مسجد؛ تکیه‌گاه معنوی و اخلاقی
کد خبر: 3836584
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳

مسجد؛ تکیه‌گاه معنوی و اخلاقی

گروه اجتماعی ــ یک استاد حوزه و دانشگاه درباره راه‌های افزایش حضور جوانان در مسجد، گفت: باید اعتبار مسجد و اهل آن را بازسازی و به‌روزرسانی کنیم، به گونه‌ای که مردم به مسجد به عنوان تکیه‌گاه فکری، معنوی و اخلاقی نگاه کرده و احساس کنند که می‌توانند در مسجد آرام بگیرند.

مسجد؛ تکیه‌گاه معنوی و اخلاقی

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه قدمت مساجد به اولین روزهای آغاز نهضت اسلامی برمی‌گردد، اظهار کرد: پیامبر(ص) در اولین روزهای حضور خود در مدینه و تأسیس جامعه عالی و فاخر اسلامی، اولین اقدامی که انجام دادند، تأسیس مسجد بود که محل عبادت، گردهمایی مؤمنین، هم‌اندیشی و بررسی مشکلات، برنامه‌ریزی برای رسیدگی به زندگی محرومان، مباحث علمی و تربیتی و حتی جایگاه قضاوت محسوب می‌شد.

وی افزود: امروز نیز مساجد در دل محلات و در میان مردم جایگاه وسیعی در عبادت، بندگی، دعا، راز و نیاز با خدا، اقامه نماز، اعتکاف و حتی پشتیبانی از آرمان‌های انقلاب اسلامی دارند. مساجد هنوز نیز به تعبیر حضرت امام(ره) سنگرند و باید سنگرها را حفظ کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نمی‌توان به طور مطلق این‌گونه قضاوت کرد که امروز جوانان کمتر به مساجد مراجعه می‌کنند. بسیاری از مساجد با استقبال روزافزون جوانان همراه بوده‌اند و به روحانی یا امام جماعت، مدیران و دست‌اندرکاران مسجد بستگی دارد که بتوانند زمینه حضور مردم و جوانان را در مسجد فراهم کنند.

حجت‌الاسلام گرجی درباره راه‌های افزایش حضور جوانان در مسجد، بیان کرد: باید اعتبار مسجد و اهل آن را بازسازی و به‌روزرسانی کنیم، به گونه‌ای که مردم به مسجد به عنوان تکیه‌گاه فکری، معنوی و اخلاقی نگاه کرده و احساس کنند که می‌توانند در مسجد آرام بگیرند، روش‌های تربیتی مناسب برای فرزندانشان بیاموزند، با نیازهای جامعه آشنا شوند و دوستان خوبی پیدا کنند. اگر فضای مساجد از وضعیت فعلی تغییر کند، استقبال خوبی از آنها به عمل خواهد آمد.

وی بیان کرد: اگر مسجد پیامی زلال، شفاف، شیرین، منطقی و مستدل داشته باشد، جایگاهش همواره محفوظ خواهد بود، چنانکه برخی مساجد هنوز نیز با استقبال خوب مردم مواجهند، ولی برخی از آنها به دلیل استفاده از روش‌های قدیمی و سنتی که با نیازهای نسل جوان هماهنگ نیست، از استقبال مردم و جوانان محرومند.
انتهای پیام

captcha