دسته‌بندی و پالایشی در مسابقات سراسری قرآن اعمال نمی‌شود/ پیشتازی بانوان در مسابقات
کد خبر: 3844230
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵

دسته‌بندی و پالایشی در مسابقات سراسری قرآن اعمال نمی‌شود/ پیشتازی بانوان در مسابقات

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: مسابقات قرآن مظهر وحدت‌بخشی در همه سطوح جامعه است و جز تفکیک جنسیتی که رشته‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، هیچ نوع دسته‌بندی و پالایشی در مورد شرکت‌کنندگان اعمال نمی‌شود.

برگزاری مسابقات قرآن مرهون خون شهدا است

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، در نشست خبری چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که امروز دوشنبه، اول مهرماه در سالن اجتماعات این اداره‌کل  برگزار شد، اظهار کرد: از افتخارات نظام جمهوری اسلامی این است که در ابتدای تأسیس، حاکمیت و مشروعیت و قوانین خود را مبتنی بر آیات قرآن کریم و شرع نورانی اسلام قرار داد؛ بنابراین هر قانونی در تعارض با آیات قرآن کریم فاقد مشروعیت خواهد بود.

وی افزود: پایه‌گذاری چنین نظامی به مجاهدت‌های زیادی نیاز داشته و دارد، چنانکه در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی و در معارضه با این نگاه جدید، جنگی هشت ساله به ما تحمیل شد که هدف آن، نه تصاحب سرزمین و منابع نفتی، بلکه مقابله با پایه‌های الهی و قرآنی نظام اسلامی بود.

مدیرکل اوقاف اصفهان اضافه کرد: خدا را شاکریم که آیات قرآن از میان فرزندان ما، انسان‌هایی را تربیت کرد که با خون خود از جامعیت قرآن دفاع کردند و مصداق آیه شریفه «ان تنصروا الله ینصرکم ...» شدند، یعنی هم قرآن ما را نصرت کرد و تربیت دینی در ما شکل گرفت و هم جوانان ما در یاری رساندن به قرآن، سنگ تمام گذاشته و تا مرز شهادت ایستادگی کردند. ما همواره مرهون و مدیون شهدایی هستیم که در قله همه خوبی‌ها و ارزش‌ها قرار دارند.

حجت‌الاسلام بلک ادامه داد: طبیعی است که پایه‌گذاری قرآنی نظام اسلامی و خون‌هایی که در راه آن داده شد، امروز در میهن اسلامی ما سایه‌ساری ایجاد کند که در پرتو آن بتوانیم آیات قران را تلاوت کرده و در زیبایی هر چه تمام‌تر، شاهد رقابت‌های قرآنی باشیم. مسابقاتی که پیش روی ما قرار دارد، جلوه‌ای از ایثارگری شهدا و شکرگزاری از راهی است که پیش روی ما باز کردند، ولی وظیفه ما با برگزاری این محافل و مسابقات تمام نمی‌شود. امروز نیز دشمنان نظام اسلامی دست‌اندرکار صحنه‌های نابرابر دیگری هستند که مقام معظم رهبری و مسئولان در برابر آن مواضع خود را یک کاسه کرده‌اند و آن، ایستادگی در مقابل فشارهای حداکثری است که مورد تأکید قرآن کریم نیز قرار دارد.

پیشتازی بانوان در مسابقات سراسری قرآن

وی با بیان اینکه بیش از سه دهه از برگزاری مسابقات سراسری قرآن در استان اصفهان می‌گذرد، گفت: این مسابقات بعد از سی سال مجدداً در اصفهان برگزار می‌شود و برگزیدگان مرحله استانی این مسابقات که در قم برگزار شد، به مرحله پایانی راه یافتند. برگزیدگان مرحله پایانی نیز راهی مسابقات بین‌المللی می‌شوند.

مدیرکل اوقاف اصفهان بیان کرد: در مرحله پایانی مسابقات سراسری قرآن کریم، 138 نفر در بخش آقایان و 216 نفر در بخش بانوان، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. این رقابت‌ها در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء، حفظ کل، اذان، دعاخوانی و همخوانی برگزار می‌شود که در سه رشته آخر فقط آقایان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

برگزاری اولین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم

وی تصریح کرد: چون اصفهان مهد فرهنگ و هنرهای همیشه جاودان است، امسال برای اولین بار در کشور و در جریان مسابقات سراسری قرآن، مسابقه کتابت قرآن کریم با حضور 20 شرکت‌کننده در مسجد جامع اصفهان برگزار می‌شود. همچنین 57 داور در بخش آقایان و 25 داور در بخش بانوان، عهده‌دار بررسی‌های کیفی و اعلام نتایج مسابقات هستند و تعدادی ناظر نیز بر کار داوران نظارت می‌کنند.

