از کمک‌های دارویی هند به کشورها تا شیوع خوشه‌ای کرونا در کره جنوبی
کد خبر: 3898924
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
نوآمدهای کرونا در جهان؛

از کمک‌های دارویی هند به کشورها تا شیوع خوشه‌ای کرونا در کره جنوبی

هشدار سازمان ملل نسبت به بحران روانی ناشی از کرونا، کمک‌های دارویی هند به سایر کشورها، تولید یک داروی ضدویروس در پاکستان، شیوع خوشه‌ای کرونا در کره جنوبی، قرنطینه کامل پایتخت شیلی، تمدید محدودیت سفر در کشورهای اروپایی، افزایش فقر در غرب اروپا و کاهش خفیف ابتلا به کرونا در روسیه، از مهمترین اخبار کرونایی طی 24 ساعت گذشته است.  

به گزارش ایکنا، سازمان ملل نسبت به بحران روانی میلیون‌ها نفر که تحت تأثیر عوارض و تبعات شیوع کرونا قرار گرفته‌اند، هشدار داد.
 
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در پیامی ویدیویی اعلام کرد: پس از چندین دهه غفلت از خدمات بهداشت روانی، همه‌گیری کووید-۱۹ اکنون با ایجاد فشار روانی بیشتر به خانواده‌ها و جوامع لطمه زده است.

وی افزود: حتی زمانی که این همه‌گیری تحت کنترل درمی‌آید، غم، نگرانی و افسردگی همچنان افراد و جوامع را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

سازمان ملل در گزارشی توجیهی اعلام کرد که در ماه‌های آغازین همه‌گیری کووید-۱۹ بهداشت و سلامت فیزیکی اصلی‌ترین دغدغه بود اما اینک مسائل روانی فشار زیادی بر شمار زیادی از جمعیت دنیا وارد کرده است.

بخشی از این فشارهای روانی ناشی از نگرانی افراد در مورد ابتلای عزیزانشان به کرونا یا مرگ بر اثر این ویروس است. بخش دیگر این فشارها نیز به دلیل از دست رفتن معیشت افراد است.

بیش از چهار میلیون و 444 هزار نفر در سراسر دنیا به کرونا مبتلا شده و بیش از ۲۹۸ هزار نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.
 

کمک‌های دارویی هند به سایر کشورها در مقابله با کرونا
 

هند یکی از مهمترین صادرکنندگان دارو در جهان است. صادرات دارویی این کشور طی سال گذشته به بیش از 19 میلیارد دلار رسیده و از این جهت، هند خود را «داروخانه جهان» توصیف می‌کند.
 
هند با تولید 70% قرص های هیدروکسی کلروکین در جهان، بزرگترین تولیدکننده این داروی ضد مالاریا شناخته می‌شود و با توجه به اینکه داروی مزبور در پروتکل درمانی بیماران کرونایی قرار دارد، هند به عنوان مهم‌ترین منبع عرضه این دارو در جهان مورد توجه قرار گرفته است.
 
در این راستا، دولت هند فهرستی از 53 کشور را برای ارسال داروی هیدروکسی کلروکین برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا تنظیم کرده است. 21 کشور از این میان در چارچوب تجاری اقدام به واردات این قرص‌­ها خواهند کرد و سایر کشورها عمدتا در آفریقا، آسیای مرکزی، سوریه و جزایر مارشال به طور رایگان اما در مقادیر کمتر این قرص‌ها را دریافت کرده‌اند.


تولید داروی ضدویروس «رمدسیویر» در پاکستان
 

یک شرکت پاکستانی با هماهنگی و مجوز شرکت داروسازی گیلیاد، تولید داروی ضدویروس «رمدسیویر» برای درمان بیماران کرونایی را آغاز کرده است.

رسانه‌های پاکستانی امروز، پنجشنبه، گزارش دادند: رمدسیویر به وسیله شرکت آمریکایی گیلیاد برای درمان بیماران مبتلا به ابولا تولید شده بود. این دارو پیش‌تر به عنوان درمانی برای مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ مورد آزمایش قرار گرفته که پس از آن سازمان غذا و داروی آمریکا نیز با استفاده از این دارو در موارد اضطراری موافقت کرد.
 
از کمک‌های دارویی هند به کشورها تا شیوع خوشه‌ای کرونا در کره جنوبی/ گزارش بسته کرونا

دولت ژاپن نیز هفته گذشته استفاده از داروی ضد ویروس رمدسیویر را به عنوان راهی برای درمان کرونا تصویب کرد.

شمار بیماران کرونایی در شهرهای مختلف پاکستان به بیش از ۳۵۷۰۰ هزار نفر رسیده که تاکنون ۷۷۰ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.


