به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: آیتالله احمد مبلغی در مراسم جشن میلاد امام رضا(ع) که در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد، گفت: ما باید سلوک اجتماعی جامع الاطراف امام رضا(ع) را در مدار یک تحلیل جامع با نگاه به شرایط و نیازهای معاصر قرار بدهیم.
وی ادامه داد: حضرت امام رضا(ع) از شرایط زمان خود، ابعادی از امامت را از حیث اجتماعی گشوده است که تفسیری عمیق از حضور اهل بیت عصمت و طهارت در فضای اجتماعی را در دسترس قرار داده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ایرانیان به امام رضا(ع) تعلق ویژهای دارند، گفت: ایرانیان همواره با همه وجود به امامان علیهم السلام تعلق خاطر داشته و دارند ولی تعلق خاطری ویژه، ملموس و با ابعادی از انس و محبت اجتماعی از رهگذر امام رضا علیه السلام و بقعه مبارکه آن حضرت در دسترس ایرانیان قرار گرفته است.
وی امام رضا(ع) را انیس النفوس و لنگرگاه آرامش حاصل از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برای ایرانیان و مسلمانان دانست و گفت: ایرانیان آن آرامش اهل بیت(ع) را در چهره، رفتار و سلوک امام رضا(ع) مشاهده و لمس کردهاند و همچنان از فیض آن بهره مند میباشند.
آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: وقتی نام امام رضا(ع) به گوش میرسد ناخودآگاه، یک آرامش و انسی در بین مردم پدیدار میگردد. وی افزود: تشعشعات این آرامش رضوی، از بارگاه ملکوتی ایشان فرو میبارد ومدام در حال بازتولید شدن است.
امام رضا(ع) رمز وحدت و انسجام ایرانیان
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام رضا(ع) علاوه بر اینکه رمز وحدت اسلامی است، پایگاهی برای وحدت ایرانیان با هر قومیت است و اجازه گسست به آنها نمیدهد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به وحدت مثال زدنی شیعه و سنی در زمان امام هشتم، گفت: امام رضا(ع) شیعه و سنی را در عصر خود، متحد و یکپارچه کرد و این وحدت در طول تاریخ تداوم یافت.
وی اظهار داشت: وحدت بین شیعه و سنی در زمان آن حضرت، به ویژه در فضای ایران معنایی سازندهتر، آهنگی قویتر و ابعادی دانشیتر را به دست آورد و آن رفته رفته تبدیل به سرمایهای برای ایران و ایرانیان گشت.
آیت الله مبلغی ادامه داد: اکنون همین علاقه و انس برای اهل سنت ایرانی نیز وجود دارد و آنها با حفظ مذهب خود، امام رضا(ع) را به عنوان یک نقطه قدسی قبول دارند.
تزریق تعامل بین ادیانی به امت اسلامی
وی تزریق نگاه بین المللی و تعامل بین الادیانی به امت اسلامی را از دیگر ره آوردهای سلوک اجتماعی امام رضا(ع) ذکر کرد و گفت: آن حضرت در کانونیترین و عمیقترین نقطه گفت وگوی ادیان قرار داشت و به گفت وگوها سمت و سویی علمی، معنادار و حرکت آفرین میبخشید و آن را به ساحتی بسیار مهم برای علم، اخلاق و تعامل اجتماعی بدل کرد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امام رضا(ع) از رفتن گفت وگوها به سمت تنشها جلوگیری و به آنها وجه علمی قوی بخشید به گونهای که وقتی اهل سنت گفتوگوهای حضرت را با اتباع ادیان دیگر میدیدند احساس خشنودی و رضایت میکردند.
وی ادامه داد: امروز نگاه بین الادیانی نیاز جدی است و هر چه زمان به جلو میرود دین خدا و مشترکات بین الادیانی امکان ظهور و بروز و مطرح شدن بیشتر را پیدا میکنند.
آیت الله مبلغی گفت: تفکر رضوی خطاب به امت اسلامی این است که شما فراتر از وحدت میان خود، باید در ارتباط با ادیان دیگر قرار بگیرد و هرگز شیعه و سنی در مقابل هم قرار نگیرند؛ بلکه درفضای بیرون از امت از موضع یک امت، شهداء علی الناس باشند.
عقلانیت در شریعت
وی عقلانیت فلسفه احکامی در شریعت را از دیگر ابعاد نهضت اجتماعی، علمی و رفتاری امام رضا(ع) دانست و گفت: امام رضا(ع) توسعه دهنده طرح عقلانیت فلسفی مربوط به شریعت است و بخش عظیمی از روایات آن حضرت، مربوط به فلسفه احکام است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به این نکته که لازم است با محوریت تفکر رضوی، مردم را مجهز به عقلانیت فلسفه حکمی کنیم، از حوزههای علمیه خواست برای تزریق عقلانیت رضوی به درون جامعه وارد عمل شوند.
وی با اشاره به اینکه حوزهها باید عقلانیت فقهی را از زندان کتابهای خود خارج و به جامعه عرضه کنند، گفت: مردم باید مجهز به فلسفه احکام باشند و عقلانیت فقهی در آنها ایجاد شود تا با سطحی عمیق از آگاهی و با رغبتی فزاینده به استقبال فقه اسلامی بروند.
انتهای پیام