حج؛ زمینه‌ساز انسجام اجتماعی
کد خبر: 3829885
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

حج؛ زمینه‌ساز انسجام اجتماعی

گروه اجتماعی - مدرس دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان گفت: معاشرت با دیگران از آثار روانی- اجتماعی قوی سفر حج محسوب می‌شود که بسیار ارزنده است. در واقع انجام حج، باعث آرامش روانی انسان می‌شود که این آرامش جنبه اجتماعی هم پیدا می‌کند.

حج؛ زمینه‌ساز انسجام اجتماعی

حسن حکمیون، مدرس دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان در رابطه با کارکردهای حج در بعد اجتماعی اظهار کرد: حج برای کسی که از نظر مالی و جسمی توانمند است، یک امر واجب به شمار می‌آید و اگر در چنین شرایطی، این امر را اطاعت نکند، دچار گناه و معصیت شده، زیرا به ترک انجام واجب پرداخته است. به‌طور کلی شرایط انجام حج باید برای فرد مهیا باشد.
وی افزود: حج زیباترین، لذت بخش‌ترین و بهترین سفر زندگی است. این سفر از لحاظ معنوی بسیار تاثیر‌گذار است. معاشرت با دیگران و انجام مراسم حج از آثار روانی- اجتماعی قوی سفر حج محسوب می‌شود که بسیار ارزنده است. در واقع انجام حج، باعث آرامش روانی انسان می‌شود که این آرامش جنبه اجتماعی هم پیدا می‌کند.
حکمیون گفت: زمانی که فرد به سفر حج می‌رود، بدهی‌ و طلبی نباید به گردنش باشد و با پاکی و اخلاص قدم در این راه بگذارد. فرد نباید در انجام عبادات کوتاهی کند، یعنی نماز و روزه‌اش را باید به طور درست و صحیح انجام دهد.
این استاد دانشگاه گفت: فرد در زمان برگشت از این سفر به خلوص و صفا دست می‌یابد و از گناه پاک می‌شود، همانند روزی که از مادر متولد شده است. در صورتی که فرد این پاکی و خلوص را حفظ کند، سالم و صالح خواهد شد. فرد در معاشرات مالی و ارتباط با دیگران، انسانی قابل قبول و دوست داشتنی به شمار می‌آید که ایثن از تاثیرات مثبت اجتماعی حج است.
وی با بیان شرایط حج اظهار کرد: اولا فرد باید استطاعت اولیه مالی، جسمی و سیاسی داشته باشد که این عوامل زمینه‌ای برای ورود به رابطه‌های اجتماعی مطلوب است. دوم اینکه فرد باید برای انجام عبادات، خالص و منور شود. اگر فرد بتواند تا آخر خود را حفظ کند و از گناه دوری کند، به شخصیت و روابطی بسیار خوب با خانواده و دیگران دست می‌یابد و مورد رضایت پروردگار قرار می‌گیرد.
انتهای پیام

captcha