غنی‌سازی اوقات فراغت در گرو خلاقیت و نوآوری است
کد خبر: 3823659
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰

غنی‌سازی اوقات فراغت در گرو خلاقیت و نوآوری است

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی علوم تربیتی دانشگاه پیام‌نور فولادشهر گفت: متولیان فرهنگی در برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان باید خلاقیت و نوآوری در پیش گرفته و برنامه‌های جذاب، مفید و نشاط‌آور برای این گروه‌های سنی ارائه دهند.

غنی‌سازی اوقات فراغت در گرو خلاقیت و نوآوری است

زینب ایزدیان، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام‌نور فولادشهر در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، درباره انواع آموزش اظهار کرد: آموزش به دو شکل اجباری و اختیاری انجام می‌شود. آموزش اجباری همان نظام آموزش رسمی است که دانش‌آموز چه علاقه‌مند به انجام تکالیفش باشد و چه نباشد، باید آن را سپری کند.

وی ادامه داد: آموزش اختیاری آموزشی است که در قالب کلاس رسمی یا مهارت‌آموزی به آن دسته از فعالیت‌هایی می‌پردازد که برای فرد خوشایند باشد، به همین دلیل والدین باید سعی کنند در برنامه‌ریزی اوقات فراغت برای کودکان و نوجوانان برنامه‌های خوشایند، نشاط‌آور و مثبت در نظر بگیرند.

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام‌نور فولادشهر افزود: چه بسا افرادی که با استفاده صحیح از اوقات فراغت خود به کشف استعداد و خودشکوفایی رسیده و یا نوجوانانی که با انحراف در استفاده از اوقات فراغت و صرف گذراندن اوقاتی خوش و ارضای هیجانات، به تباهی رفته‌اند.

ایزدیان بیان کرد: خوشبختانه در شهر اصفهان به غیر از مراکز خصوصی که افراد متناسب با سطح درآمد خود می‌توانند از آنها استفاده کنند، مراکز فرهنگی، قرآنی و ورزشی متعددی وجود دارد که می‌تواند در شناسایی و پرورش استعدادها مفید باشد. البته این به خود اشخاص بستگی دارد که چقدر در استفاده از این کلاس‌ها مسیر صحیح را انتخاب کنند.

امکانات مراکز ورزشی عمومی پاسخگوی نیاز نوجوانان نیست
وی با بیان اینکه تنوع کلاس‌های فرهنگی در شهر اصفهان مناسب به نظر می‌رسد، گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که آیا این تنوع نیاز دختر و پسر نوجوان امروز را پاسخ می‌دهد یا خیر؟ سن نوجوانی سنی پر تلاطم با نیاز به تخیله هیجانات است که مهمترین و بهترین راه آن شرکت در کلاس‌های ورزشی است، ولی امکانات مراکز عمومی چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی پاسخگوی نیاز این گروه سنی نیست و استفاده از کلاس‌های ورزشی با کیفیت هزینه زیادی برای خانواده‌ها به دنبال دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به دلیل سهولت دسترسی و تنوع فضاهای مجازی، برخی افراد بیشتر سرگرم این‌گونه فضاها هستند، ولی هرگز نباید مغلوب این فضا شد. برنامه‌ریزان و متولیان فرهنگی باید همواره در ارائه فعالیت‌های خود خلاقیت و نوآوری داشته باشند و برنامه‌هایشان را برای رده‌های سنی مختلف جذاب، مفید و نشاط‌آور قرار دهند، آن هم با توجه به این نکته که هزینه استفاده از دوره‌ها و سهولت دسترسی، مؤلفه‌های مهمی در تصمیم‌گیری برای شرکت در برنامه‌ها خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه خوشایند بودن فعالیت‌های اوقات فراغت نکته مهمی در تأثیر مثبت یا منفی آن در زندگی است، گفت: مهارت و دانشی که فرد با اشتیاق در دوران فراغتش می‌آموزد، می‌تواند به عنوان سرمایه‌ای پایدار، در زندگی همواره با او همراه باشد.

ایزدیان اضافه کرد: مثلاً رفتن به کلاس زبان ممکن است برای فردی بسیار لذت‌بخش باشد و با اشتیاق مطالب را یاد بگیرد، ولی همین کلاس برای شخصی دیگر ممکن است کسالت‌بار باشد. نکته مهم در استفاده از اوقات فراغت این است که متناسب با علاقه، استعداد و توانایی هر فرد، برنامه‌ریزی لازم برای گذران اوقات فراغتش انجام شود.
انتهای پیام

captcha