سینمای ایران نگاه ساده و سطحی به ژانر طنز دارد
کد خبر: 3825500
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳

سینمای ایران نگاه ساده و سطحی به ژانر طنز دارد

گروه فرهنگی ــ یک منتقد و کارشناس سینما با اشاره به اینکه در کشور ما به سینمای طنز خیلی سطحی و ساده نگاه می‌شود، افزود: همین مسئله باعث شده که یک نگاه تجاری صرف به سینمای کمدی در ایران عارض شود که به آن سینمای بدنه می‌گوییم، سینمایی که فقط باید پول در آورد و هیچ رسالت دیگری ندارد.

ژانر طنز در سینمای ایران صرفا گیشه‌محور است

سیدمحمد حسینی، سردبیر مجله سینما رسانه و منتقد و کارشناس سینما در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره ژانر طنز در سینمای ایران اظهار کرد: ژانر طنز یکی از پر فروش‌ترین قالب‌های سینمایی در سراسر جهان بوده و معمولا در زیر لایه خود حرف‌های جدی بیان می‌کند و این‌گونه نیست که فیلم طنز فقط برای طنازی و خنداندن ساخته شود یا سرگرمی صرف باشد.

وی افزود: فیلم طنز ضمن اینکه مخاطب خود را سرگرم می‌کند، از سرگرمی فاصله گرفته و سعی می‌کند حرف‌های جدی‌تری بزند. در غالب نقاط دنیا از جمله بالیوود، هالیوود و سینمای چین، ژانر طنز به این دلیل که با خانواده ارتباط مستقیم ایجاد می‌کند، ممیزی جدی‌تری شامل آن می‌شود. در سینمای طنز حتی در زمینه طنز فیلم‌های رزمی  نیز تلاش بر این است که خشونت به گونه‌ای به تصویر کشیده شود که عموم اعضای خانواده بتوانند در کنار یکدیگر آن فیلم را تماشا کنند.

سردبیر مجله سینما رسانه بیان کرد: در سینمای طنز دیالوگ‌ها و رفتارها به شدت کنترل شده است و در سراسر جهان نگاه ممیزگونه جدی بر سینمای طنز اعمال می‌شود، به این دلیل که مورد تماشای عموم اعضای خانواده است، بنابراین تلاش می‌شود که سینمای نسبتاً محترمی باشد.

حسینی تصریح کرد: در سینمای طنز دنیا معمولاً کمدین‌هایی به وجود می‌آیند که این کمدین‌ها در قالب خودشان شکل می‌گیرند و حرف‌های جدی راجع به اجتماع بیان می‌کنند و بعد از اینکه این قالب شکل گرفت، می‌توانند نقدهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مطرح کنند، یعنی زیر لایه‌ها می‌توانند خود را در طنز نشان دهند.

نگاه سینمای ایران به ژانر طنز
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نگاه اجمالی به سینمای ایران بیندازیم، سطح رکیک بودن و وقیح بودن سینما به حدی است که نه تنها خانواده بلکه در بسیاری از اوقات بزرگسالان نیز نمی‌توانند این گونه فیلم‌ها را با خیال خاطر تماشا کنند، یعنی وقاحت به گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد آدم در جمعی نشسته و آن‌ها را تماشا کند، این قدر رکیک و وقیح با هم صحبت می‌کنند و رفتارهای وقیحانه از خود نشان می‌دهند که هدف از آنها صرفاً خنداندن است و زیر لایه‌ای هم ندارد.

این منتقد و کارشناس سینما با اشاره به اینکه در کشور ما به سینمای طنز خیلی سطحی و ساده نگاه می‌شود، اضافه کرد: همین مسئله باعث شده که یک نگاه تجاری صرف به سینمای کمدی در ایران عارض شود که به آن سینمای بدنه می‌گوییم، سینمایی که فقط باید پول در آورد و هیچ رسالت دیگری به جز پول درآوردن ندارد و این باعث می‌شود که سطح طنز و طنازی در ایران پایین بیاید.

سینمای طنز ایران حرف جدی نمی‌زند
وی ادامه داد: این در حالی است که سینمای ایران سابقه دیرینه‌ای در طنازی دارد، طنازی‌هایی که در ادبیات ما خودش را تحمیل کرده است و می‌توان گفت قالبی جدی از طنز در ادبیات کهن و معاصرمان وجود دارد، ولی هرگز در فضاهای این چنینی جدیت طنز در سینمای ایران مورد خوانش قرار نمی‌گیرد، به همین دلیل اگر بخواهیم در مورد سینمای ایران صحبت کنیم، موردی به جز گیشه، پول درآوردن و نگاه تجاری به سینما عایدمان نمی‌شود.

سردبیر مجله سینما رسانه خاطرنشان کرد: در سینمای طنز ایران هرگز حرف جدی به مخاطب گفته نمی‌شود، یعنی فیلم‌های طنز دارای کمترین زیر لایه‌ها هستند و بنا ندارند با مخاطب خود برخوردی کرده و در خلال خندیدن، مطلبی را به آنها بگویند؛ به همین دلیل عملاً نمی‌توان سینمای طنز ایران را با این عنوان نامید. این وقاحتی که در برخی  پرده‌های سینمای ایران وجود دارد، اصولاً نوعی تابوشکنی در خصوص هنجارهای اجتماعی است.
انتهای پیام

 

captcha