حسینیه دختر آخوند با 100 سال قدمت عزاداری
کد خبر: 4160427
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰

حسینیه دختر آخوند با 100 سال قدمت عزاداری

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: داستان حسینیه دختر آخوند به نزدیک ۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد. یک روحانی بیرجندی که در همین کوچه‌ها زندگی می‌کرد برای سلامتی و عاقبت به‌خیری دخترش در خانه‌‌اش روضه، سخنرانی و دعا برپا می‌کرد که پس از یک قرن هنوز در خانه‌ کوچک اما باصفایش پابرجاست.

حسینیه دختر آخوند بیرجندفریبا کاهنی، کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، در خصوص حسینیه‌ای که مانند بسیاری از حسینیه‌های استان از نیت خیر یک فرد آغاز شده، اظهار کرد: در خیابان انقلاب بیرجند، حسینیه‌ای به نام «حسینیه دختر آخوند» وجود دارد که ملجأ آیین‌های عزاداری بسیاری چون هفت منبر است.

وی افزود: داستان این حسینیه به نزدیک ۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد. یک روحانی بیرجندی که در همین کوچه‌ها زندگی می‌کرد برای سلامتی و عاقبت به‌خیری دخترش در خانه‌‌اش روضه، سخنرانی و دعا برپا می‌کرد که پس از یک قرن هنوز در خانه‌ کوچک اما باصفایش پابرجاست.

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: این خانه مأمنی برای دوستداران اهل بیت(ع) شده و اکنون ظرفیت مهم گردشگری معنوی است، چراکه پس از درگذشت این روحانی، دخترش خانه پدر را به همان سبک و سیاق حفظ می‌کند و این خانه حسینیه می‌شود.

کاهنی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ سال است که اهالی شهر به این خانه می‌آیند و در صبح‌های ماه محرم مشغول عزاداری، قرائت زیارت عاشورا، روضه‌خوانی، پخش نذورات می‌شوند، تصریح کرد: این حسینیه ملجأ اعتقادات مردم محل شده است.

وی با بیان اینکه حیاط و سبک منزل به همان شیوه قدیمی حفظ شده است، ادامه داد: آغاز مراسم عزاداری روزهای محرم در این خانه بوده و بعد به منازل افرادی مانند اصغری، مدرسی، سادسی، فراتی، برزگر ثانی، فخار و حسينيه دگود می‌رسيد.

حسینیه دختر آخوند بیرجند

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی افزود: در دهه محرم روی منبر این خانه روضه‌خوانی می‌شد و از بعدازظهر روز تاسوعا عده‌ای مقابل این مکان شمع می‌فروشند و بعضی از زنان شمع خود را از این مکان تهیه می‌کنند.

کاهنی بیان کرد: شور و حال مذهبی که این خانه به حال و هوای محرمی محل داده، ملجئی برای گردشگری مذهبی است که می‌تواند در ایام محرم افراد زیادی را به این مکان بکشاند. این شور و حال مذهبی یکی از رموز گردشگری این دیار است که نباید فراموش شود.

وی تصریح کرد: حسینیه خانه‌های قدیمی در سطح شهر بسیارند که باید برای حفظ آن و جلوگیری از فراموشی آن‌ها به ادامه روند برگزاری مراسم عزاداری در آن کمک کرد که اکنون این امر با کمک مردم محلی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha