به گزارش ایکنا؛ برنامه افق رادیو قرآن امروز 30 شهریورماه به مناسبت بازگشایی مدارس به موضوع آموزش قرآن در مدارس با حضور رضا نباتی، کارشناس آموزش قرآن کریم به روی آنتن رفت.
وی در ابتدای صحبتهای خود به ارائه آماری پرداخت و گفت: سال گذشته 14 میلیون دانشآموز در کشور وجود داشته است که این رقم تا سال 1401 به 15 و نیم میلیون نفر خواهد رسید. همچنین 93 هزار مدرسه دولتی در سراسر کشور دایر است که 13 میلیون دانشآموز در آن مشغول به تحصیل هستند. از مجموع 108 هزار مدرسه دولتی وغیرانتفاعی، حدود 65 هزار مدرسه برای دانشآموزان مقطع ابتدایی است که این مدارس حدود 380 هزار کلاس درس دارند.
وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد دانشآموزان کشور در دوره ابتدایی مشغول تحصیل هستند، افزود: 610 ساعت آموزش قرآن به طور رسمی از پایه اول تا دوازدهم طراحی شده است که بعضاً به 650 ساعت هم میرسد. در پایه اول تحصیلی، در طول هفته دو ساعت کلاس قرآن طراحی شده، در حالی که این رقم در سایر پایههای مقطع ابتدایی به سه ساعت میرسد. در پایه هفتم و هشتم و نهم که متوسطه اول است، این رقم یک ساعت در هفته و در متوسطه دوم نیز یک ساعت در هفته است، اما در رشتههای انسانی این رقم دو ساعت است.
نباتی با بیان اینکه مجموعاً در هفته بیش از یک میلیون کلاس درس قرآن کریم داریم و مجموعاً 34 میلیون و 80 هزار ساعت درسی در طول یک سال دایر است، بیان کرد: بر همین اساس گستردهترین فعالیت قرآنی کشور که با بقیه غیرقابل مقایسه است، مربوط به ساعتهای درسی در آموزش و پرورش است. بر همین اساس، در حال حاضر دوازده پایه تحصیلی کتاب درسی آموزش قرآن دارند که حدود 700 صفحه از 1400 صفحه تمامی مقاطع برای دوره ابتدایی، حدود 360 صفحه مقطع متوسطه اول و 350 صفحه نیز متوسطه دوم است.
کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی تصریح کرد: در کتابهای درسی آموزش قرآن کریم حدود 220 صفحه قرآن کامل در نظر گرفته شده است؛ یعنی یک سوم از حجم قرآن در کتابهای درسی آورده شده است. تقریباً برای همه کتابهای درسی راهنمای معلم و بسته یادگیری که یک بسته متنوع است، در نظر گرفته شده است. در بحث معلمها نیز مجموعاً 928 هزار معلم وجود دارد که 370 هزار نفر از آنها معلم دوره ابتدایی هستند. به ازای هر 35 دانشآموز تقریباً یک معلم داریم.
نباتی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد موفق نبودن آموزش قرآن در نظام آموزش و پرورش، گفت: ما نباید بدون پشتوانه پژوهشی و بدون اینکه پژوهشی در این زمینه انجام شده باشد، چنین اظهاراتی داشته باشیم. خروجی آموزش قرآن در آموزش و پرورش را باید به میزان وسعی که این نهاد دارد، نگاه کنیم. البته من منکر ناتوانی در جامعه نسبت به خواندن قرآن نیستم، اما باید قبل از این خروجی را مشاهده کنیم و به برنامههای درسی در این زمینه بپردازیم و رویکردها، اهداف و طرز تلقی نسبت به قرآن را بررسی کنیم. آنچه که واضح است، اینکه سایر ارگانها هم قرآن آموزش میدهند. مگر ارگانهایی همچون سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد و ... کم هزینه میکنند؟ مگر موسسه قرآنی در کشور کم وجود دارد؟ خروجی آنها چه میزان بوده است؟ در زمینه حفظ قرآن کریم چه کردهاند؟ بعد از این همه سال چند نفر حافظ قرآن تربیت شده است؟
نباتی در پاسخ به این سوال که پژوهشی در این زمینه صورت گرفته است یا خیر، بیان کرد: ما در بخش پژوهشی آموزش و پرورش بروندادهایی داریم که نشان داد نسبت به وضعیت قبل بهتر بوده، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز چنین پژوهشهایی انجام داده و اعلام کردهاند نسبت به گذشته وضعیت در دانشگاه و در بین دانشآموزان بهتر شده است.
