اختصاص ۸ درصد بودجه دانشگاه علمی کاربردی به سرانه فرهنگی دانشجویان
کد خبر: 3825066
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
رئیس دانشگاه علمی کاربردی خبر داد:

اختصاص ۸ درصد بودجه دانشگاه علمی کاربردی به سرانه فرهنگی دانشجویان

گروه دانشگاه ــ‌ رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه ترکیب سنی دانشجویان ما در حال تغییر است و قاعدتاً علاقه‌مندی آن‌ها برای شرکت در برنامه‌های دانشجویی بیشتر خواهد بود، گفت: این موضوع تکلیف ما را بیشتر می‌کند و لذا مراکز را ملزم کرده‌ایم که بخشی از بودجه خود را از مهر امسال حدود هشت درصد، به سرانه دانشجویی و فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهند.

اختصاص ۸ درصد بودجه دانشگاه علمی کاربردی به سرانه فرهنگی دانشجویانبه گزارش ایکنا؛ نشست خبری محمدحسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی پیرامون برگزاری پنجمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان این دانشگاه امروز یکشنبه، ۱۶ تیرماه، در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در آغاز این نشست ضمن ارائه توضیحاتی بیان کرد: در دانشگاه علمی کاربردی زیرساخت برای فعالیت‌های ورزشی نداریم، چون خودمان دانشجو نمی‌گیریم و مراکز ما کوچک هستند و این واحد‌ها را هم نمی‌توانیم الزام به ایجاد این زیرساخت‌ها کنیم، لذا مجبوریم از امکانات دیگر دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

وی با اعلام خبری گفت: به زودی پنجمین المپیاد ورزشی دانشجویان برگزار می‌شود؛ سه هزار دانشجو در شهرکرد دعوت می‌شوند و همان فضا هم استیجاری است. دانشجویان از چابهار تا جلفا در این المپیاد شرکت می‌کنند. ۴۰ تا ۵۰ درصد تخفیف در پرداخت شهریه، امتیاز دانشگاه به برگزیدگان این المپیاد است.

امید ادامه داد: دانشجویان ما به دلیل تحصیل در مراکز کوچک، امکانات لازم برای فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی ندارند و این فرصت بسیار مغتنم است. در این دانشگاه شور و شوق دیگری حاکم است و متفاوت از سایر دانشگاه‌هاست. این رویداد فرهنگی و ورزشی است، لذا برای ما اهمیت دارد و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

رویدادهای ورزشی سالانه 
وی افزود: طی سال‌های زوج در دانشگاه المپیاد ورزشی انفرادی داریم و در سال‌های فرد المپیاد ورزشی گروه‌ها و تیم‌های جمعی داریم، بنابراین دانشگاه هر سال یک رویداد ورزشی دارد. این نشان از اهمیت ورزش برای دانشگاه است و حدود ۸ درصد از بودجه دانشگاه صرف همین حوزه و برنامه‌های فرهنگی دانشجویی می‌شود.

امید گفت: از سال تحصیلی جاری سرانه اختصاصی که برای فعالیت‌های فوق برنامه و دانشجویی به تصویب هیئت امنا رسیده، اجرایی می‌شود و مراکز و واحد‌های دانشگاه ما، ملزم به اجرای آن هستند، باید بخشی از شهریه دانشجویان خود را صرف فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه کنند که رقم قابل ملاحظه‌ای خواهد بود.

به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی؛ گرایش دانشجویان علمی کاربردی به برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی بیشتر شده و قبل‌تر کمتر بوده، چرا که بافت سنی دانشجویان این دانشگاه بالا بوده است. طبق پیش‌بینی‌ها، جمعیت دانشجویان این دانشگاه جوان‌تر خواهد شد و در سال آینده به زیر ۲۴ سال می‌رسد و تا ۸۰ درصد ورودی‌های این دانشگاه در سال ۹۸-۹۹ فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها خواهند بود.

وی افزود: ما همچنین به برخی ورزش‌ها که در سایر دانشگاه‌ها معمول نبوده پرداخته‌ایم، از جمله ورزش‌های زورخانه‌ای که شاهد رونق آن در دانشگاه علمی کاربردی هستیم. سیاست دیگر دانشگاه در این عرصه، برقراری ارتباط با باشگاه‌های فرهنگی ورزشی است که به ما در این عرصه آموزش بدهند تا در حوزه مدرسین ورزشی مشکلی نداشته باشیم. باشگاه‌های خوبی در کشور داریم و علاقه‌مند به رشته‌های ورزشی هم کم نداریم. تقاضای ما این است که باشگاه‌ها در این عرصه با ما همکاری کنند.
 