حجت‌الاسلام بلک اظهار کرد: مراسم افتتاحیه مرحله پایانی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، 6 مهرماه در سالن ابن‌سینای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و آیین اختتامیه، 19 مهرماه برگزار می‌شود. ضمن اینکه اختتامیه‌های فرعی نیز در جریان مسابقات برگزار خواهد شد، یعنی اختتامیه هر رشته و نیز اختتامیه رقابت‌های بانوان و آقایان به‌صورت جداگانه برگزار می‌شود. بعد از پایان رقابت‌های هر بخش نیز شرکت‌کنندگان مربوطه از استان خارج شده و جای خود را به شرکت‌کنندگان جدید می‌دهند.

وی افزود: به دلیل هم‌زمانی مسابقات سراسری قرآن با شروع سال تحصیلی، فضای دانشگاه را که فضایی علمی و فرهنگی است، برای برگزاری مسابقات ترجیح دادیم و به منظور سهولت دسترسی، کاهش ترددها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها تلاش کردیم تا تمهیدات لازم برای اسکان، سالن و پذیرایی در همان محیط دانشگاه پیش‌بینی شود. همچنین برنامه مسابقات به صورت زنده از شبکه سراسری صدا و سیما و نیز سیمای مرکز استان پخش می‌شود.

مسابقات قرآن با کم‌ترین هزینه برگزار می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: هدف ما ایجاد فضای بانشاط قرآنی و اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص مسابقات است و برای این منظور، به رسانه‌ها و سرمایه‌های قرآنی و دینی تکیه کرده و از هزینه‌های غیر ضروری اجتناب کرده‌ایم. به جای نصب بنر و پلاکارد در سطح شهر، اجرای برنامه‌های قرآنی با همکاری بقاع متبرکه را در دستورکار قرار داده‌ایم تا قرآن در کنار عترت تلاوت شود. از شهرداری نیز می‌خواهیم کمک کند تا در فضای پارک‌ها، غرفه‌هایی برای معرفی افتخارات و هنرهای قرآنی دایر کنیم، ضمنا برپایی نمایشگاه‌هایی در جریان مسابقات پیش‌بینی شده است.

مسابقات قرآن مظهر وحدت‌بخشی جامعه است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حضور اهل سنت در مسابقات سراسری قرآن، گفت: مسابقات قرآن مظهر وحدت‌بخشی در همه سطوح جامعه است و جز تفکیک جنسیتی که رشته‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، هیچ نوع دسته‌بندی و پالایشی در مورد شرکت‌کنندگان اعمال نمی‌شود.

سازمان اوقاف هزینه مسابقات را از محل منابع خود پرداخت می‌کند

حجت‌الاسلام بلک بیان کرد: از هیچ شرکت‌کننده‌ای برای حضور در این مسابقات هزینه‌ای دریافت نمی‌شود، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور هزینه این مسابقات را از محل منابع خود پرداخت می‌کند و تأمین هزینه‌ها به عهده اداره کل استان نیست. ما از هزینه‌های مرکز اطلاع نداریم، ولی با توجه به شرایط موجود، با حداقل‌ها و صرفه‌جویی انجام شده است. دکوراسیون اجلاس علاوه بر دارا بودن جذابیت و زیبایی، دربردارنده هیچ هیچ هزینه جدیدی نبوده است و سایر بخش‌ها مثل جوایز تعیین شده را نمی‌توان هزینه‌مند دانست.

مسابقات قرآن همایش نیست

وی در پاسخ به برخی انتقادها نسبت به مکان برگزاری مسابقات، گفت: تلاش ما این بوده تا از سفرهای اضافه‌ای که موجب ایجاد ترافیک می‌شود، پرهیز شود. مسابقات قرآن همایش نیست و استانداردها و ضوابط خاص خودش را دارد، باید فضایی را مهیا می‌کردیم که بحث اسکان مهمانان، سالن برگزاری مسابقات و وعده‌های پذیرایی را در کنار هم پوشش دهد و در این خصوص، جامع‌تر از مکان مشخص شده پیدا نکردیم. ممکن است سالن بهتری وجود داشته باشد، ولی همه این مسائل را در کنار هم نمی‌تواند پوشش دهد. از نقد و نظر استقبال می‌کنیم، ولی رویکرد ما تسهیل در برگزاری مسابقات است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: تلاش کردیم جنبه مردمی مسابقات حفظ شود، چنانکه کمیته مدعوین جدولی برای حضور اقشار مختلف مردم از جمله دانش‌آموزان، حوزویان، زندانی‌ها، متولیان بقاع متبرکه، نیروهای نظامی و انتظامی و ... طراحی کرده است. علاوه بر کمیته تشریفات و مدعوین، کمیته‌های اطلاع‌رسانی، تبلیغات و رسانه؛ حراست؛ پشتیبانی؛ فرهنگی؛ فناوری و خواهران نیز اداره و مدیریت مسابقات را به عهده دارند.

انتهای پیام

captcha