وی با تأکید بر اینکه باید ضعف اصلی در این فرایند را پیدا کنیم، به بحث انس دانشآموزان به قرآن کریم به عنوان حلقه مفقوده اشاره کرد و گفت: در آموزش و پرورش تا مقطع سوم بر روخوانی و روانخوانی قرآن تأکید میشود و بعد از آن بحثهای دیگر آغاز میشود. دانشآموزان از کلاس اول همراه با فارسی با کلمات قرآنی نیز آشنا میشوند و همه معلمها و دانشآموزان در این زمینه مشکل خاصی ندارند. در پایه دوم بالای هشتاد درصد قواعد روخوانی را آموزش میدهیم. در پایه سوم نیز طرح ارتقاء آموزش قرآن را داریم که از آبان ماه آغاز میشود.
کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی و از مؤلفان کتابهای درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تا سوم ابتدایی روخوانی خوب اتفاق میافتد، افزود: مشکل ما در روخوانی نیست، بلکه مشکل در حوزه روانخوانی است که این محصول انس است. انس زمانی اتفاق میافتد که دانش آموز با متن قرآن ارتباط برقرار کند. این ارتباط میتواند چند گونه باشد، ارتباطات انگیزشی موقت است. اگر بخواهیم این موتور روشن شود و خود فعالیت کند، باید به سمتی برویم که دانشآموزان با متن قرآن ارتباط برقرار کنند. برای این ارتباط باید متن آموزش قرآن متناسب با نیاز مخاطب طراحی شود.
وی بیان کرد: ما قبل از اینکه به چرایی و چیستی آموزش قرآن بپردازیم، به چگونگی کار پرداختهایم، شورای توسعه قبل از هر کاری باید مشخص کند چه چیزی از قرآن را آموزش دهد. مشکل ما این است که حوزه خواندن را از فهمیدن جدا کردهایم در صورتی که خواندن خواندن همین فهمیدن است.
نباتی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه در کلاس اول ابتدایی آموزش قرآن مبتنی بر تصویر است، گفت: بخشی از آن با کمک معلم و بخش دیگری با کمک والدین انجام میشود. بنابراین بسته آموزشی، خانواده و معلم سه ضلع آموزش قرآن کریم هستند. لذا از اولیا خواهشمندم به تربیت قرآنی بچههای خود توجه کنند.
وی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد دانش آموزان تنها در زنگ قرآن، با آن آشنا میشوند، گفت: اگر همین دانشآموز در مدرسه قرآن را یاد نگیرد، با وجود موسسات و ارگانهای مختلف دیگر آموزشی نخواهد دید، لذا ساعت درسی قرآن در مدارس بسیار ارزشمند است. از همکاران و خانوادههای محترم آنها درخواست دارم خودشان با قرآن انس داشته باشند تا فرزندان نیز از آنها پیروی کنند.
کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی و از مؤلفان کتابهای درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش در ادامه صحبتهای خود یکی از آفتهای آموزش قرآن را تعدد فعالیتهای قرآنی و اینکه همه به دنبال کار سختافزاری هستند، برشمرد و گفت: اگر هم قرار است آموزشی داده شود، این آموزشها باید بر مبنای کتابهایی که در آموزش و پرورش تدوین شده صورت بگیرد تا خروجی مطلوب به دنبال داشته باشد. اما نه تنها این کار را نکردهایم، بلکه ساعات آموزش قرآن را هم به کار حفظ اختصاص دادهایم، بعد هم انتظار داریم که خروجی آموزش و پرورش یک دانش آموز با روخوانی و روانخوانی مطلوب باشد.
نباتی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش باید سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری که صراحتاً بر آموزش روخوانی و روانخوانی بوده است را دنبال کند، گفت: در استفتائی که یکی از مدیران آموزش و پرورش از مقام معظم رهبری داشتهاند، وظیفه آموزش و پرورش در زمینه قرآن کریم روخوانی و روانخوانی قرآن و نه حفظ و ... بیان شده است.
انتهای پیام
پس راه رو داریم به بیراهه می رویم جناب نباتی عزیز !
اگر منطق شما را بپذيريم پس بايد بگوييم اگر وضعيت كشور در اغلب حوزه ها دچار نايساماني است پس قانون اساسي ايراد دارد.
در حاليكه خودتان هم مي دانيد مشكل عدم اجراي كامل و تمام قد مصوبات و برنامه درسي است.
وقتي طرح فوق برنامه حفظ قرآن شما بدون مجوز ساعت رسمي درس قرآن را كه كتاب و برنامه دارد با اجبار و الزام به خود اختصاص مي دهد و وقتي برنامه درسي آموزش قرآن به جاي حمايت از طرف معاونت پرورشي و شوراي توسعه مورد طمع و اشغال قرار مي گيرد، آيا توقعي جز زمينگير شدن برنامه داريد؟!!!!
« هي نگوييد انقلاب براي ما چه كرده است، بگوييد ما براي انقلاب چه كرده ايم. »
حالا آقاياني كه 200 ميليارد تومان اعتبارات آموزش عمومي قرآن در آموزش و پرورش را به جاي آن كه هزينه ارتقاء توانايي معلم و تجهيز كلاس هاي درسي قرآن كنند، 100 در100 اعتبارات را بلعيده اند امروز طلبكار درس قرآن هستند.
