت‌های قرآنی و یک افق حداقل ۱۰ ساله از جمله خلأ‌هایی است که به برنامه‌های قرآنی آسیب می‌زند که البته ربطی هم به رسانه‌ها ندارد و بیشتر به خود ما که در خط اول فعالیت‌های قرآنی هستیم و همچنین جامعه قرآنی مربوط می‌شود.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه بررسی نشده است تا ببینیم ذائقه مردم در دهه ۹۰ به چه سمت و سویی رفته است تا بر اساس آن فعالیت‌ها را طراحی کنیم، بیان کرد: بخش عمده‌ای از وقت و انرژی ما در دستگاه‌ها قرآنی به دعواها و کشمکش‌ها اختصاص می‌یابد که همین امر به فعالیت‌ها آسیبی جدی می‌رساند.

ارسالی//آیین نکوداشت «احمد ابوالقاسمی»/برند قاریان ایرانی

قره‌شیخ‌لو در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست به مراسم تجلیل از احمد ابوالقاسمی اشاره و با تأکید بر اینکه مشترکات بسیار زیادی با این قاری بین‌المللی قرآن دارد، گفت: ایشان چهره‌ موفق در حوزه قرآنی کشور بوده و به معنای کامل یک چهره فراملی قرآنی هستند. ایشان یک انسان خوش فکر است که عمر خود را برای خدمت به قرآن به کار گرفته‌‌ است. وی هم در داخل کشور موفق بوده و هم تجربیات بین‌المللی فراوانی دارند. همه این‌ها امتیازات بزرگی است که جامعه باید از این افراد بهره ببرد و قدر این سرمایه‌ها را بداند. ایشان چه در رادیو قرآن باشد و چه جای دیگر، نیاز به این عناوین مدیریتی ندارند. برخی با این عناوین رسمیت پیدا می‌کنند، اما برخی دیگر به این عناوین شخصیت می‌دهند و ابوالقاسمی در زمره دسته دوم است.

ضرورت بررسی نیاز و مطالبات مردم از سوی جامعه قرآنی 

در ادامه احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان به بیان نکاتی پرداخت و گفت: چرا فعالیت‌های قرآنی در کشور ما با توجه به اینکه کشور اسلامی است، اما آن‌گونه که باید و شاید نمود ندارد. معتقدم چون راهکار مناسبی برای آن نمی‌د‌انیم و فقط بر روی دو موضوع قرائت قرآن و حفظ قرآن تمرکز کرده‌ایم.

مدیر سابق رادیو با ابراز گلایه از اینکه نیازسنجی جامعه به روخوانی قرآن انجام نشده است، اظهار کرد: لذا روش‌های نوین برای آموزش روخوانی قرآن جوابگو نیست. بنابراین باید مطالبات مردمی بررسی و شناسایی شود.

آیین نکوداشت «احمد ابوالقاسمی» برگزار شد/ برند قاریان ایرانی

در ادامه، مصطفی آجرلو، مشاور شبکه قرآن و معارف سیما، اظهار کرد: خبرگزاری ایکنا ساختاری قوی دارد و همچون سایر بخش‌های جهاددانشگاهی، که همیشه کارهای روی زمین مانده را در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهند، در حوزه‌های مختلف قرآنی فعال است. در سراسر کشور و هم در حوزه بین‌الملل افرادی که جویای اخبار قرآنی هستند، نمی‌توانند خبرگزاری جامع‌تر از ایکنا پیدا کند.

آجرلو ادامه داد: متأسفانه آن مفاهیمی که طی 40 سال گذشته و شاید پیش از آن از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی گرفته‌ایم صرفاً متأثر از صور مادی آن فعالیت‌ها است. فرهنگ چه در تعابیر و تعاریف اساتید غربی و صاحب‌نظران خودمان دارای دو وجه مادی و معنوی است. چنان‌که شهید مطهری مثابه روح برای بدن را در زمینه فرهنگ در نظر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه معنای قرآن سفینةالنجاة و حبل‌الله است، بیان کرد: قرآن برای حیات و رشد انسان است. لذا معتقدم در زمینه فعالیت‌های قرآنی غفلت از سوی رسانه‌ها نبوده است، چون رسانه مؤید رفتار جامعه و پاسخگوی نیازهای جامعه است.

آجرلو اظهار کرد: در واقع مراجعه به قرآن در بین جامعه مذهبی به اندازه مراجعه به توضیح‌المسائل نیست و این جای تأسف است و در جامعه مذهبی و میان اساتید قرآن و جامعه قرآنی نیز به اندازه کافی به قرآن مراجعه ندارند.

وی در ادامه از زحمات دو سال مدیریت احمد ابوالقاسمی در رادیو قرآن تشکر کرد و بیان کرد: شاهد اتفاقات خوبی طی این مدت بودیم. این قاری بین‌المللی کشورمان یکی از برندهای جامعه قرآنی است و امیدوارم همیشه قدردان اساتید خوب کشورمان باشیم.

آجرلو با اشاره به طرح مطلبی از سوی یکی از اساتید مبنی بر اینکه متأسفانه تلقی از شبکه قرآن و معارف سیما بدهکارترین شبکه در میان شبکه‌های سیماست، گفت، وظیفه دارم که به اطلاع برسانم با تدابیر سرپرست محترم شبکه قرآن و معارف سیما، تمام بدهی‌های معوق شبکه پرداخت شده و اکنون هیچ‌گونه مطالبه مادی از شبکه وجود ندارد.

