پیش‌بینی غلظت آلاینده‌های جوی در اربعین امسال انجام می‌شود
کد خبر: 3827578
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱

پیش‌بینی غلظت آلاینده‌های جوی در اربعین امسال انجام می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: پیش‌بینی غلظت آلاینده‌های جوی در اربعین امسال در مسیر کربلا از طریق سامانه پایش آلودگی هوا و گردوخاک سازمان هواشناسی به زودی راه‌اندازی می‌شود، انجام می‌شود.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: امروز وزیر راه و شهرسازی از سازمان هواشناسی کشور بازدید کرد و در این بازدید 4 پروژه به بهره‌برداری رسید. در این مراسم رئیس سازمان هواشناسی کشور، اظهار داشت: پدیده‌های جوی از مقیاس‌های کوچک و عمق‌های کم تا مقیاس‌های بزرگ وجود دارد.

سحر تاج‌بخش مسلمان ادامه داد: 90 درصد مخاطرات مرتبط با اقلیم است و سیلاب جزو پرخطرترین شرایط جوی است.

وی با بیان اینکه 4.5 میلیارد نفر تحت تأثیر مخاطرات جوی در آب و هوا هستند، گفت: فرآیند اصلی سازمان هواشناسی در چندین موضوع نظیر مدیریت داده، اطلاع‌رسانی، توسعه و تحقیق، آموزش و غیره تقسیم‌بندی می‌شود.

تاج‌بخش ادامه داد: شبکه‌های دیدبانی ما متعدد است، 141 ایستگاه هم‌دیدی، چند ایستگاه باران‌سنجی، 15 ایستگاه جو بالا، 41 ایستگاه هواشناسی کشاورزی، ایستگاه‌های دریایی و جاده‌ای و ایستگاه‌های سنجنده گردوخاک و اندازه آلودگی هوا داریم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: داده‌هایی که از ایستگاه‌ها دریافت می‌کنیم به کمک فناوری‌های نوین به مراکز استانی و سپس ستادی و بالعکس منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: داده‌های فرودگاهی حساس است و پس از تولید در ایستگاه به برج مراقبت و بانک اطلاعاتی ما می‌رود.

تاج‌بخش با بیان اینکه در حوزه پیش‌بینی و هشدار در بخش‌های مختلف فعال هستیم، گفت: آماده توسعه هواشناسی کاربردی در بخش کشاورزی داریم که محصول و اطلاعات را به صورت مستقیم به دست کشاورز می‌رساند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: روزانه 200 محصول متنوع در مرکز ملی خشکسالی ایجاد می‌شود ضمن آنکه در مرکز ملی اقلیم هم پیش‌بینی بلندمدت انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: توسعه شبکه دیدبانی را مدنظر قرار داده‌ایم، ایستگاه‌های مرتبط با منطقه که موجب ‌می‌شود اطلاعات و محصولات ما در شبکه جهانی قرار گیرد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: در برنامه ششم توسعه برنامه داریم که کل ایستگاه‌ها را توسعه دهیم، همچنین 56 ایستگاه دیگر به 76 ایستگاه RBSM اضافه می‌شود.

تاج‌بخش با بیان اینکه سامانه پایش آلودگی هوا و گردوخاک در حال آزمایش برای عملیاتی شدن است، گفت: به این ترتیب پیش‌بینی غلظت آلاینده‌های جوی در سطح کشور انجام می‌شود همچنین اربعین امسال پیش‌بینی غلظت آلاینده‌های جوی در مسیر کربلا بین ایران و کربلا توسط سازمان هواشناسی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: نرم‌افزارهای فرودگاهی داخلی در سازمان هواشناسی راه‌اندازی می‌شود که در این باره در فرودگاه‌های رشت و شیراز انجام شد و امروز هم در فرودگاه پیام این موضوع عملیاتی می‌شود.

انتهای پیام/

captcha