اميد است دستگاه قضا روزي به وضعيت اين اعتبارات رسيدگي كند، تا مافياي قدرت اين قدر گستاخ نباشند.
كتاب هاي درسي قرآن با كتاب هاي درسي دارالقرآن و يا سازمان تبليغات و ... چه مقدار تفاوت مي كند كه در تربيت نسل جديد مقصر باشد.
فكر نمي كنيد علت اصلي بي مهري امثال معاونت پرورشي و شوراي توسعه و متوليان اجرا به برنامه درسي باشد ؟
اگر از هر پايه يك ساعت در هفته را مصادره كرده باشد، مجموعاً 180 ساعت در هفته در شش پايه ابتدايي را اشغال كرده كه اگر با احتساب تعداد كلاس هاي درسي در نظر گرفته شود، مي شود 5 ميليون ساعت در طول يك سال تحصيلي را به نفع طرح فوق برنامه حفظ مصادره كرده است.
متوليان تعليم و تربيت و مديران حوزه ستادي با سكوت و ندانم كاري خود راضي به چنين هرج و مرجي هستند.
علي بركت الله
اختصاص ساعت درسي قرآن به طرح فوق برنامه حفظ قرآن كاري ناشايست و نابخردانه و غيرقانوني است.
لطفا عدم استقبال از طرح حفظ قرآن را با اجباري كردن طرح در ساعات درسي قرآن مدارس جبران نكنيد.
مگر کتاب درسی چقدر در بی سوادی قرآنی دانش آموزان نقش دارد؟
کتاب های درسی که اغلب استاندارد علمی دارد.
متاسفانه وضعیت اجراست که اسفناک است.
چرا حفظ بخس هایی از کتاب درسی پایه ها محور برنامه نیست؟
و از آن بدتر این سو گیری نادرست را مجوز مصادره ساعت درس قرآن برای طرح فوق برنامه حفظ بدانیم ، آن هم بدون کوچکترین مجوز و مصوبه ای ظلم مضاعف است.
پس کارشناسان متعدد برای چه حقوق می گیرند؟!!!!
گروه اول که با استعداد هستند و زمینه و علاقه به هنرهای قرآنی مانند قرائت و حفط قرآن دارند.
این گروه اندک، همان افرادی هستند که خود را مخاطب طرح های تبلیغی و ترویجی و مسابقات می دانند.
اما گروه دوم دانش آموزان بی انگیزه و بی تفاوت هستند که بین خود و آنچه در تبلیغات ادعا می شود فاصله زیادی می بینند.
این گروه ۹۰ درصدی تنها با برگزاری کلاس های آموزشی امکان یادگیری و علاقه مندی می یابند.
لذا آموزش و پرورش با پرداختن به گروه اندک اول پول و وقت را از دست می دهد و در مقابل از وظیفه اصلی خود باز می ماند.
بعلاوه معلمان خودشان حافظ قرآن نيستند. چگونه مي توانند مدرس حفظ قران باشند؟
به نظر من به نام قرآن و رهبري از انجام طرح هاي صرفا تبليغي و غيركارشناسانه و علمي خوداري شود و از ادامه آن جلوگيري شود.
ممنون
و عموم مردم به دليل فاصله زياد سطح مسابقات با توانايي هايشان، بين خود و مسابقات نسبت معنا داري نمي بينند.
لذا عموم مردم، به « آموزش » نياز دارند؛ و نه مسابقات
و آموزش موثر، « معلم حرفه اي » مي خواهد.
و چون هزينه كلاس هاي آموزشي و نيز تربيت معلمان حرفه اي زياد است، لذا همواره صورت مسئله را پاك كرده و با ايجاد سر و صدا و تبليغ و ترويج، بر طبل پاره و نخ نماي مسابقات مي كوبيم.
غافل از اين كه بالا بردن سطح مسابقات ( از استان و كشوري به بين المللي) فاصله عموم مردم با قرآن كريم را زياد مي كند.
نتيجه :
مسابقات و تبليغات براي خواص قليل، اثر بخش است،
و آموزش، براي عموم مردم لازم و ضروري است.
لطفا خطاي استراتژيك وزارت آموزش و پرورش را تكرار نكنيد.
آيا در طول اين سال ها كار كارستاني كه مد نظر معظم له بود انجام شد؟
چرا به جاي تقويت برنامه درسي قرآن و كيفيت بخش كار معلم در سر كلاس به انجام طرح هاي تبليغي و شعاري شكست خورده و كوتاه مدت و پرهزينه مانند طرح به اصطلاح ملي قرآن پرداخته مي شود؟
از همه بدتر چرا ساعت درس رسمي كه خودش كتاب درسي دارد، به اين طرح فوق برنامه اختصاص مي يابد؟
جاي تاسف و تاثر از اين همه هرج و مرج و بي نظمي و افراط و تفريط
بقيه كارها را به اهلش بسپاريد.
متشكرم.