اسلام را در سیره عملی حضرت عباس(ع) ببینیم
کد خبر: 4158417
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۴
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

اسلام را در سیره عملی حضرت عباس(ع) ببینیم

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه حضرت عباس(ع) اوج کمالات یک انسان را در بستر تعالیم خالص اسلام در عمل، رفتار، کردار و گفتار خود به نمایش گذاشتند، گفت: اگر کسی می‌خواهد اسلام را بشناسد باید آن را در سیره عملی حضرت عباس(ع) مشاهده کند.

زهرا کاظمی، استاد حوزه علمیه خواهرانزهرا کاظمی، استاد حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با بیان اینکه امروزه نه تنها بر اساس احساس انسانی، بلکه بر اساس عقل و اندیشه نیز می‌توان واقعه عاشورا را تحلیل کرد، اظهار کرد: باید حوادث عاشورا را از منابع متفاوت زیر ذربین نگاه عقل برد تا متوجه شگفت‌انگیزی این تابلوی نقاشی خدا شد؛ عظمت درونی شخصیت حضرت عباس(ع) ستودنی است بنایرین خداوند خواست این مرد خدا ماندگار شود، برای همین به طور خصوصی و خاص در کنار روز عاشورا، روز تاسوعا تعریف شد. 

وی ادامه داد: ترسیم لحظه آوردن امان نامه توسط شمر از سوی لشکر فراوان جبهه مقابل بسیار اهمیت دارد، زیرا در نبردی که جبهه حق قطعا همه کشته خواهند شد به بدترین شکل ممکن حضرت عباس(ع) توجهی به امان نامه نمیکنند و محکم و استوار پای حق می‌ایستند یعنی حتی به اندازه کمتر از ثانیه نیاز به فکر کردن نسبت به تصمیم خود ندارند که این یعنی نافذالبصیرت که به تعبیر قرآن همان اولوالالباب هستند که به معنی نهایت عقل و درایت می‌باشند.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: کسانی می‌توانند اینگونه رفتار کنند که در طول زندگی خود خویشتن‌داری فراوانی داشته و در اوج تقوا باشند، همچنین ذهن و فکر خود را در نور الهی غرق کرده اند و به گناه فکر نمی‌کنند، کسی که چنین خود را تربیت کند در بزنگاه‌های زندگی در اوج بحران، همیشه بهترین تصمیم را می‌گیرند.

کاظمی بیان کرد: شخصیت‌هایی از جمله حضرت عباس(ع) در نور خدا غرق هستند و به مقام فنا رسیده‌اند پس زرق و برق دنیا برایشان مهم نیست مگر اینکه بخواهند با دنیا برای خدا کار کنند پس نیاز خودشان برایشان مهم نیست تا زمانی که دیگران نیازمند باشند دیگران را بر خود مقدم می‌دارند.

وی گفت: حضرت ابالفضل العباس(ع) در اوج تشنگی آب نخورد، زیرا دیگران مخصوصا مقام امامت تشنه بودند و نباید در آب خوردن نیز مقدم بر امام شد که این نهایت اطاعت و سرسپردگی نسبت به امام و رهبر جبهه حق است، در حالی که آب خوردن جرم نیست، گناه نیست بلکه مباح است ایشان حتی در امور مباح نیز بدون اندیشه در تصمیم‌گیری در اطاعت کامل امام بودند. 

استاد حوزه علمیه خواهران ابراز کرد: حضرت عباس(ع) دارای مقام عصمت نبودند، ایشان اوج کمالات یک انسان در جنسیت مرد را در بستر تعالیم خالص اسلام در عمل، رفتار، کردار و گفتار خود به نمایش گذاشتند، اگر کسی می‌خواهد اسلام را بشناسد باید آن را در سیره عملی حضرت عباس(ع) مشاهده کند.

وی با بیان اینکه نهایت تواضع حضرت عباس(ع) در برابر حضرت زینب(س) که زن بودند، نهایت حمایت از دختران و بانوان است، افزود: هر گاه کسی به نگاه اسلام به زن شک کرد باید بنشیند و سیره عملی اهل عاشورا را مطالعه کند که در جبهه حق، اوج وقار، احترام، امنیت بخشی، مسئولیت پذیری از جانب مردان نسبت به زنان رعایت شده، اما در جبهه مقابل کاملا برعکس است.

استاد حوزه علمیه خواهران بیان کرد: اگر کسی می‌خواهد خود را به امام زمان(عج) نزدیک کند و مورد توجه ایشان باشد باید عملکرد حضرت عباس(ع) نسبت به امام خود را در وجودش پیاده کند، زمانیکه امام زمان(عج) ۳۱۳ فرمانده دارند یعنی ۳۱۳ نفر در طراز شخصیتی حضرت عباس(عج) هستند و معارف الهی را در عقاید(توحید، معاد، نبوت) تسلط درونی دارند و فروعاتشان نیز مطابق دستورات اسلام در زندگی روزمره مورد توجه است بنابرین همگام شدن با شخصیت حضرت عباس(ع) انسان را به امام زمان(عج) می‌رساند.

کاظمی با بیان اینکه حضرت عباس(ع) در قدم نخست همنشین عالمانی، چون اهل بیت(ع) بود، افزود: جوان امروز ما نیز باید در انتخاب همنشین دقت کند، ایشان علم آموز مکتب امامت بود، می‌آموخت و عمل می‌کرد پس جوان امروز نیز باید دنبال علم و یافتن حقیقت باشد.

وی با اشاره به اینکه امروزه دسترسی به منابع علمی و علما سخت نیست بنابرین جوانان به راحتی از فضای مجازی می‌توانند برای آموختن شیوه‌های صحیح زندگی استفاده کند، تصریح کرد: حضرت عباس(ع) به آنچه می‌دانست عمل میکرد و علم بدون عمل هیچ سودی جز زیان و بی تقوایی ندارد، پس به آنچه از حقیقت می‌دانید عمل کنید تا خدا آنچه را نمیدانید به شما بیاموزد.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اخلاص حضرت ابالفضل عباس (ع) افزود: اخلاص به معنی انجام عمل بدون هیچ چشم داشتی در ادبیات زندگی معمولی و در مراتب عالیه انجام عمل برای رضای خدا می‌باشد.

الهام حلاجیان

انتهای پیام
captcha