سه ویژگی بندگان نمونه خداوند در کلام امیر(ع)
کد خبر: 3827487
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷

سه ویژگی بندگان نمونه خداوند در کلام امیر(ع)

گروه معارف ــ عضو جامعه مبلغان کشور گفت: امیرالمؤمنین(ع) در حدیث شریفی می‌فرمایند هرگاه خداوند بخواهد بنده خود را اصلاح کند، ۳ چیز نصیب او می‌کند؛ کم‌گویی، کم‌خوری و کم‌خوابی.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالفضل صابری‌اراکی، خطیب برجسته کشوری و عضو جامعه مبلغان کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، پیرامون تشریح عنایات و الطاف خاص حضرت حق به بندگان خالص و صالح گفت: احادیث و دستوراتی که از جانب ذوات مقدس اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به دست ما رسیده‌اند برای شیعیان حکم «کد راهبردی» دارند؛ لذا اگر پیروان تشیع این دستورات و کدها را در زندگی روزمره خود به کار گیرند قطعاً سعادتمند خواهند بود. امروز متأسفانه بعضا زندگی‌ها تاریک شده زیرا نور معارف قرآن کریم و فرمایشات اهل‌بیت(ع) از زندگی‌ها رخت بربسته است وگرنه چنانچه با قرآن و اهل‌بیت(ع) این دو ثقل گران‌بهای نبوی(ص) مأنوس باشیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در حدیث شریفی می‌فرمایند: هرگاه خداوند بخواهد بنده خود را اصلاح کند، 3 چیز نصیب او می‌کند؛ اولین صفتی که خداوند به بنده‌اش عطا می‌کند «کم‌گوئی» است، کسانی که کم صحبت می‌کنند و بیشتر شنونده هستند و به تفکر اهمیت می‌دهند از صالحان هستند. البته اینکه گفته می‌شود که خوب است انسان بیشتر شنونده باشد به این معنا نیست که شنونده‌ی هر حرف و سخنی باشید خیر، بلکه منظور گوش فرادادن به سخنانی است که نتیجه آن‌ها تفکر و تعقل باشد.

حجت‌الاسلام صابری تصریح کرد: دومین صفتی که خدای بزرگ به بنده‌اش ارزانی می‌دارد؛ «کم‌خوری» است چراکه قالب بیماری‌های امروز بشر ریشه در پُرخوری دارد، انسان‌های متدین معمولا کم‌غذا هستند زیرا کسی که سیر بخوابد قادر نخواهد بود نیمه‌ی شب برای نیایش و رازونیاز با معبود از بستر بیدار شود و پا در راه کسب فیوضات و مقامات بکند.

عضو جامعه مبلغان کشور افزود: خداوند متعال برای ادامه حیات بشر در غذا خوردن لذت قرار داده است ولی متأسفانه بعضی‌ها افراط می‌کنند و عده‌ای هم تفریط. عده‌ای غذا نمی‌خورند مثل راهب‌ها و مرتاض‌ها که این شیوه و روش بسیار غلط و اشتباه است، حضرت فرموده‌اند کم‌خوردن نه اینکه اصلا غذا نخوردن. یکی دیگر از برکات کم‌خوری طول عمر است، افرادی هستند که طول عمر بسیار زیادی دارند که اگر به زندگی آنان بنگریم متوجه خواهیم شد به شدت در خوراک مراعات می‌کنند و به دستورات شرع مقدس ملتزم هستند.

خطیب دربار حسینی(ع) در پایان گفت: سومین عنایت خداوند متعال به بندگان نمونه خویش «کم‌خوابی» است، بندگان شایسته و متدیّن پروردگار کم می‌خوابند ولی به وقت می‌خوابند، کسی که ابتدای شب به بستر می‌رود بر اساس نتایج تحقیقات علمی خوابی با آرامش و مکفی را تجربه خواهد کرد ولی متأسفانه سبک زندگی امروز ما تغییر کرده است تا جایی که امروز سخن از «زیست شبانه» مطرح است، بندگان صالح خدا، قلیل‌النوم هستند و بیشتر اوقات شبانه‌روز را صرف افعال مفید و نیایش با پروردگار می‌نمایند.

انتهای پیام

captcha