واقعه غدیر را با افراط و تفریط تحلیل نکنیم
کد خبر: 3835933
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵

واقعه غدیر را با افراط و تفریط تحلیل نکنیم

گروه معارف ــ مدرس گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در تبیین و تحلیل واقعه غدیر نباید افراط و تفریط رخ دهد و کار مستدل و منطقی انجام شود، تأکید کرد: در غیر این صورت شاهد اختلاف و تفرقه در جامعه اسلامی خواهیم بود.

غدیر؛ سنت رسول الله(ص)

محسن نصری، مدرس گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه در اسلام دو رکن اساسی به نام قرآن و عترت وجود دارد، اظهار کرد: اگر کسی بخواهد به حیات طیبه و سعادت دنیا و آخرت دست یابد، باید به ثقل اکبر یعنی قرآن مجید و ثقل اصغر یعنی عترت(ع) تمسک جوید. با پایان نبوت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، دوره امامت آغاز شد که پایه‌گذاری آن در غدیرخم اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: اگر به روایات پیامبر(ص) و خطبه ایشان در غدیر دقت کنیم، می‌بینیم پیامبر(ص) در غدیرخم نه تنها امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان ولی، امام و جانشین بعد از خود برای امت اسلامی معرفی کرده‌اند، بلکه به معرفی فرزندان امیرالمؤمنین(ع) تا امام دوازدهم نیز پرداخته‌اند، به گونه‌ای که ایشان در خطبه غدیر چهار نوبت از حضرت مهدی(عج) نام برده و تأکید کرده‌اند که مسلمانان می‌توانند با مودت یعنی محبت همراه با عمل نسبت به اهل‌بیت(ع) که در رأس آنها امیرالمؤمنین(ع) قرار دارد، به رستگاری دست یابند.

این مدرس معارف اسلامی با تأکید بر اینکه خطبه غدیریه محور فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی غدیر در جامعه است، افزود: پیامبر(ص) در این خطبه می‌فرمایند که حاضرین به غایبین و پدران به فرزندان باید این پیام را منتقل کنند. در جامعه ما نیز همه افراد به خصوص پدران وظیفه ابلاغ پیام غدیرخم به اعضای خانواده خود را بر عهده دارند. از طرف دیگر، ما در عصر غیبت به سر می‌بریم و برای اینکه بتوانیم به وظیفه خود در عصر غیبت عمل کنیم، باید در حفظ آموزه‌ها و پیام‌های غدیرخم بکوشیم و برای دور نگه داشتن دشمنان و غاصبان از رهبری جامعه اسلامی، بر حاکمیت ولی فقیه به عنوان جانشین امام زمان(عج) تأکید کنیم.

نصری با اشاره به اینکه افراط و تفریط در هر امری به کینه و دشمنی منجر می‌شود، گفت: در جای جای خطبه غدیریه، به آیات شریفه قرآن استناد شده است، اهل سنت نیز به قرآن و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام ایمان دارند و واقعه غدیر محور سنت پیامبر محسوب می‌شود. علامه امینی(ره) کتاب الغدیر در اثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع) را بر اساس روایت‌های منقول از علمای اهل سنت تألیف کرده است. بنابراین در تبیین و تحلیل واقعه غدیر نباید افراط و تفریط رخ دهد و باید کار مستدل و منطقی انجام شود، در این صورت شاهد اختلاف و تفرقه در جامعه اسلامی نخواهیم بود.
انتهای پیام

captcha