 تأخیر در بازشدن مدارس کره جنوبی به دنبال شیوع خوشه‌ای کرونا
 

با شیوع خوشه‌ای کرونا در پایتخت کره جنوبی، وزارت آموزش و پرورش این کشور از تأخیر دوباره احتمالی در بازگشایی مدارس خبر داده است.

با صفر شدن شمار مبتلایان در حدود ۱۰ روز قبل در کره جنوبی انتظار می‌رفت مدارس از روز دوشنبه آینده بازگشایی شود اما افزایش شمار مبتلایان به شکل نگران کننده‌ای این برنامه را تحت تأثیر جدی قرار داده است.

خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی امروز، پنجشنبه، گزارش کرد که یک مرد ۲۹ ساله که هفته قبل به مراکز تفریحی و باشگاه‌های شبانه رفته و به کرونا مبتلا بوده تاکنون ۱۲۰ نفر دیگر را نیز به کرونا مبتلا کرده است.

نگرانی از بازگشایی احتمالی مدارس زمانی بالا گرفت که مشخص شد شماری از معلمان مدارس پایتخت از جمله چند معلم خارجی نیز در این مراکز در منطقه «ایتایه وون» بوده‌اند.

از سوی دیگر تاکنون ۱۰ دانش آموز مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند که بر اساس اعلام مراکز ذی‌ربط احتمالا با معلمانشان که به آن مراکز رفته بودند ارتباط نزدیک داشته‌اند.

همه این اتفاقات بین روزهای ۲۹ آوریل تا ۶ می افتاده و طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش کره جنوبی دست‌کم ۱۵۸ معلم در این مدت به مراکز تفریحی این منطقه رفته‌اند.

فعلا فقط احتمال می رود که دانش آموزان سال آخر دبیرستان از روز ۲۰ می (31 اردیبهشت) سر کلاس‌های درس حاضر تا برای آزمون ورودی دانشگاه آماده شوند اما برنامه زمان بندی برای دانش آموزان دیگر احتمالا تغییر خواهد کرد.

کره جنوبی نیمه شب چهارشنبه ۲۹ مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس را گزارش کرد که با این حساب آمار کلی این کشور به ۱۰ هزار و ۹۹۱ نفر رسید. تعداد افراد جان باخته کره جنوبی هم ۲۶۰ مورد است.

از کمک‌های دارویی هند به کشورها تا شیوع خوشه‌ای کرونا در کره جنوبی/ گزارش بسته کرونا


 قرنطینه کامل پایتخت شیلی به دنبال تشدید شیوع کرونا
 

وزیر بهداشت شیلی روز چهارشنبه (به وقت محلی) گفت که به دلیل بروز شرایط خاص در سانتیاگو، پایتخت این کشور مجبور به اعلام سخت‌گیرانه‌ترین اقدام، یعنی قرنطینه کامل، است.

شهر سانتیاگو ظرف ۲۴ ساعت گذشته با ثبت ۲ هزار و ۲۶۰ ابتلای جدید و ۱۲ مورد مرگ ناشی از کرونا، شاهد افزایش حدود ۶۰ درصدی در موارد ابتلا بوده است. حدود ۸۰ درصد از آمار کل ابتلا به کرونا در شیلی مربوط به پایتخت این کشور است.

شیلی تاکنون سیاست قرنطینه اختیاری را برای مقابله با شیوع کرونا در مناطقی که شاهد شیوع بیشتر بودند، اختیار کرده بود. اما مقام‌های این کشور می‌گویند که ظرف ۱۰ روز گذشته شاهد افزایش چشمگیر مبتلایان در سانتیاگو بوده‌اند.

شیلی که تاکنون حدود ۲۰۰ هزار تست کرونا انجام داده، با روزانه ۱۴ هزار مورد آزمایش بالاترین نرخ این تست را در میان کشورهای آمریکای لاتین دارد.
 

تمدید محدودیت‌های سفر در اروپا تا یک‌ماه دیگر
 

کمیسیون اتحادیه اروپا برای مقابله با شیوع کرونا توصیه‌نامه جدید خود را منتشر کرد. طبق پیشنهاد مقام‌های اتحادیه اروپا، محدودیت‌های کنونی سفر در کشورهای عضو این اتحادیه باید تا ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) تمدید شود.

این کمیسیون با اعلام اینکه باید پس از این مهلت، بازدید اقوام و خویشان نزدیک ساکن کشورهای دیگر اتحادیه دوباره امکان‌پذیر شود، توصیه کرده که زدن ماسک باید در هواپیما و فرودگاه ادامه یابد و شرکت‌های هواپیمایی نباید ملزم به خالی نگه داشتن صندلی‌های وسط در داخل هواپیماها شوند.
 