آجرلو درباره انتقادات مطرح‌شده از تولیدات تلوزیونی در بخش فیلم و سریال نیز گفت: در بحث تولیدات باید گفت که حقاً و انصافاً تولیدات فاخری تاکنون در حوزه‌های قرآن و معارف از نوع الف انجام شده که همه به درخشش و فاخر بودن آن اذعان دارند. البته طبیعتاً مانند هرکار دیگری ممکن است نواقصی وجود داشته باشد که باید برطرف شود.

آیین نکوداشت «احمد ابوالقاسمی» برگزار شد/ برند قاریان ایرانی

روسفیدی جامعه قرآنی
بنابر گزارش ایکنا، محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشورمان، دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به اینکه علی رغم همه کمبود‌ها و مشکلات در رسانه در طول مدیریت احمد ابوالقاسمی، اما وی به شایستگی کار مدیریت را انجام دادند، گفت: جامعه قرآنی به واسطه حضور ایشان در رادیو قرآن و رسانه ملی، روسفید است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم در دوره جدید مدیریت رادیو قرآن نیز نظر جامعه قرآنی جلب شود، ادامه داد: احمد ابوالقاسمی با تأسیس رادیو ترتیل و دیگر برنامه‌های فاخری که در زمینه کارشناسی با حضور قاریان برگزار شد، تأثیرات خوبی را گذاشتند و چه بسیار افرادی که علاقه‌مند به استماع رادیو ترتیل بودند.

پورزرگری با تأکید بر اینکه در دوره مدیریت احمد ابوالقاسمی بهترین تلاوت‌ها انتخاب و پخش می‌شد، اظهار کرد: به عنوان استاد مبرز قرآن فردی بود که توانست در این دوران کوتاهی که حضور داشت تأثیر مطلوبی را در رادیو قرآن و جامعه قرآنی بگذارند. چنانکه کاروان قرآنی انقلاب را راه‌اندازی کرد.

ارسالی//آیین نکوداشت «احمد ابوالقاسمی»/برند قاریان ایرانی

وی افزود: امیدواریم مسیر خدمت به قرآن به شایستگی دنبال شود و اعمال و رفتار و گفتارمان مورد پسند درگاه حق باشد و امیدوارم در آینده اگر جلسه‌ای در نکوداشت و تقدیر استاد بزرگوار قرآنی انجام شود، جلسه‌ای شایسته و در شأن خبرگزاری قرآن و قاری و خادم قرآن باشد.

سپس علیرضا فتحی‌پور، مدیر گروه علوم قرآنی رادیو قرآن از دیگر میهمانان حاضر در این جلسه با اشاره به عنوان این جلسه، گفت: بخشی از این غفلت به ما باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینک در مدت دو سال حضور این قاری بین‌المللی کشورمان به عنوان مدیر رادیو قرآن شاهد اتفاقات خوبی بودیم، ادامه داد: طی این مدت به حوزه‌های مختلفی ورود پیدا کردیم و برکات آن را نیز دریافت کردیم که در برنامه‌‌هایی نظیر برنامه‌های راز آسمان، راز آفرینش و قرآن و زندگی که حوادث مربوط به اجتماع در روزنامه‌ها و رسانه‌ها را تحلیل اجتماعی کردیم و ... مشهود است.

فتحی‌پور با اشاره به طراحی ذائقه‌ای که موجب جذب مخاطب شد، گفت: این اتفاق مهمی بود. نمونه آن نیز پخش برنامه «ترنم آیات» از سوی رادیو قرآن بود که در جشنواره نیز حائز رتبه شد و شبیه آن برنامه‌ای با عنوان «به رنگ خدا» بود که از سوی رادیو ایران پخش شد. آمار مخاطبان به رنگ خدا که فقط عصرهای جمعه به صورت زنده پخش می‌شد و به تحلیل تلاوت قرآن و سبک زندگی می‌پرداخت، 85 درصد بود. یعنی این برنامه در کنار برنامه‌هایی چون راه شب و صبح جمعه قرار گرفت که عقبه 50 ساله یا بیشتر دارند.

وی ادامه داد: غفلت رسانه‌ای از ماست. اگر بتوانیم ذائقه‌ها را تغییر دهیم و بسته‌های امروزی به سر سفره‌های مردم ببریم، می‌توانیم مخاطب آن را پیدا کنیم، به شرط اینکه رسانه‌ای عمل کنیم.

مدیرگروه علوم قرآنی رادیو قرآن بیان کرد: تلاوت امر درونی است، چنانکه در ادامه آن در آیات قرآن بحث تزکیه نیز مطرح است، اما قرائت یعنی اطلاع‌رسانی و کار رسانه‌ای و پیامبر اکرم(ص) نیز این‌گونه عمل کرد. اگر می‌خواهیم در حوزه قرآن فعالیت کنیم، باید بر بحث رسانه‌ای تمرکز کنیم.

ارسالی//آیین نکوداشت «احمد ابوالقاسمی»/برند قاریان ایرانی

در ادامه این مراسم، کلیپی مختصر و اجمالی از روند زندگی این قاری بین‌المللی کشورمان به سمع و نظر حاضران رسید. حسن ختام این مراسم نیز عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی، سیدمحمدجواد شوشتری، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا و دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد از احمد ابوالقاسمی، خادم‌القرآن و مدیر سابق رادیو قرآن، با اهدای هدیه تجلیل کردند.

ارسالی//آیین نکوداشت «احمد ابوالقاسمی»/برند قاریان ایرانی
یادآور می‌شود، طی حکم حمید شاه‌آبادی، معاون صدای سازمان صدا‌وسیما، احمد ابوالقاسمی به سمت مشاور قرآنی معاون صدای سازمان صدا و سیما منصوب شد.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.
انتهای پیام

captcha