جهاددانشگاهی اصفهان؛ پیشگام در برگزاری دوره تربیت مربی قرآنی کودک
کد خبر: 3824355
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵

جهاددانشگاهی اصفهان؛ پیشگام در برگزاری دوره تربیت مربی قرآنی کودک

گروه فعالیت‌های قرآنی- جهاددانشگاهی واحد اصفهان در سه سال گذشته، یازده دوره تربیت مربی قرآنی کودک ویژه بانوان برگزار کرده که به اذعان شرکت کنندگان آن، این دوره‌ها مبتنی بر روشی کارآمد برای انتقال مفاهیم است.

روش تدریس مکتب‌الرضا(ع)؛ برترین روش تدریس قرآن

به گزارش ایکنا از اصفهان، مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در سه سال گذشته، یازده دوره تربیت مربی قرآنی کودک ویژه بانوان برگزار کرده است. در این دوره‌های تخصصی، شرکت‌کنندگان بر پایه شیوه‌های نوین تدریس مکتب‌الرضا(ع)، روش تدریس روخوانی قرآن کریم، آیات و احادیث موضوعی و کاربردی ویژه کودکان، روش تدریس سوره‌های قرآن همراه با معنی و تفسیر کودکانه و روش تدریس عملی نماز ویژه کودکان را از طریق بازی، قصه، سرگرمی، نقاشی و شعر فرا گرفته‌اند. یازدهمین دوره تربیت مربی قرآنی کودک هفته گذشته به پایان رسید و خبرنگار ایکنا در اصفهان گفت‌و‌گویی با مدرس دوره و تعدادی از شرکت‌کنندگان انجام داد که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

آذر امیرخانی، مدرس دوره‌های تربیت مربی قرآنی از کودک تا بزرگسال، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: این دوره‌ها شامل آموزش روخوانی قرآن همراه با تجوید به صورت شعر و قصه و بازی با متد و روش نوین، آموزش سوره‌ها همراه با معنی، مفهوم و تفسیر کودکانه و به صورت کاملا کاربردی و ملموس و آموزش آیات و احادیث است، به گونه‌ای که دانش‌آموزان بتوانند در روابط اجتماعی‌شان از آن به عنوان یک مهارت استفاده کنند.
وی با بیان اینکه آموزش نماز همراه با شعر و قصه و بازی با متد کاملا نوین نیز از دیگر سرفصل‌های این دوره است، خاطرنشان کرد: در این دوره به سوالاتی همچون «چرا نماز می‌خوانیم؟»، «چرا به نماز، نماز می‌گویند؟»، «چرا نحوه رکوع و سجود این‌گونه است؟»، یا اینکه «چرا در هنگام نماز پسرها جلو می‌ایستند و دخترها عقب؟» پاسخ داده می‌شود.
مدرس دوره‌های تربیت مربی قرآنی کودک ادامه داد:: روش کلاس‌داری، روش تدریس، انواع سلام‌ها و انواع تشویق‌ها و تنبیه‌ها به گونه‌ای که بچه‌ها برچسب نخورده و تشویق شوند تا کار خوب انجام دهند نیز به فراگیران آموزش داده می‌شود. در میانه این آموزش‌ها، مهارت‌های زندگی و روش برخورد صحیح با همسران نیز مورد آموزش قرار می‌گیرد، چرا که اگر روابط میان همسران خوب باشد، هر دو به هم انرژی خوب داده و معلم با این انعکاس انرژی خوب وارد کلاس شده و آن را به کودکان نیز منتقل می‌کند.
امیرخانی در خصوص مشکلات کلاس تصریح کرد: یکی از موارد نارضایتی دانشجویان، فشرده بودن کلاس‌ها و برگزاری آزمون پایان دوره دقیقا یک روز بعد از اتمام کلاس‌ها است.
وی با اشاره به اینکه در مدارس بعضا به قرآن توجه کافی نشده و ساعات قرآن به درس‌های دیگر اختصاص یافته و این تصور را به وجود می‌آورد که به قرآن اهمیت کافی داده نمی‌شود، اضافه کرد: من در این دوره‌ها به گونه‌ای با فراگیران کار کرده‌ام که بتوانند در کنار آموزش ریاضی، قرآن را نیز به خوبی آموزش دهند، ولی بدانند که در اصل دین باید در اولویت قرار داشته باشد.
این مدرس دوره‌های تربیت مربی قرآنی در ادامه گفت: شیوه آموزش ما کاملا عملی و غیر فرمولیک است، هر چیزی که آموزش داده می‌شود، عملا مورد تمرین قرار می‌گیرد؛ مثلا در بخشی از کلاس، فراگیران خودشان را به جای کودکی شش ساله قرار داده و تمام سوالات مرا با دیدگاه یک فرد شش ساله پاسخ می‌دهند تا معنای صحبت‌های من کاملا برای آنها ملموس شود.
وی خاطرنشان کرد: از جهاد دانشگاهی تشکر ویژه دارم که در این رابطه بیشترین همکاری را انجام می‌دهد، در حال حاضر یازدهمین دوره درحال برگزاری است و این نشان می‌دهد که آنها هم علاقه وافری به بحث قرآن داشته و هم دوست دارند این مسئله فراگیر شود. در این جمع ما هم دانشجو داریم، هم مادر، هم حوزوی و هم کسی که تازه دیپلم گرفته و هنوز وارد دانشگاه نشده است. از جهاد دانشگاهی بسیار ممنونم که فضایی برای جمع شدن همه این افراد در کنار هم فراهم کرده است.

