هرگاه زمینه فراهم شده، دانشگاه‌ها مؤثر ظاهر شده‌اند/ تهاجم هدفمند علیه دانشگاه
کد خبر: 3825543
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
در پنل دوم نشست هم‌اندیشی رؤسای دانشگاه‌ها مطرح شد:

هرگاه زمینه فراهم شده، دانشگاه‌ها مؤثر ظاهر شده‌اند/ تهاجم هدفمند علیه دانشگاه

گروه دانشگاه ــ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست تخصصی تحلیل وضعیت اجتماعی ـ فرهنگی دانشگاه‌ها و ارتباط آن با تحریم، اظهار کرد: رویکرد‌های دانشگاه نشان می‌دهد، هرگاه فضا و زمینه را فراهم کردیم، دانشگاه‌ها مؤثر بودند. رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز تأکید کرد: در جامعه با تهاجم هدفمند علیه دانشگاه مواجهیم.

هرگاه زمینه فراهم شده، دانشگاه‌ها موثر ظاهر شده‌اند/ تهاجم هدفمند علیه دانشگاهبه گزارش ایکنا؛ نشست هم‌اندیشی با موضوع «تحلیل وضعیت اجتماعی، فرهنگی دانشگاه‌ها و ارتباط آن با تحریم»، به عنوان دومین نشست تخصصی ذیل نشست هم‌اندیشی رؤسای دانشگاه‌ها امروز دوشنبه ۱۷ تیرماه با سخنرانی غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا(س) و جمال عرف، معاون سیاسی وزارت کشور برگزار شد.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در آغاز این نشست با بیان اینکه نگاه عملی و اجرایی در قالب سیاستگذاری در عرصه‌های مختلف حائز اهمیت است، اظهار کرد: تعامل و هم‌اندیشی در شرایط خاصی که با آن مواجه هستیم، آن هم در شرایط تحریم اهمیت دارد. امروز جامعه و فضای اجتماعی و فرهنگی ما اقتضائات و ویژگی‌های خاص خود را دارد و این اقتضائات، مسائل و مشکلات خاص خود را هم داراست و دستاورد‌های ویژه خود را خواهد داشت.

وی افزود: ما از موهبت‌هایی بهره‌مند هستیم و با تجربه‌ای که از تغییر و تحولات در دوران انقلاب اسلامی و پس از آن در دفاع مقدس داریم، دریافتیم که اقتضائات ما به مسائل مهم و ارزشمندی تبدیل شده است. انتظار در این مسئله این است که جامعه دانشگاهی نقش خود را به خوبی ایفا کند.
 
مشروع‌سازی مقاومت‌؛ رسالتی بر عهده دانشگاه‌ها
جمال عرف، معاون سیاسی وزارت کشور دیگر سخنران این پنل بود، وی با اشاره به رسالت دانشگاه‌ها در جامعه و عبور از تحریم‌ها گفت: رسالتی که دانشگاه‌ها دارند، مشروع‌سازی مقاومت‌ها است. ما باید بتوانیم این مقاومت‌ها را در مقابل اقدام غیرقانونی ظالمانه برای مردم مشروع کنیم. جمهوری اسلامی از روز گذشته گام دوم خود را برداشت که این اقدام دو محور اساسی دارد؛ نخست اینکه ما یک سال تحمل و با همه جهات موضوع اتمام حجت کردیم. محور دوم این است که باید حقانیت جمهوری اسلامی اثبات شود. دانشگاه‌ها نیز باید در این زمینه فعالیت کنند، چرا که نقش بسزایی دارند.

عرف اضافه کرد: همگان این گزاره را قبول داریم که ایران زیر میز مذاکره نزد. با وجود همه حرف‌های تند و تیز، به همه تعهداتمان پایبند بودیم. ما باید بتوانیم این مقاومت را در مقابل این اقدام غیرقانونی و ظالمانه برای مردم تشریح کنیم. همه تبلیغات خارجی بر این است که بگویند مقصر ایران بوده است. مردم ما را متهم نکنند که ایران باید مذاکره یا تحمل می‌کرد.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه ما باید استراتژی مقاومت را مشروع کنیم، گفت: تاب‌آوری مردم در مقابل این فشار‌ها باید افزایش یابد. این تاب‌آوری چند بعد دارد که یک بعد آن ساختاری است. نمی‌شود در زمان فشار اقتصادی که از آن به عنوان جنگ اقتصادی تعبیر شده با ساز و کار شرایط عادی کار را پیش برد. وقتی شرایط کشور بحرانی است، باید با مدیریت بحران وارد کار شد.

