جشنواره «شهر من»؛ فرصتی برای انتقال مفاهیم فرهنگ شهروندی
کد خبر: 3825844
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰

جشنواره «شهر من»؛ فرصتی برای انتقال مفاهیم فرهنگ شهروندی

گروه فرهنگی ــ نخستین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان اصفهان «شهر من» با هدف غنی‌سازی و افزایش سطح کیفی متون ادبی فرهنگ شهروندی، متناسب با نیازهای زندگی شهروندان از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

جشنواره «شهر من»؛ فرصتی برای انتقال مفاهیم فرهنگ شهروندی

به گزارش ایکنا از اصفهان، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با به کارگیری خلاقیت نویسندگان و شاعران فعال در عرصه ادبیات کودک و نوجوان در جشنواره‌‎ای با عنوان «شهرمن» علاوه بر انتقال پیام‌های آموزشی درعرصه‌های عمومی درصدد برآمده تا با مشارکت مدنی شهروندان به طور مؤثر و مانا مفاهیم فرهنگ شهروندی را به جامعه منتقل کند.

روز گذشته، 17 تیرماه از پوستر نخستین دوره جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان «شهرمن» رونمایی شد. نخستین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان اصفهان «شهر من» با هدف غنی‌سازی و افزایش سطح کیفی متون ادبی فرهنگ شهروندی، متناسب با نیازهای زندگی شهروندان از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

نویسندگان و شاعران فعال در عرصه ادبیات کودک و نوجوان در بخش‌های داستان خردسال، 7 تا 9 سال، 10 تا 12 سال، نوجوان و بخش شعر خردسال، کودک و نوجوان می‌توانند آثار خود را تا 30 مهرماه سال جاری را به جشنواره ارسال کنند.

محمد عیدی، معاون فرهنگی، اجتماعی شهردار اصفهان با بیان اینکه دنیای کودکی دنیای تخیل و زبان کودکی مملو از احساس و لطافت است گفت: قدما بر این باور بودند که اساس تفکر، تعقل و تخیل است، اگر از آدمی تعقل و تخیل گرفته شود دنیایش عبوس خواهد شد.

عیدی با اشاره به اینکه تخیل برخلاف توهم، آدمی را به واقعیت نزدیک می‌کند ادامه داد: هرچه در زیستگاه انسانی شهروندان متوهم شوند از واقعیت دور خواهند شد و هرچه متخیل شوند به واقعیت نزدیک می‌شوند.

وی افزود: زبان شعر و داستان غنی است، در نسل‌های گذشته میراث شفاهی از طریق زبان لطیف شعر و داستان به فرزندان منتقل می‌شد؛ اما امروزه متأسفانه ما با کمبود پدران و مادران قصه‌گو مواجه هستیم.

رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه امروزه اساس آموزش با مفهوم و رهیافت «لذت بخشی» عجین شده است اظهار کرد: معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان باید آموزش هایی را برای شهروندان در نظر بگیرد تا اساس «لذت بخشی» در آن رعایت شود تا سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری بتواند به اهداف خود در سطح جامعه نایل شود.

وی افزود: فرزندان ما امروز در معرض انواع آموزش‌های متکثرگرایانه هستند و متولیان توسعه فرهنگ شهروندی باید با رعایت مضامین متنوع و لذت‌بخش مسیر آموزش را پیش ببرند.

عیدی با تأکید بر اینکه اداره توسعه فرهنگ شهروندی متناسب با ضرورت‌های روز جامعه و در قالب‌های متنوع ادبی و هنری در راستای آموزش موثر شهروندان استوار است،  تصریح کرد: در دنیای امروز شهروندان در معرض انواع رسانه‌ها هستند و هنر ما این است که با تمام پارازیت‌های موجود، بهترین، زیباترین، لذت بخش ترین و متناسب ترین پیام را به مخاطب منتقل کنیم تا شهروندان پیام ما را گزینش کنند.

وی افزود: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با به کارگیری خلاقیت نویسندگان و شاعران فعال در عرصه ادبیات کودک و نوجوان با عنوان «شهرمن» علاوه بر انتقال پیام‌های آموزشی درعرصه‌های عمومی درصدد برآمده تا با مشارکت مدنی شهروندان به طور موثر و مانا مفاهیم فرهنگ شهروندی را به جامعه منتقل کند.

وی با اشاره به اینکه نخستین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی اتفاق مبارکی است تصریح کرد: امیدوارم این جشنواره سرآغاز حرکتی باشد که هنر را برای هنر به خدمت نگیرد، بلکه بر کارکردهای هنر استوار باشد.

وی افزود: چنانچه موضوعات شهری از طریق هنر کارکردی در سطح جامعه تسری یابد می‌توان به نتایج مطلوب‌تری دست یافت.

عیدی با ابراز امیدواری از اینکه جشنواره «شهرمن» به سمت جشنواره ای فرایندمحور گام بردارد تصریح کرد: در تلاش هستیم تا با رویکرد «فرایند محور» در روز اختتامیه جشنواره در هفته اصفهان از پوستر جشنواره بعدی رونمایی کنیم.

وی افزود: امیدواریم دوستان اهل قلم در عرصه ادبیات کودک و نوجوان با به کارگیری خلاقیت و متناسب با موضوع ها، هنر را در چرخه ای به کار گیرند که با بالابردن سطح کیفی محتویات به نیازهای زندگی امروز جامعه پاسخ دهند.

یادآور می‌شود که در پایان این مراسم حکم سعید معتمدی، به عنوان دبیر نخستین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی توسط دکتر محمد عیدی، معاون فرهنگی، اجتماعی شهردار اصفهان اعطا شد.
انتهای پیام

captcha