«شاخصه‌های تولید نمایشنامه‌های قرآنی» منتشر شد
کد خبر: 3996702
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸

«شاخصه‌های تولید نمایشنامه‌های قرآنی» منتشر شد

کتاب «شاخصه‌های تولید نمایشنامه‌های قرآنی» نوشته احمد زرنگار به همت انتشارات دانشگاه صدا و سیما منتشر شد.

«شاخصه‌های تولید نمایشنامه‌های قرآنی» منتشر شداحمد زرنگار، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما در گفت‌وگو با ایکنا درباره کتاب تازه منتشر شده «شاخصه‌های تولید نمایشنامه‌های قرآنی» گفت: در دانشگاه صدا و سیما و گروه معارف اسلامی تحقیقات میان‌رشته‌ای در راستای تقویت تولیدات هنری در رادیو و تلویزیون انجام می‌شود. به همین دلیل دروسی به ویژه در دوره‌های تکمیلی مدنظر قرار گرفته است، که یکی از آنها «ساختار روایت قصه‌های قرآن» است.

وی افزود: پس از چند سال تدریس این واحد درسی، کتاب «شیوه‌های برداشت از شاخص‌های هنری قصه‌های قرآنی برای متون نمایشی» تدوین شد و به عنوان یکی از منابع اصلی درس یادشده است. در این کتاب واژه‌شناسی قصه در قرآن، دسته‌بندی قصه‌های قرآنی، انواع اقتباس، شخصیت‌پردازی در قصه‌های قرآن، اهداف داستان‌های قرآن، اصول نمایشنامه‌نویسی براساس قصه‌های قرآن و ... تبیین شده است.

زرنگار ادامه داد: بحث اصلی این کتاب مختصات و ویژگی‌های هنری قصه‌های قرآنی است، یعنی ابعاد هنری قصه‌های قرآنی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و حدود ۱۹ ویژگی استخراج و بیان شده است. برخی کتاب‌ها تعداد انگشت‌شماری از این ویژگی‌ها را دارند. اما در این کتاب به صورت کامل بیان شده است و می‌تواند راهنمای خوبی برای دانشجویان دوره‌های تکمیلی در پژوهش‌هایشان باشد و یا بتوانند براساس قصه‌های قرآنی نمایشنامه‌های خود را بنویسند.

«شاخصه‌های تولید نمایشنامه‌های قرآنی» منتشر شد

وی تصریح کرد: نمونه‌های هنری از قصه‌های قرآن اعم از قصه حضرت مریم، ذوالقرنین و ... نیز با برشمردن ویژگی‌های یادشده آمده است. بنابراین همه داستان‌های قرآن مورد بررسی قرار نگرفته است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به واقع‌گرایی، بیان حقیقت، نظم ویژه در بیان داستان، تکرار زاوید دید در قصه‌ها اشاره کرد.

زرنگار در ادامه گفت: یکی از منابع مهمی که در این کتاب مورد بهره‌برداری قرار گرفته، کتاب «آفرینش هنری در قرآن» اثر سید قطب است، همچنین به کتاب‌های سیوطی، تفسیرهای موضوعی قرآن و ... نیز مراجعه داشتیم.

زرنگار یادآور شد: مخاطب این کتاب دانشجویان ارشد دانشگاه صدا و سیماست. اما نمایشنامه‌نویس‌ها و محققان نیز می‌توانند از این اثر بهره ببرند.

انتهای پیام
captcha