توهین به مقدسات ادیان خلاف رفتار متمدنانه است
کد خبر: 3932514
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷

توهین به مقدسات ادیان خلاف رفتار متمدنانه است

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان معتقد است که توهین به مقدسات ادیان مختلف در هیچ فرهنگ و تمدنی قابل قبول نیست و اندیشمندان غربی نیز چنین رفتارهایی را ددمنشی قلمداد می‌کنند.

توهین به مقدسات ادیان خلاف رفتار متمدنانه است

نصیرالدین جوادی، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره اهانت نشریه فرانسوی شارلی ابدو به ساحت پیامبر اکرم(ص)، اظهار کرد: اگر کسی از تاریخ نبردهای میان مسلمانان و مسیحیان یا شرق و غرب اطلاع داشته باشد، متوجه می‌شود که علت افزایش هجمه و توهین به شخصیت‌های متعالی دین اسلام از جمله حضرت رسول(ص)، هراسی است که غرب از پویایی جهان اسلام پیدا کرده، چون مسلمانان در مقایسه با سده‌های پیشین آگاهی‌ها و موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند و به همین دلیل، غرب دچار هراس شده است و هجمه خود را روز به روز افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «دشمنان ما از احمق‌ها هستند». اهانت‌کنندگان به ساحت پیامبر(ص) نیز از باب حماقت و نادانی خود به سراغ مقدسات رفته و آنها را مورد هجمه و توهین قرار می‌دهند، در حالی که این رفتار در هیچ فرهنگ و تمدنی حتی در تمدن غرب قابل قبول نیست. اندیشمندان غربی نیز می‌دانند که توهین به شخصیت‌هایی مثل پیامبر اکرم(ص)، وحشی‌گری و ددمنشی است و پسندیده نیست.

جوادی تصریح کرد: فلاسفه غربی قائل به این هستند که آزادی در دایره‌ای امکان دارد که باعث ضرر و زیان به دیگران نشود، یعنی هر کس تا اندازه‌ای آزاد است که موجبات ضرر و زیان به دیگران را فراهم نکند. هر انسان عاقلی متوجه می‌شود که آزادی به صورت مطلق و کامل معنا و مفهوم ندارد، خصوصاً در زمان حاضر با توجه به افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی، اینکه کسی بگوید صددرصد آزادم که هر کاری بخواهم انجام دهم، مساوی با آنارشیسم و وحشی‌گری است. بنابراین آزادی محدوده دارد و محدوده آن هم باعث آزار و اذیت دیگران نشود. این نکته روشنی است که کل جامعه جهانی آن را قبول دارد.

جوادی ادامه کرد: اینکه رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید در کشور من آزادی وجود دارد و به این بهانه به مقدسات ادیان دیگر توهین می‌کنند، اولاً آزادی به این معنا غلط است و قابل قبول نیست. ثانیاً در همین کشورهای غربی مسائلی وجود دارد که برای آنها حساسیت‌برانگیز است و مقدس هم نیست، مثل داستان هولوکاست و وقتی کسانی این داستان را زیر سؤال برده و آن را مورد شک و تردید قرار می‌دهند، فریاد همه بلند می‌شود و آن افراد مورد عتاب و بازخواست قرار می‌گیرند. اگر آزادی وجود دارد، چرا کسی نمی‌تواند هولوکاست را مورد نقد قرار دهد و اگر آزادی وجود ندارد، چرا اجازه می‌دهید که به مقدسات ادیان دیگر اهانت شود؟ آنها به بهانه اینکه متمدن هستند و می‌خواهند آزادی را پاس دارند، به مقدسات ادیان دیگر توهین می‌کنند و چون وجهی برای توجیه رفتار خود ندارند، با استفاده از کلمه آزادی این رفتار زشت و ناپسند خود را توجیه می‌کنند.

وی در پایان در خصوص واکنش کشورهای اسلامی به این اهانت‌ها، اظهار کرد: ملت‌ها و دولت‌های اسلامی باید در برابر این اهانت‌ها، واکنش سخت و محکمی از خود نشان دهند، مثلاً حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند، این است که خرید کالاهای فرانسوی را حرام کنند. حتی می‌توانند همه با هم متحد شده و سفرای فرانسه را از کشورهایشان اخراج کنند، ولی متأسفانه وحدت و انسجامی که باید میان کشورهای اسلامی وجود داشته باشد، وجود ندارد و بعضی کشورها هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند. در آیات قرآن آمده است که شخصیت پیامبر(ص) را گرامی و ارزشمند بدارید. بنابراین وقتی کسی به شخصیت ایشان توهین می‌کند، وظیفه دینی ما این است که با شدت و حدت با این رفتار برخورد کنیم.

انتهای پیام
captcha