بیانیه گام دوم؛ هرم تعالی عنایت، صیانت و درایت است
کد خبر: 3827524
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
یادداشت وارده/

بیانیه گام دوم؛ هرم تعالی عنایت، صیانت و درایت است

گروه دانشگاه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با تأکید بر اینکه بیانیه گام دوم، توجه به هرم تعالی است، بیان کرد: به کمک این هرم و با دارا بودن سه ضلع عنایت، صیانت و درایت، نظام جمهوری اسلامی به سوی تعالی و پیشرفت حرکت خواهد کرد.

به گزارش ایکنا؛ در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، صادر شد که خوب و ضروری است که درباره اهمیت و ابعاد آن نکاتی مطرح شود، تا نسل جوان که مخاطب ویژه این بیانیه هستند از مضامین و فحوای این بیانیه، آگاهی بیشتری پیدا کنند و جایگاه و رسالت خویش را در شرایط کنونی نظام بهتر درک کنند. به همین منظور، علیرضا کاوند، عضو هیئت علمی و معاون دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، طی یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده، به مهم‌ترین مضامین بیانیه گام دوم اشاره کرده است. مشروح این یادداشت را در ادامه می‌خوانید.

بیانیه گام دوم، تجدید مطلعی خطاب به ملت ایران و به ویژه جوانان است و به منزله منشوری برای دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی خواهد بود و فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی را رقم خواهد زد. در واقع گام دوم، انقلاب را به آرمان بزرگ آن که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت است، نزدیک می‌کند. در خصوص نمای بیانیه گام دوم انقلاب، پنج محور به شرح زیر وجود دارد.

محور نخست؛ مقدمه‌ای در باب جایگاه انقلاب عظیم اسلامی ایران در میان انقلاب‌های جهان است و نحوه زایش انقلاب را بیان می‌کند که حدود ۷۰ خط است. محور دوم؛ در باب فواید، آثار و درخشش‌های انقلاب اسلامی ایران است که طی هفت بند اساسی مطرح شده و متمرکز بر سرفصل‌های عمده سرگذشت ۴۰ ساله انقلاب اسلامی ایران است.

این هفت بند که از آثار انقلاب اسلامی بوده، شامل این موارد است؛ ثبات و امنیت کشور و تمامیت ارضی و حفاظت از مرزها، انقلاب به مثابه موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی بوده است. اثر دیگر انقلاب اسلامی، مشارکت مردمی در مسائل سیاسی مانند انتخابات که باعث مقابله با فتنه‌های داخلی و حضور در صحنه‌های ملی و استکبارستیزی شده است و نیز منجر به ارتقای بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی و همچنین سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور شده است. افزایش عیار معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه به میزانی چشمگیر، همچنین برجسته‌تر شدن نماد پرابهت، باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان و در رأس آن‌ها آمریکای جهان‌خوار و جنایتکار، از دیگر آثار و دستاورد‌های وقوع انقلاب اسلامی بوده است.

مقام معظم رهبری طی این هفت بند اساسی، دستاورد‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده جهت پیشرفت کشور را مورد اشاره قرار داده‌اند و در نهایت پس از این هفت بند، محصول تلاش 40 ساله انقلاب را در ۱۵ مورد اشاره کرده‌اند و این موارد شامل کشور و ملتی مستقل، آزاد، مقتدر، باعزت، متدین، پیشرفته در علم، انباشته از تجربه‌های گران‌بها، مطمئن و امیدوار، دارای تأثیر اساسی در منطقه، دارای منطق قوی در مسائل جهانی، رکورددار در شتاب پیشرفت‌های علمی، رکورد دار در رسیدن به رتبه‌های بالا در دانش‌ها و فناوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای و سلول‌های بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن است. سرآمدی در گسترش خدمات اجتماعی و انگیزه‌های جهادی میان جوانان و نیز کارآمدی در جمعیت جوان، از دیگر محصولات تلاش 40 ساله انقلاب اسلامی است.

به بیان مقام معظم رهبری، این ویژگی‌ها و دیگر ویژگی‌های افتخارآمیز، همگی محصول انقلاب و نتیجه جهت‌گیری‌های انقلابی و جهادی بوده است. ایشان سپس تذکری می‌دهند که اگر بی‌توجهی به شعار‌های انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ ۴۰ ساله وجود نداشت -که متأسفانه وجود داشت و خسارت‌بار هم بود- بی‌شک دستاورد‌های انقلاب، طیف بیشتری را شامل می‌شد و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نداشت.

محور سوم در نمای بیانیه گام دوم انقلاب، این است که مقام معظم رهبری پس از بیان هفت بند اساسی ذکرشده، به بیان دستاورد‌های انقلاب، روش طی راه آینده و مسیر پیشِ رو پرداخته‌اند و آن را با تکیه بر چهار اصل اساسی همت، هوشیاری، سرعت عمل و ابتکار توضیح داده‌اند.

ایشان در محور چهارم نیز مهمترین ظرفیت‌های امیدبخش کشور را مطرح کرده‌اند که شامل نیروی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی و سایر ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور است. محور پنجم نیز شامل توصیه‌ها و رهنمود‌های مقام معظم رهبری است که ایشان طی هفت سرفصل مهم اعم از علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی به آن‌ها اشاره فرموده‌اند. این توصیه‌های ارزشمند، در واقع راهبرد‌ها و استراتژی‌های علمی ــ کاربستی هستند که البته بیشترین حجم مطالب بیانیه به این موضوع اختصاص یافته و حاکی از اهمیت این استراتژی‌ها در مجموعه بیانیه گام دوم انقلاب است.

در توضیح مجموع پنج محور فوق، به نظر می‌رسد که مقام معظم رهبری به دنبال تشریح «هرم تعالی» هستند. این نام از این جهت است که با کمک این هرم با دارا بودن سه ضلع عنایت، صیانت و درایت، نظام مقدس جمهوری اسلامی به سوی تعالی و پیشرفت حرکت خواهد کرد. ضلع عنایت در واقع همان توجه به جایگاه و ارزش‌های انقلاب اسلامی است، ضلع صیانت، به معنای حفاظت و امانتداری نسبت به دستاورد‌های انقلاب اسلامی است و ضلع درایت حاکی از ادامه مسیر و تحقق دستاورد‌های جدید و تقویت دستاورد‌های قبلی است.

بنابراین، از همه دانشگاهیان و حوزویان انتظار می‌رود تا بیشتر بر این بیانیه متمرکز شده و مطالب و نکات ارزنده آن را مورد مداقه قرار دهند تا فرامین رهبر معظم انقلاب مورد اطاعت و تبعیت قرار گیرد و بتوانیم در رسیدن به قله هرم تعالی، توفیق یابیم.

انتهای پیام
captcha