آموزش و پرورش نیازمند دوره‌های تربیت مربی قرآن کودک است

نفیسه ایران‌پور، یکی از شرکت‌کنندگان در دوره تربیت مربی قرآنی کودک در خصوص این دوره گفت: من سابقه نه سال تدریس در مقطع پیش دبستانی را دارم و با توجه به تجربه‌ام می‌توانم بگویم که قرآن نسبت به دروس دیگر هم برای بچه‌ها و هم برای خانواده‌ها کمتر اهمیت داشت، یعنی روش‌های آموزشی به گونه‌ای بود که بچه‌ها آن‌طور که باید میل به یادگیری نداشتند و کلاس قرآن با وجود داستان و بازی برایشان چندان جذاب نبود.
وی ادامه داد: من متوجه شدم دوره‌ای برگزار می‌شود که با شرکت در آن می‌توانم موثرتر و کاربردی‌تر عمل کنم، چرا که اصل اساسی در آموزش کودکان این است که آنها بتوانند به کمال برسند، مثلا شاید یک پزشک با وجود دانش علمی بالا هنوز به کمال لازم نرسیده باشد و آنچه ما را به کمال می‌رساند، این است که آموزش‌هایمان در قالب مفاهیم دینی و قرآنی باشد.
این شرکت‌کننده افزود: همه مسائل در قرآن مطرح شده است، ولی با این وجود ما از بسیاری از آنها اطلاع نداریم. به همین دلیل من در این دوره که مختص نحوه آموزش به کودکان سه یا چهار ساله به بالا است، شرکت کردم. اگر بتوانیم بچه‌ها را از کودکی به قرآن علاقه‌مند کنیم، در بزرگسالی با اشتیاق به سمت آن می‌روند، ولی اگر در کودکی از قرآن دلزده شوند، در سنین بالاتر به سختی می‌توان آنها را به سمت قرآن سوق داد.
ایران‌پور خاطرنشان کرد: من با شرکت در این دوره مطالب زیادی یاد گرفتم، مثلا با وجود اینکه از نه سالگی نماز می‌خواندم، الان متوجه شدم که «چرا» نماز می‌خوانم یا وضو می‌گیرم، اینها مسائلی است که همه ما باید مدت‌ها پیش فرامی‌گرفتیم و امیدوارم این مسائل را از کودکی به بچه‌هایی آموزش دهم که قرار است پدرها و مادرهای آینده باشند.
وی گفت: وجود چنین دوره‌هایی در نظام آموزش و پرورش بسیار مورد نیاز است، مخصوصا به این دلیل که مسائل دینی و قرآنی بسیار ضعیف تبیین می‌شود. من همیشه قرآن می‌خواندم، ولی الان متوجه شدم که قرائتم درست نبوده است، چون هیچ وقت اهمیت یاد گرفتن تجوید را نمی‌دانستم و در این دوره با روشی که برای خودم هم بسیار جذاب بود، یاد گرفتم قرآن را به روش صحیح بخوانم.
این شرکت‌کننده تصریح کرد: از خانم امیرخانی که بنیان‌گذار این دوره‌ها هستند، بسیار سپاسگزارم. انشاءالله بتوانیم شاهد این آموزش‌ها در همه جا باشیم، از آموزش و پرورش گرفته تا مهدهای خصوصی، چرا که تربیت صحیح کودکان وظیفه‌ای است که به عهده ما قرار دارد.
ایران‌پور اضافه کرد: با وجود خانم امیرخانی حتی یک ثانیه از حضورمان در این کلاس را تلف نکردیم و مطالبی را یاد گرفتیم که تاکنون بلد نبودیم. کلاس به قدری خاص و شاد بود که همیشه پر از انرژی از آن خارج می‌شدیم. تنها ضعف برگزاری این دوره، گرمای بیش از اندازه محیط کلاس بود، ولی با این وجود هیچ کس خسته یا خواب‌آلود نمی‌شد. بهتر است این دوره‌ها به گونه‌ای برگزار شود که تا این حد فشرده نباشد و ما زمانی برای تمرین آموزش‌ها داشته باشیم.