در ماه مارس (فروردین - اردیبهشت) کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تلاش برای جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا موافقت کردند که مرزهای خود را برای بازدیدکنندگان غیر اروپایی ببندند. کمیته اروپا بازوی اجرایی اتحادیه با این تصمیم تلاش کرد تا کنترل در امتداد مرزهای داخلی را به حداقل برساند. 


 افزایش تک‌رقمی ابتلا به کرونا در چین
 

کمیسیون بهداشت چین سه مورد جدید ابتلا به کرونا را در روز گذشته گزارش کرد که در مقایسه با روز قبل از آن  چهار مورد کاهش داشته است. ابتلاهای جدید همگی منشأ محلی داشتند. دو مورد از آنها در استان شمال شرقی «لیائونینگ» بوده و مورد دیگر در استان همسایه آن «جی‌لین» گزارش شده است.
 
به گزارش «رویترز»، تعداد ناقلان بدون علامت هم ۱۲ مورد بوده که نسبت به روز قبل از آن چهار مورد افزایش داشته است. مجموع مبتلایان چین از آغاز این همه‌گیری ۸۲ هزار و ۹۲۹ نفر و آمار تلفات آن بدون تغییر رقم ۴ هزار و ۶۳۳ نفر است. 

 

پیدایش فقرای جدید در غرب اروپا به دنبال شیوع کووید-۱۹


روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی به افزایش فقر در غرب اروپا پس از شیوع کرونا پرداخت و نوشت: در کشورهایی که بیشترین آسیب را از ویروس کرونا دیده‌اند، تقاضای کمک غذایی از ۲۵٪ به ۳۰٪ افزایش یافته است. بیکاری و از دست دادن درآمد هزاران اروپایی را فقیر کرده است.

یازده کارمند سازمان پزشکان بدون مرز انگلیس با مشارکت یک بیمارستان دانشگاهی لندن، از ۱۱ آوریل تا کنون حمایت‌های پزشکی و غذایی را برای بی‌خانمان‌ها که با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ آسیب پذیرتر شده‌اند، فراهم کرده‌اند و اکنون این کمک‌ها به افراد جدیدی است که با بسته شدن کافه‌‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها شغل خود را از دست داده‌اند.

در اروپا و آمریکا با توقف گسترده فعالیت‌ها هزاران نفر فقیر شدند. صف‌های توزیع کمک‌های غذایی طولانی‌تر شده و کوپن‌ها پدیدار شده‌اند.

 

از کمک‌های دارویی هند به کشورها تا شیوع خوشه‌ای کرونا در کره جنوبی/ گزارش بسته کرونا


ثبت کمترین میزان ابتلای روزانه به کرونا طی دو هفته اخیر در روسیه
 

ستاد عملیاتی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در روسیه، امروز پنجشنبه گزارش داد که تعداد مبتلایان به عفونت ویروس جدید کرونا در این کشور طی 24 ساعت گذشته 9 هزار و 974 نفر افزایش یافت و بدین ترتیب تعداد کل موارد آلودگی در روسیه به 252 هزار و 245 نفر رسیده است.

این ستاد یادآور شد که برای نخستین بار از تاریخ دوم ماه می (13 اردیبهشت ماه)  تعداد موارد شناسایی شده در یک روز کمتر از 10 هزار نفر بوده است. بدین ترتیب، رشد روزانه ابتلا به بیماری کووید-19 از 4.3 درصد به رکورد پایین 4.1 درصد کاهش یافته است.
 
بر اساس این اطلاعات، بیشترین موارد آلودگی همچون گذشته در پایتخت روسیه بود که طی روز گذشته 4 هزار و 712 مورد جدید عفونت کرونا در مسکو ثبت شده که در مجموع تعداد مبتلایان در این کلان شهر به 130 هزار و 716 مورد افزایش یافته است.

این ستاد همچنین اعلام کرد که تعداد بیماران بهبود یافته از بیماری کووید-19 در روسیه طی یک روز گذشته 5 هزار و 527 نفر افزایش یافت و به رقم 53 هزار و 530 نفر رسید. بدین ترتیب نسبت افراد درمان شده در این کشور از 21 درصد فراتر رفته است. بیشترین موارد بهبودی هم در شهر مسکو با یک هزار و 821 نفر است. 

طبق اطلاعات منتشره امروز، در طول 24 ساعت گذشته  93 نفر دیگر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، جان خود را از دست دادند تا تعداد کل قربانیان در رروسیه به 2 هزار و 305 نفر برسد. 
 
تهیه و تنظیم گزارش: فرشته صدیقی
انتهای پیام
captcha