حضور حضرت معصومه(س) در ایران سبب رونق فرهنگ تشیع شد
کد خبر: 3824401
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹

حضور حضرت معصومه(س) در ایران سبب رونق فرهنگ تشیع شد

گروه معارف - عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: مردم بخش مرکزی ایران از حضور با برکت حضرت معصومه(س) بهره می‌بردند، به همین دلیل شهر قم، مرکز تشیع ایران شد و علما به این شهر رفت‌وآمد کردند و این شهر مرکزی برای نشر علوم اسلامی و قدرت تشیع در برابر ظلم بنی‌عباس شد.

حضور حضرت معصومه(س) در ایران سبب رونق فرهنگ تشیع شد

اصغر محمودآبادی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در مورد زندگی حضرت معصومه(س) اظهار کرد: حضرت معصومه(س) در زمان حکومت مأمون عباسی که در بخش شرقی ایران خراسان بزرگ و برادر وی، امین در بغداد حکومت می‌کرد، به ایران مهاجرت کردند.

وی افزود: مهاجرت امام رضا(ع) به ایران، در واقع یک حرکت سیاسی بود، و هدف امام رضا(ع) با هدف مأمون تفاوت داشت. مأمون به‌دنبال بهره برداری از شاخصه‌های شخصیتی امام رضا(ع) بود و از نام ایشان برای برد نام خویش و برای پیروزی در مقابل رقبای سیاسی خود استفاده می‌کرد، ولی هدف امام رضا(ع) ترویج تشیع و ترغیب مردم به ارتباط با تشیع جعفری بود. زمانی که حضرت، ولیعهدی را پذیرفتند، خانواده بنی هاشم نیز تصمیم گرفتند که از مدینه به خراسان مهاجرت کنند. در این زمان حضرت معصومه(س) حدودا 21 یا 22 ساله بودند.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: حضرت معصومه(س) از نظر تربیتی مطابق با اخلاق تربیتی بنی هاشم رشد پیدا کرده بودند. هدف مسافرت ایشان این بود که به امام رضا(ع) نزدیک باشند و به همین دلیل به دنبال مهاجرت به خراسان بودند، اما در مسیر مسافرت، ایشان بیمار شدند و بعد از شهادت برادرشان در خراسان، ایشان نیز در قم به شهادت رسیدند.

محمودآبادی بیان کرد: ایران امروز در واقع وارث تفکر شیعه است، تفکر تشیع و حقانیت مذهب جعفری در ایران به وسیله امام رضا(ع) تبیین و تبلیغ ‌شد، بسیاری از مردم شهرهای ایران به مشهد می‌رفتند تا حضرت را ملاقات کنند و پای صحبت‌های ایشان بنشینند.

وی ادامه داد: با وجود حضور امام رضا(ع) و خانواده ایشان در ایران، مردم از حقانیت خاندان امام علی(ع) اطلاع پیدا کردند. در این دوران که خلافت بنی عباس، خلافت بنی امیه را منقرض کرده بودند، ولی مجددا همان رفتارهایی را از خود نشان می‌دادند که بنی امیه با خاندان پیامبر(ص) کرده بود. امام رضا(ع) افشا کننده این شرایط سخت بودند.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه اصفهان گفت: حضرت معصومه(س) جایگاه بسیار بالا و ارزشمندی در تاریخ اسلام دارند. زیرا امام رضا(ع) در شهر توس بودند، اما مردم بخش مرکزی ایران از حضور بابرکت ایشان بهره می‌بردند، شهر قم، مرکز تشیع ایران شد و علما به این شهر رفت‌وآمد کردند، و این شهر مرکزی برای نشر علوم اسلامی و قدرت تشیع در برابر ظلم بنی‌عباس شد.

انتهای پیام

captcha