ریا؛ مُهر باطل بر اعمال نیک
کد خبر: 3943354
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷

ریا؛ مُهر باطل بر اعمال نیک

مدرس مدرسه علمیه الزهرا(س) خوی با بیان اینکه ریا منحصر در عبادات نیست گفت: در قرآن کریم خدواند ریا را عامل بطلان و نابودی اعمال نیک معرفی کرده و از رفتارهای منافقان دانسته است.

ریا؛ مُهر باطل بر اعمال نیکبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، وحیده محمدلو، مدرس مدرسه علمیه الزهرا(س) خوی، روز جمعه، ۵ دی ماه در مراسم مجازی که در مدرسه علمیه الزهرا(س) خوی برگزار شد، اظهار کرد: ریا یکی از ابزارهای شیطان برای گمراهی انسان بوده که در قرآن کریم خدواند متعال ریا را عامل بطلان و نابودی اعمال نیک معرفی کرده و از رفتارهای منافقان دانسته است.

وی افزود: ریا منحصر در عبادات نیست، بلکه در همه کارهای نیک که در آن اجر و پاداش باشد جاری است و گاهی در احکام واجب و مستحبی عبادی و گاهی هم در اعتقادات دینی، معاشرت و رفتارهای انسان بروز پیدا می‌کند.

استاد حوزه علمیه الزهرا(س) خوی بیان کرد: عده‌ای برای این که خود را بین مردم انسان صالحی نشان دهند دست به تظاهر و ریا می‌زنند، رضاخان در اوایل در ایام عاشورا با پای برهنه در عزاداری امام حسین(ع) شرکت می‌کرد، ولی به محض رسیدن به قدرت بدترین ضربه‌ها را به دین و مذهب زد و در تکایا و مساجد را بست.

وی ادامه داد: قرآن کریم اعمال انسان ریاکار را به گرد و خاکی بر روی سنگ تشبیه می‌کند که با اندک بادی از بین می‌رود و از آن‌جا که برای ریا مراتبی است که برخی روشن و بعضی مخفی و تشخیص آن بسیار مشکل است و ائمه‌اطهار(ع) برای آن، علایم و نشانه‌هایی بیان کردند که با اندکی تأمل می‌توان اعمال خود را بر اساس آن تطبیق داد. عدم رغبت به عبادت و انجام دادن آن همراه با کسالت در خلوت و انجام با نشاط اعمال عبادی در منظر مردم نشانگر ریایی بودن عمل است و عدم شناخت خدای متعال و حبِ جاه و مقام موجب ریایی بودن اعمال می‌شود و حبِ جاه و مقام انسان را وادار به ریا می‌کند تا به این وسیله در انظار مردم برای خود کسب آبرویی نموده و در نتیجه به پست و مقامی برسد و ریشه آن هم علاقمندی به دنیا است.

مدرس مدرسه علمیه الزهرا(س) خوی در پایان افزود: در روایات انسان ریاکار را مشرک عنوان کرده‌اند و اگر کار برای خدا انجام می‌پذیرد دیگر مطرح شدن نام و تشویق و تقدیر از فرد مفهومی ندارد و البته گزارش دادن افراد از فعالیت‌های خود و روشنگری و شفافیت اگر به قصد خودنمایی نباشد ریا نیست و این امر ضمن این که حق مردم است و باید بدانند، موجب دلگرمی آن ها هم می‌شود.

انتهای پیام
captcha