نفس بیدار به انسان شایستگی بهشت می‌بخشد
کد خبر: 3920828
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲

نفس بیدار به انسان شایستگی بهشت می‌بخشد

امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار کرد: نفس انسان این خاصیت را دارد که «امارَة بالسوء» است، یعنی انسان را به ظلم، فساد، ارتباط با نامحرم، خوردن مال حرام و سایر گناه‌ها وسوسه می‌کند، اما وقتی به تربیت و تزکیه نفس بپردازیم، همین نفس بیدار و تربیت‌یافته، به انسان شایستگی بهشت می‌دهد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، امروز، 14 شهریورماه در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان اظهار کرد: الله تعالی انسان‌ها را به مجاهدت، عمل به شریعت و اجتناب از منکرات و مفاسد دستور داده است، زیرا عمل به این دستورات، انسان را به کمال می‌رساند و انسان کمال‌یافته، شایسته بهشت می‌شود.

وی ادامه داد: نفس انسان این خاصیت را دارد که «امارَة بالسوء» است، یعنی انسان را به ظلم، فساد، ارتباط با نامحرم، خوردن مال حرام و سایر گناه‌ها وسوسه می‌کند، اما وقتی به تربیت و تزکیه نفس بپردازیم، همین نفس بیدار و تربیت‌یافته، سبب رستگاری انسان می‌شود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: انسان در طول عمر خود باید همواره مشغول جهاد با نفس باشد. هرگاه که نفس ما، خواسته‌های نامشروع داشت، در مقابل آن ایستاد و مجاهدت کرد، نه اینکه بلافاصله تسلیم نفس شویم. انسانی که خود را تسلیم نفس خود سازد، به هلاکت خواهد افتاد.

وی افزود: بسیاری شکایت می‌کنند که نمی‌توانند برای نماز صبح بیدار شوند، نمی‌توانند جلوی لذت‌های نامشروع مقاومت کنند، حوصله تلاوت قرآن را ندارند و به احکام پایبند نیستند؛ این‌ها نشانه تسلیم شدن در مقابل وسوسه‌های نفس است، در حالی که الله تعالی انسان را مجاهد آفریده و باید تا لحظه مرگ، با نفس و شیطان جهاد اکبر کند.

مولوی عبدالحمید اظهار کرد: انسان فقط با تمنا و آرزو به بهشت نمی‌رسد، بلکه برای رسیدن به بهشت باید عمل کند و سختی‌های ایستادن مقابل خواهش‌های نفسانی را به جان بخرد. اگر انسان هر گناهی خواست مرتکب شود و بگوید خدا کریم است و خواهد بخشید، چنین شخصی بنده شیطان شده و نباید انتظار مغفرت داشته باشد. اگر انسان از گناهی صرف‌نظر کرد و به خاطر رضایت خدا، خواهش‌های نفسانی را زیر پا گذاشت، خداوند هم وعده داده که به چنین بنده‌ای، لذت و حلاوت ایمان را خواهد چشاند؛ لذتی که از همه لذات دیگر شیرین‌تر است و انسان را شاد و سرمست می‌کند.

این عالم اهل سنت اضافه کرد: الله تعالی می‌فرماید « وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا» (سوره اسراء، آیه 19) یعنی هر کس که طالب حیات آخرت باشد و برای آن به قدر لزوم و طاقت بکوشد، به شرط ایمان به خدا، سعی چنین کسانی مقبول و مأجور خواهد بود.

وی افزود: خداوند از ما اخلاص می‌خواهد و هیچ شریکی را نمی‌پذیرد. باید اعمال خود را بررسی کنیم و ببینیم کدام کارهای ما فقط برای رضایت خدا بوده است. چقدر اعمال ما با اعمال رسول خدا(ص)، اهل بیت و صحابه آن حضرت تشابه دارد. اگر هیچ شباهتی نیافتیم، نباید تمنای بهشت داشته باشیم.

مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان اظهار کرد: مؤمن باید بتواند نفس خود را مهار کند. اگر اختیار نفس خود را به دست شیطان دادیم و او به هر کجا خواست، ما را بکشاند، دیگر نمی‌توانیم دغدغه ایمان داشته باشیم. امروز هم متاسفانه برخی کرونا را بهانه کرده و از مساجد دوری می‌کنند، در حالی که همان‌طور که بازار و کسب و کار را نمی‌توان تعطیل کرد، دعاها و عبادات هم نباید ترک شود، اما باید نهایت تلاش خود را در رعایت اصول بهداشتی داشته باشیم و نسبت به سلامت خود و اطرافیان بی‌تفاوت نباشیم.

انتهای پیام
captcha