روش مکتب‌الرضا(ع) به رشد قرآنی کودکان کمک می‌کند

معصومه شیاسی، دیگر شرکت‌کننده در دوره تربیت مربی قرآنی کودک، در خصوص این دوره گفت: من حافظ قرآن و مربی مهد قرآن هستم، بعضی از همکارانم سال‌های قبل در این دوره شرکت کردند و به نظر من تفاوت تدریس در مهد قرآن به روش مکتب‌الرضا(ع) با مهدهای قرآن دیگر که پیش دبستانی هم داشتند، بسیار مشخص است.
وی ادامه داد: مثلا بچه‌های مهد قرآن ما به روش مکتب‌الرضا(ع) در پایان سال همه حروف الفبا را بلد بوده و روخوانی قرآن را نیز کاملا یاد گرفته بودند. دختر خود من هم دوره مهدالرضا را گذراند و در پایان به راحتی می‌توانست از روی قرآن بخواند، یعنی تفاوت میان بچه‌های این مهد با مهدهای خصوصی دیگر کاملا مشخص است.
این شرکت‌کننده افزود: بعضا زمانی که بچه‌ها برای شرکت در کلاس‌های تابستانی به مهد ما می‌آیند، من برای تست کردن سواد قرآنی‌شان از آنها می‌خواهم از روی بخشی از قرآن بخوانند، ولی متأسفانه حتی بچه‌های کلاس پنجم یا ششم دبستان در روخوانی قرآن بسیار ضعیف هستند و من تأسف می‌خورم که چرا در آموزش و پرورش کشور ما این‌قدر کم به قرآن بها داده می‌شود. از طرف دیگر، همیشه از معلم‌های قرآن انتظار می‌رود کارشان را رایگان یا با کمترین دستمزد انجام دهند و کلاسشان هم بسیار فشرده برگزار شود.
شیاسی اضافه کرد: این دوره به ما کمک می‌کند کودکان دبستانی را جذب کرده و آنها را به خوبی آموزش دهیم. اگر این سیستم آموزشی از پایه مورد استفاده قرار گیرد، به رشد قرآنی جامعه بسیار کمک می‌کند.
وی گفت: ما در این دوره علاوه بر یادگیری تجوید و روخوانی قرآن، مفاهیم و تفسیر آیات را نیز به روشی بسیار شیرین و جذاب یاد گرفتیم و اکنون عبادت کردن حتی برای خودمان نیز جذاب‌تر شده است. تدریس خانم امیرخانی در کلاس به گونه‌ای عالی و جذاب است که من با وجود اینکه از اطراف نجف‌آباد می‌آیم و سه ساعت راه دارم تا به کلاس برسم و سه ساعت هم طول می‌کشد تا برگردم، احساس می‌کنم کلاس کاملا ارزش این سختی را دارد.
این شرکت‌کننده تصریح کرد: از طرف همه بچه‌ها از خانم امیرخانی تشکر می‌کنم. مکان برگزاری کلاس نیز با وجود گرمای زیاد، نسبتا خوب بود. زمان آن هم برای ما که از راه دوری می‌آمدیم، بسیار ایده‌آل بود، ولی بهتر بود کلاس به صورت یک روز در میان برگزار می‌شد.

