جزئیات همایش ملی «هیئت و آئین مذهبی» + فیلم
کد خبر: 4176797
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴

جزئیات همایش ملی «هیئت و آئین مذهبی» + فیلم

جزئیات برگزاری همایش ملی «هیئت و آئین مذهبی» امروز، 29 مهرماه در نشست خبری این همایش در محل اندیشکده هیئت تشریح شد.

جزئیات همایش ملی «هیئت و آئین مذهبی» + فیلمبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری تشریح برنامه‌های اولین همایش ملی هیئت و آئین مذهبی امروز، ۲۹ مهرماه با حضور محمدحسین رجبی‌دوانی، دبیر علمی، محمدرضا سنگری، از اعضای هیئت علمی و سیدابوالحسن حسینی، دبیر اجرایی این همایش برگزار شد. 

در ابتدای این‌ نشست، محمدحسین رجبی دوانی، دبیر علمی همایش طی سخنانی بیان کرد: نخستین همایش هیئت و آئین مذهبی طی بهمن‌ سال جاری به همت مرکز تخصصی احیای امر وابسته به دانشگاه امام صادق(ع) و همکاری اندیشکده هیئت برگزار می‌شود. 

وی گفت: در این همایش به یکی از ویژگی‌های خاص مذهب حقه شیعه اثنی‌عشری پرداخته می‌شود و آن‌ هم‌ پدیده‌ای به نام هیئت‌های مذهبی است. هیئت امر بزرگ تمدنی اسلامی و شیعی است. هیئت‌ها از بدو شکل‌گیری دارای کارکردهای ارزشمندی بوده و باعث تقویت ایمان و حس نوع‌دوستی و رسیدگی به هم‌نوع در پرتو هیئت و آگاهی‌بخشی به مخاطبان در مسائل معرفتی، ایجاد شور دینی و مسائل انسانی و دستگیری نیازمندان بوده‌اند؛ لذا برای پاسداشت این پدیده ارزشمند جا دارد که با برپایی همایش‌هایی، ابعاد گوناگون کارکرد هیئت‌ها و دستاوردهای آن بررسی شده و راهکارهایی برای بالا بردن هرچه بیشتر کارایی هیئت‌ها به دست آید. 

دبیر علمی همایش هیئت و آئین مذهبی گفت: در گذشته شاهد آن بودیم که در فتنه سال ۸۸ همین هیئت‌ها بودند که نهایتاً آتش فتنه را خاموش کردند. لذا با چنین سابقه‌ای،‌ همایش ملی هیئت و آئین مذهبی برگزار خواهد شد. امروز بنا بر محورهای مختلف این همایش، فراخوان مقالات منتشر شده و بناست تا چکیده مقالات تا نیمه آبان‌ماه سال جاری به دبیرخانه همایش ارسال شده و مقالات نیز تا نیمه آذرماه سال جاری دریافت شود. همچنین پس از ارزیابی مقالات نیز، مقالات منتخب مشخص شده و در همایش اصلی طی بهمن‌ سال جاری ارائه می‌شود. 

رجبی دوانی

وی در ادامه تصریح کرد: برای برگزاری این همایش ملی چندین پیش‌نشست نیز با حضور متخصصان موضوع هیئت تشکیل شده که برپایی این پیش‌نشست‌ها زمینه‌هایی را فراهم‌ می‌کند تا همایش اصلی در بهمن‌ سال جاری برپا شود. 

بررسی جایگاه و موضوع هیئت

در ادامه سنگری، عضو کمیته علمی همایش نیز در سخنانی اظهار کرد: اندیشکده هیئت با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) بر آن هستند تا همایش علمی و ملی هیئت را برگزار کنند. در این‌ همایش به دنبال بررسی جایگاه و موضوع هیئت به عنوان بزرگترین تشکل مذهبی جامعه هستیم. 


بیشتر ببینید:‌

نشست خبری اولین همایش ملی هیئت و آئین مذهبی


وی افزود: رهاورد قلم‌زنی و پژوهش‌ها و بررسی‌ها در این همایش طی مجموعه‌ای در اختیار جامعه قرار خواهد گرفت تا بتوانیم از ثمرات آن بهره گرفته و به ارتقای جایگاه هیئت دست پیدا کنیم. امروز دامنه جغرافیایی و تاریخی هیئت گسترش یافته و هیئت‌های مذهبی در کشورهای مسلمان شکل ‌گرفته‌اند که اوج آن در اربعین حسینی رخ‌نمایی می‌کند.