وی افزود: بعد دیگر افزایش تاب‌آوری، گفتمان است. ما باید در عرصه گفتمان کار را پیش ببریم. به عنوان مثال وقتی می‌گوییم انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، این یک گفتمان ساده است، اما عموم را در نظر می‌گیرد.

عرف ادامه داد: محور سوم رفتار است. متأسفانه اعتماد مردم نسبت به نهاد‌های حاکمیتی در دستگاه‌های اجرایی و سایر دستگاه‌ها کاهش پیدا کرده است. ما باید با رفتار‌های شفاف و اعتمادساز، این اعتماد از دست رفته را بازگردانیم و نسبت به رفتار‌های خودمان تجدیدنظر کنیم تا مردم به ما اعتماد کنند؛ لذا با این ابعاد که برشمردیم، می‌توان تاب‌آوری را در جامعه افزایش داد.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: ما امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم. آنچه می‌توان از دانشگاه انتظار داشت، مشارکت است. این مشارکت مُقَوِم پیشرفت ما است، لذا باید دانشگاه‌ها را وارد این عرصه کنیم، چرا که تنها نقطه حل و فصل مناقشات ما صندوق رای است.

دانشگاه‌های ما متناسب با تحریم‌ها آرایشی نداشته‌اند
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، یکی دیگر از سخنرانان حاضر در این نشست بود که بر ناتوانی دانشگاه‌ها در خصوص مقابله با تحریم‌ها و مجهز نشدن آن‌ها تأکید و بیان کرد: رویکرد‌های دانشگاه نشان می‌دهد هرگاه فضا و زمینه را فراهم کردیم، دانشگاه‌ها مؤثر بوده‌اند. گرچه جمهوری اسلامی نقشی در تشدید تحریم‌ها ندارد و کشور ما سال‌هاست با جریان‌های سلطه‌گر مواجه بوده و با کشور‌های استعماری مقابله کرده است. کسی منکر این نیست که تحریم‌ها از مهم‌ترین کانون‌های تولید مسئله در کشور ما است.
رستمی با تأکید بر اینکه یکی از سخت‌ترین تحریم‌ها در شرایط فعلی بر کشور تحمیل شده، ادامه داد: باید بپرسیم که آیا رویکرد‌های دانشگاه‌ها تغییر کرده است؟ متأسفانه دانشگاه‌ها سامان یافته و مجهز نشده‌اند.

وی افزود: ما امروز مسئله جنگ نداریم و نشانه‌های وقوع جنگ را در کشور نمی‌بینیم. در مسئله تأمین امنیت، نهاد‌های ذی‌ربط باید با دانشگاه همکاری کنند.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها گفت: متأسفانه ما دستاورد‌های جمهوری اسلامی را به نسل جوان منتقل نکرده‌ایم. دانشگاه‌های ما متناسب با تحریم آرایش نداشته‌اند. علی‌رغم اینکه تحریم سفره مردم و رفاه آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده، اما تحریم‌کنندگان در اصل به دنبال هدف گرفتن اعتماد، امید و آرمان در کشور هستند و نسل چهارم، گروه هدف این تهاجم است.

رستمی افزود: ما دوران سختی را تحمل کرده‌ایم و زحمت و تلاش فراوان کرده‌ایم، اما رویکرد‌های نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی ما متناسب با مشکلات امروزمان نیست. در محیط علمی، می‌بایست سختی و تحمل علم به عنوان ارزش تلقی شود. اهمیت جریانی که در اختیار ماست و میدان کارزار و رقابت واقعی نیازمند دلسوزی و هدفمندی دارد.
 
شاهد تهاجم هدفمند علیه نهاد دانشگاهیم

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در این پنل با بیان اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد سرمایه اجتماعی به عنوان پدیده در حال کاهش است، اظهار کرد: گفتمان یک نظام، باور اوست که در مسیر تاریخی به تدریج شکل می‌گیرد. وقتی با پدیده‌هایی مانند ترَک برداشتن سرمایه اجتماعی مواجهیم با پدیده‌ای به نام گروه‌های فشار جدید هم مواجه خواهیم بود که خشونت آن‌ها شاید فیزیکی نباشد، اما اثر آن بسیار شدیدتر از خشونت فیزیکی است. این‌ها موبایل به دست مسائل را به فضای اجتماعی می‌کشانند و بستر‌های خشونت را افزایش می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه اکنون در جامعه با تهاجم هدفمند علیه نهاد دانشگاه مواجهیم، ادامه داد: این اقدام توسط همان گروه فشار است و دانشگاه به عنوان نماد غربزدگی و فساد علمی معرفی می‌شود. در تهاجمی که به نهاد دانشگاه شده ما مسئولان را با تقلیل‌گرایی مدیریتی مواجه کرده است و کار رئیس دانشگاه این شده که بر گروه‌های فشار غلبه کند تا دانشگاه را از زیر این فشار خارج کند. اگر نهاد دانشگاه تقویت شود، قول می‌دهیم به جنگ مشکلات بزرگ‌تری در کشور مانند آسیب‌های اجتماعی برویم. اگر به دانشگاه‌ها اعتماد و به عنوان نهاد عقلانیت ارزش‌های آن پاس داشته شود، این نهاد از عهده وظایف بزرگ بر خواهد آمد.