دوره‌های تربیت مربی قرآنی کودک؛ پتانسیلی برای آموزش و پرورش

سحر شایان، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در دوره تربیت مربی قرآنی کودک گفت: من تدریس قرآن و هدیه‌های آسمانی در مقطع ابتدایی را عهده‌دار هستم و مشکلی که در خصوص تدریس قرآن در این مقطع داریم، این است که معلم ابتدایی با هر تخصص و رشته تحصیلی، از سوی آموزش و پرورش ملزم می‌شود درس قرآن را نیز خودش تدریس کند.
وی ادامه داد: مثلا بسیار پیش آمده که معلم بلد نبوده قرآن را تدریس کند و از من خواهش کرده که به جای او در کلاسش حاضر شوم. پس بهتر است آموزش و پرورش تا این حد روی این مسئله تعصب نداشته باشد و از متخصصان آموزش قرآن استفاده کند، چرا که قرآن کتاب دینی ما است و با عقاید کودکان ما سر و کار دارد.
شایان افزود: شرکت‌کنندگان در این دوره در پایان با روش‌هایی بسیار خوب تدریس قرآن را می‌آموزند و می‌توانند پتانسیلی خوب برای آموزش و پرورش باشند، یعنی برای تدریس جذب شده و کودکان را با آموزه‌های دینی جذاب آشنا کنند. معلمی که اطلاعات کافی و یا حتی نادرست دارد، به نوعی به بچه‌ها ظلم می‌کند.

روش مکتب‌الرضا(ع) کودکان را عاشق قرآن می‌کند
ریحانه سادات دیباجی، شرکت کننده دیگر در دوره تربیت مربی قرآنی کودک در خصوص این دوره گفت: دوستانی که تا به حال صحبت کردند، سابقه حفظ قرآن و تدریس آن را داشتند، ولی من به عنوان یک مادر و یک دانشجو اینجا هستم تا یاد بگیرم چگونه قرآن را به فرزندان خود بیاموزم، مثلا تجوید را به دختر چهارده ساله و نماز را به دختر هفت ساله‌ام آموزش دهم.
وی ادامه داد: برخی از روش‌های تدریس قرآن امروزه قدیمی شده و تاریخ مصرف آنها گذشته است، معلم قرآنی که در مدرسه دختر من به آنها آموزش می‌دهد، اصلا دختر من را از قرآن دلزده کرده است. وقتی این انرژی و پتانسیل در کلاس‌های قرآن به روش مکتب‌الرضا(ع) وجود دارد، چرا باید از روش‌های قدیمی استفاده کنیم؟
دیباجی افزود: من به عنوان یک مادر از مسئولان خواهش می‌کنم شیوه مکتب‌الرضا(ع) را حتی برای آموزش الفبا در کلاس اول نهادینه کرده و مطمئن باشند در پایان دوره ابتدایی بچه‌ها قادر خواهند بود قرآن را به راحتی خوانده و عاشق آن شوند و دوره نوجوانی را نیز به پاکی سپری کنند.
این شرکت‌کننده گفت: رهبر انقلاب نیز در صحبت‌هایشان به قدیمی شدن روش‌های آموزش قرآن اشاره کردند، پس بیاییم از شیوه‌های جدید آموزش استفاده کنیم.
انتهای پیام

captcha