مشکل خشکسالی و بحران کم‌آبی در اردبیل ادامه‌دار است
کد خبر: 4004511
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱

مشکل خشکسالی و بحران کم‌آبی در اردبیل ادامه‌دار است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، گفت: امسال به لحاظ بحران کم آبی و وجود خشکسالی استحصال 20 میلیون مترمکعب آب کشاورزی از سد یامچی عملی نشد که خوشبختانه به دلیل تغییر و اصلاح الگوی کشت و حرکت‌های اساسی مشکلات را برطرف کردیم.

رضازاده// مشکل خشکسالی و بحران کم‌آبی در اردبیل ادامه‌دار استبه گزارش ایکنا از اردبیل، خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، ‌21 مهرماه، ضمن اعلام این خبر در اردبیل، اظهار کرد: نه تنها در ایران بلکه در جهان، کشاورزی مادر اقتصاد بوده و به لحاظ نقش اساسی آن و محصولات تولیدی به عنوان غذای اصلی انسان‌ها تضمین‌گر امنیت غذایی است که تولید و اشتغال واقعی در این بخش مهم تحقق می‌یابد.

وی افزود: خوشبختانه در طول سال‌های گذشته اقدامات خوبی انجام یافته که می‌توان به افزایش ظرفیت سردخانه‌های انبار سیب‌زمینی از 50 هزار تن به بیش از 130 هزار تن اشاره کرد و در آبیاری تحت فشار که در 15 سال گذشته در رتبه 29 و 30 کشوری قرارگرفته بود در دو سال اخیر به رتبه‌های 3 و 4 رسیده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، ادامه داد: امسال به لحاظ بحران کم آبی و وجود خشکسالی استحصال 20 میلیون مترمکعب آب کشاورزی از سد یامچی عملی نشد که خوشبختانه به دلیل تغییر و اصلاح الگوی کشت و حرکت‌های اساسی در جهت استفاده از ترکیب کشت محصولات کم آب بر در بحث تولید ومدیریت مزرعه و تولید محصولات کشاورزان زحمتکش با بحران آب مواجه نشدند.

نیکشاد تصریح کرد: خوشبختانه فقط در مرکز استان در دشت اردبیل کشاورزان در سطحی معادل 6 هزار هکتار اقدام به کشت حبوبات شده که از لحاظ کم آب بری و تقویت زمین و دارا بودن ارزش اقتصادی بالا از لحاظ کمی و اقتصادی یک موفقیت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، با اشاره به تدوین سند بیست ساله راهبردی توسعه استان، گفت: برای گذر از بحران‌ها و رسیدن به افق‌های موفقیت در سال‌های آتی در تولیدات کشاورزی برنامه محور و همراهی علوم تحقیقات، تکنولوژی و ترویجی که همان کشاورزی صنعتی است سعی شده تا به صورت عملی گذر موفقیت‌آمیزی از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی داشته باشیم.

نیکشاد گفت: در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری‌های خوبی در سطح استان صورت گرفته که می‌توان به احداث کارخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی تهیه پوره، آب میوه و کنسانتره اشاره کرد که بدون بهره‌مندی از تسهیلات بانکی با سرمایه‌گذاری 500 میلیون تومان در دشت مغان ضمن خرید میوه‌های پادرختی و حتی میوه‌های سردرختی اقدام به خرید و واردات میوه از استانهای همجوار کرد.

وی بیان کرد: استاندار اردبیل با برنامه اساسی اقتصاد کشاورزی و سرمایه‌گذاری در این بخش در کنار سایر برنامه‌های توسعه‌مدار خود که در سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی دیدگاه‌های بسیار روشنی دارد می‌توان با تقویت اقتصاد کشاورزان به شکوفایی واقعی توسعه استان دسترسی پیدا کرد.

انتهای پیام
captcha