سلیمی با طرح این پرسش‌ها که آیا می‌شود روزی مسئولان دانشگاه در حوزه‌های مختلف با یک جا مواجه باشند؟ و یا آیا فقط باید دانشگاه‌ها ضریب تاب‌آوری خود را بالا ببرند؟ افزود: امیدوار هستیم این نشست‌ها کمک کند تا از زیر هجمه‌های وارده به نهاد دانشگاه خارج شویم و هم به یک هماهنگی منجر شود تا به سمت ایفای نقش‌های بزرگ گام برداریم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند مبدع جریان‌های تازه فکری باشند، گفت: افرادی جامعه دانشگاهی را مورد تهاجم قرار داده‌اند که رانده‌شدگان این بخش هستند. برخی افراد عقده‌های تجمع‌یافته نسبت به مسائل دانشگاه دارند. امیدواریم این افراد نتوانند اعتبار دانشگاه‌ها را زیر سؤال ببرند.
 
تمدن‌سازی درمان‌ لحظه‌ای و مقعطی ندارد

مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا (س) نیز یکی دیگر از سخنرانان حاضر در این نشست هم‌اندیشی بود. وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها به اندازه کافی مظلوم هستند، اما قطعاً برای ورود به مسائل و مشکلات کشور الزامات و شرایطی وجود دارد، بیان کرد: اگر دانشگاه محل مراجعه است، ارائه نسخه از سوی این نهاد باید با در نظر گرفتن همه مسائل مورد توجه باشد. دانشگاه‌ها این توان را دارند که در بحث توانمندی دانشجویان در تاب‌آوری آن‌ها کار کنیم. اما ابتدا باید بر روی جامعه تمرکز کنیم، چرا که دانشجوی ما قبل از ورود به دانشگاه از یک فضای اجتماعی عبور می‌کند و به این نهاد پا می‌گذارد.

وی ادامه داد: اگر کمک کنیم امنیت و سلامت روانی دانشجو تأمین شود، قطعاً به نفع آینده کشور است، چرا که هر یک از این دانشجویان به عنوان مدیران و مسئولان آینده، جامعه را مستفیض می‌کنند. ما باید باور داشته باشیم دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه ایده‌پردازی کنند. در کنار تمام دغدغه‌های مورد توجه جامعه دانشگاهی، پرداختن به این مسائل مورد نیاز جدی دانشگاه‌ها است.

ملانظری گفت: آنچه که در دانشگاه طرح می‌شود با نگاه سرمایه‌گذاری روی مسئله است. در بحث بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری تمدن‌سازی را به علم و پژوهش وابسته کرده‌اند و اینکه این مهم به وسیله دانشگاه‌ها محقق می‌شود. درمان‌های لحظه‌ای و مقعطی در این زمینه اثرگذار نخواهد بود.

وی افزود: باید بپذیریم که در فضای دانشگاه و نگاه به آن، هر آنچه کاشت شود، درو می‌شود، لذا باید هدفمند به پیش رفت. کار‌های تصادفی نتایج مطلوب در بر ندارد. باید در واقعیت به این نکته برسیم که اگر دانشگاه متولی افزایش تاب‌آوری و خودباوری در قشر دانشجوی جوان است، باید به این نهاد اعتماد شود.

رئیس دانشگاه الزهرا(س) گفت: امروز نسل جوان ما در مسائل دانشجویی حاضر به صرف زمان و ورود عمیق به مسائل نیست و توان او برای تعمق و دقت نظر روز به روز کم و کمتر می‌شود، چرا که خواندن مطالب کوتاه توان او را برای مطالعات عمیق گرفته است.

یادآور می‌شود، نشست هم‌اندیشی یک‌روزه روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری امروز دوشنبه ۱۷ تیرماه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و در طی دو نوبت در این نشست، پنل‌های تخصصی با موضوعاتی همچون تحلیل وضعیت اجتماعی، فرهنگی و ارتباط آن با تحریم و سیاست‌های تولید ملی و اشتغال برگزار شد.

انتهای پیام
captcha