بجای  کارمند، کارفرما تربیت می‌کنیم
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر اینکه با توجه به کم شدن تعداد دانشجو در پذیرش‌های هر ساله و خالی ماندن ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، آیا دانشگاه علمی‌کاربردی با ظرفیت خالی در پذیرش دانشجو مواجه می‌شود، گفت: براساس برنامه ششم توسعه، مقرر شده است زیرنظام مهارتی در نظام آموزش عالی کشور به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند؛ در حال حاضر این رقم کمتر از ۱۵ درصد است. آموزش‌های مهارتی هم به عهده دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای است، در این حوزه پیش‌بینی ما این است که برای سال تحصیلی آینده مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت، چرا که نیاز مملکت به آموزش‌های مهارتی بیش از آموزش‌های نظری است و مردم ما رفته‌رفته به این سمت سوق پیدا کرده‌اند که فرزندان خود را به سمت آموزش‌های کاربردی ببرند. ما به دنبال تربیت کارمند نیستیم، بلکه می‌خواهیم کارفرما تربیت کنیم.

وی ادامه داد: با سیاست‌هایی که نظام آموزش و پرورش آن را دنبال می‌کند و عملا یک‌سال مدت تحصیل کمتر شده است، دانش‌آموزانی که دوره‌های هنرستان را طی می‌کنند افزایش پیدا کرده‌اند و به بیش از ۳۰ درصد رسیده است؛ طبیعتاً بسیاری از این افراد گرایش به تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی دارند. البته امید داریم از آموزش و پرورش هم ورودی جذب کنیم. سال گذشته از این مجموعه بیش از ۱۵۰ هزار دانشجو جذب کردیم. سیر این رقم با توجه به تغییرات، صعودی است.

امید همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا، مبنی بر اینکه مهرماه امسال رسماً دهه هشتادی‌ها وارد دانشگاه می‌شوند، در این راستا چه برنامه‌ریزی‌هایی برای این قشر دانشجو در حوزه‌های فرهنگی و دانشجویی خواهید داشت، گفت: خوشبختانه ما در دانشگاه علمی کاربردی فعالیت‌های متعدد فرهنگی، قرآنی و ورزشی داریم و با توجه به اینکه ترکیب سنی دانشجویان ما در حال تغییر است و قاعدتاً علاقه‌مندی آن‌ها برای شرکت در برنامه‌های دانشجویی ببشتر خواهد بود، تکلیف ما بیشتر می‌شود و لذا مراکز را ملزم کرده‌ایم که بخشی از بودجه خود را تا حدود هشت درصد را به این فعالیت‌ها اختصاص دهند. این برای نخستین‌بار است و سال آینده همین موقع نتایج و خروجی‌های این طرح ارائه می‌شود. هم‌اکنون طی هر سال، حدود ۱۵ هزار نفر از دانشجویان ما در جشنواره‌های قرآنی شرکت می‌کنند.

احمدرضا پیش‌بین، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علمی کاربردی هم در این نشست خبری با بیان اینکه از امروز روند برگزاری پنجمین دوره المپیاد ورزشی دانشجویان این دانشگاه آغاز می‌شود، گفت: المپیاد امسال با مشارکت سه هزار دانشجوی دختر و پسر به تفکیک در ۱۱ رشته آقایان و هشت رشته خانم‌ها در شهر کرد برگزار می‌شود. دانشگاه علمی کاربردی ۳۰۰ هزار دانشجو دارد.

وی افزود: در این دانشگاه برای پذیرش سال ۹۸، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ۱۰ هزار جذب در کدرشته‌های ورزشی داشته باشیم و این ظرفیت بالایی در مجموعه دانشگاه‌هاست. مجموع جذب دانشگاه‌های سراسر کشور نصف این میزان است و این دانشگاه اهتمام ویژه‌ای به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی دانشجویان دارد.

وی افزود: جنس فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی در دانشگاه علمی کاربردی متفاوت با دیگر دانشگاه‌هاست. در سایر دانشگاه‌ها فضای محدود و مشخصی برای این نوع فعالیت‌ها وجود دارد، اما دانشگاه علمی کاربردی دارای مراکز متعددی در سراسر کشور است و دانشجویان در مراکز فعال هستند. سعی کردیم در قالب برنامه‌های همگانی فرصت‌هایی برای خودسازی دانشجویان فراهم کنیم.

یادآور می‌شود، پنجمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان این دانشگاه در گروه دختران و پسران از پنجم تا ۱۸ مردادماه، در شهرکرد با مشارکت حدود سه هزار دانشجوی دختر و پسر این دانشگاه برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha