نیازهای اولویت‌مند جامعه در آرایش فیلم و سریال‌های سیما لحاظ شود
کد خبر: 3837911
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد:

نیازهای اولویت‌مند جامعه در آرایش فیلم و سریال‌های سیما لحاظ شود

گروه هنر ــ استاد روانشناسی بالینی با بیان اینکه بار سنگینی را بر دوش تلویزیون گذاشته‌ایم و از منابع دیگر جامعه استفاده نمی‌کنیم، اظهار کرد: فرهنگسرا‌ها و حتی مساجد یا مراکز دیگری می‌توانند علم و هنر را پرورش دهند و باید منظومه منسجمی از نیازهای واقعی و اولویتمند جامعه در آرایش سریال‌ها و فیلم‌های انتخابی مدنظر باشد.

در حال ادیت//// آی فیلم نیازمند طبقه بندی صحیحی از سلایق مردم است تا مطلوبیت بیشتری کسب کند / صداوسیما از متخصصان انسان شناسی استفاده کند
علی‌رضا عابدین، استاد روانشناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ با اشاره به این‌که سیستم آموزش دنیا نقش تربیت‌ساز هنر را تأیید کرده است، اظهار کرد: در طول قرن‌ها از یک مکتب رفتار‌گرایی در روان‌شناسی بهره برده شده است که از ارکان اصلی این مکتب الگوبرداری از منابع قدرت، فضل، هنر و ستاره‌های جامعه هستند.
 
لزوم الگو گرفتن از نقش ریش‌سفیدان
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر در ایران با کم‌رنگ شدن نقش ریش‌سفیدها و بزرگان خانواده و جامعه، تأثیر این امر یعنی این الگو‌برداری به طور کلی و محسوس کاهش پیدا کرده است. در مقابل نقش فیلم، سریال و سینما مهم می‌شود و باید به عنوان یک کاتالیزور چاشنی مردم‌پسندی، نحوه و نوع ارائه مطالب آموزنده را که در طول ده‌ها سال ثابت شده‌اند به مأموریت اصلی خود بیفزایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: غرب با قدمت بیشتر و کیفیت خیلی بالاتری از این هنر و وسیله استفاده بهینه کرده و در این امر بسیار خبره شده است؛ چنانچه در فیلم و سریال از ده‌ها سال پیش به صورت غیرمستقیم و زیرپوستی توانسته پیغام‌های خودش را به جامعه القا کنند. سینما مثل بسیاری دیگر از ارکان جامعه از کمبود مهندسی و به‌کارگیری مهارت‌ها و علم متخصصان و عالمان مربوطه رنج می‌برد و به هر دلیلی کمتر از متخصصان در تهیه داستان‌ها، سریال‌ها و فیلم‌ها استفاده می‌شود که این پیامد و تبعاتی دارد.
 
وی راهکار برون‌رفت از مشکلاتی را که تلویزیون به آن دچار است ایجاد اتاق فکر دانست و بیان کرد: متخصصانی که شوق و ذوق دارند و به ایجاد تغییر علاقه‌مندند باید مورد استفاده قرار بگیرند. سودمندی تصمیم‌گیری مبتنی بر ارزش‌ها دلیل اصلی این انقلاب به ویژه اجتماعی دیدن منافع تک‌تک اعضای جامعه به دور از تمام تعصب‌ها و شعارهای خشک، کهنه و ناکارآمد است.
 
بهره‌گیری صداوسیما از متخصصان
این متخصص روانشناسی بالینی گفت: مسئله ضروری این است که جامعه را در اختیار مهندسان و متخصصان بگذاریم و از دانش و تخصص آن‌ها در رسانه‌هایی مثل تلویزیون استفاده کنیم. باید نشان دهیم که چطور قوه قضاییه و نیروی انتظامی برخوردی صریح و صحیح با تخلفات اجتماعی و اقتصادی دارد.

وی با بیان این‌که لازم است شبکه آی‌فیلم طبقه‌بندی مناسبی در جدول پخش خود داشته باشد، تصریح کرد: این شبکه باید یک سری از فیلم‌ها و سریال‌ها را کنار هم بگذارد که به مقوله‌های اصلی بپردازند. به عبارت دیگر منظومه منسجمی از نیازهای واقعی و اولویتمند جامعه در آرایش سریال‌ها و فیلم‌های انتخابی این شبکه مدنظر باشد. ابتدا باید این مقوله‌های اصلی تعریف شود و سپس این‌ها را در قالب سریال نشان دهند. متأسفانه بار سنگینی را بر دوش تلویزیون گذاشته‌ایم و از منابع دیگر در جامعه استفاده نمی‌کنیم؛ فرهنگسرا‌ها حتی مساجد یا مراکز دیگری نیز می‌توانند علم و هنر را در جامعه پرورش و در دسترس مردم قرار دهند و از اهمیت بالایی برخوردارند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان بیان کرد: فکر نمی‌کنم تلویزیون به تنهایی بتواند این مسئولیت خطیر را به عهده گیرد و باید با هر ابزاری به این امر بپردازد. مدنی و اجتماعی کردن افراد و اینکه چگونه به حق و حقوق یکدیگر احترام بگذاریم در جامعه رخ می‌دهد؛ لذا لازم است این ملاک‌ها و معیارها در جدول پخش آی‌فیلم برای انتخاب سریال‌های مناسب همواره مورد توجه باشد.
 
انتهای پیام
captcha