سنگری ادامه داد: شناخت هیئت، شناخت مردم جامعه است. هیئت‌ امروز فقط محدود به مرثیه و مدیحه نیست، بلکه حضور هیئت در لحظات خطیر اجتماعی مشاهده می‌شود. جلوه حضور هیئت‌ها چنان درخشان است که مجموعه‌های رسمی دیگر را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. هیئت‌ها امروز پشتوانه پیشبرد اهداف اجتماعی (بحران‌ها و معضلات اجتماعی) و دینی را در غیر از ایام سوگواری نیز برعهده دارند.

سنگری

وی تصریح کرد: حوزه کارکردی هیئت امروز بسیار وسیع است. در اندیشکده هیئت مجموعه‌‌ای از مسائل هیئت را تحت عنوان منظومه مسائل هیئت تنظیم کردیم که بیش از ۴۰۰ موضوع برای هیئت مطرح و احصا شده است. برای مثال موضوع هیئت‌هایی که در فضای رسانه‌ای شکل گرفته‌اند، یکی از این موضوعات است‌ که‌ می‌توان بدان پرداخت و مسائل این حوزه را بررسی کرد. 

سنگری بیان کرد: امروز مسائل و موضوعات مختلف در عرصه‌های گوناگون ما را ناگزیر به بازتعریف مقوله هیئت می‌کند و باید چنان در این زمینه فعالیت کنیم تا بتوانیم در نهایت افق روشن‌تری را برای هیئت ترسیم کنیم. 

هیئت در آئینه تاریخ

در ادامه این نشست، حسینی، دبیر اجرایی همایش نیز طی سخنانی اظهار کرد: طبق سخنان مقام‌ معظم رهبری برآن شدیم تا فعالیت‌های اندیشه‌ای ‌و کاربردی در موضوع هیئت را در دستور کار قرار دهیم که طبق همین منظور اولین همایش ملی هیئت و آیئن مذهبی برگزار خواهد شد. تفاوت این‌ همایش با دیگر همایش‌هایی که در این زمینه برگزار شده آن است که این همایش هر سال با یک محور اصلی و ثابت برگزار می‌شود که محور اصلی امسال نیز «هیئت در آئینه تاریخ» است. 

وی افزود: تلاش کردیم که دانشگاه‌های مختلف نیز در این همایش سهیم باشند که در این زمینه ۲۰ دانشگاه از سراسر کشور در برپایی همایش با ما همکاری دارند. همچنین، پیش‌نشست‌های علمی همایش نیز از هفته آتی در دانشگاه‌های مختلف و با موضوعات گوناگون برگزار می‌شود. 

حسینی با بیان اینکه اولین پیش‌نشست همایش نیز طی هفته آتی در دانشگاه علامه طباطبایی(ره) برگزار می‌شود، تصریح کرد: علاقه‌مندان برای ارسال چکیده مقالات خود می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی همایش به نشانی http://heyatconf.ir مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه در مسیر برگزاری این همایش کتاب «هیئت در آئینه تاریخ» نوشته محمدحسین رجبی‌دوانی نیز منتشر خواهد شد، اظهار کرد: سیر تحول و تطور هیئت از حیث تعریف، ساختار، کارکرد، گونه‌ها، ابزار و وسایل عزاداری و ...، سیر تحول و تطور آئین‌ مذهبی چون تعزیه، دسته‌های عزاداری، نخل‌گردانی و ...، سیر تحول و تطور جایگاه اجتماعی مراسم سوگ و سُرور و نسبت هیئت با تحولات سیاسی اجتماعی، سیر تحول و تطور منبر و سخنرانی، ادبیات دینی و شعر، مقتل‌نویسی و مقتل‌خوانی، نوحه، مدیحه، مداحی، سرود و ... در هیئت، سیر تحول و تطور تعامل ادبی هیئت با زبان‌ها و گویش‌های مختلف و کتاب‌شناسی کتب اثرگذار و جریان‌ساز در رابطه با هیئت و آئین‌ مذهبی شش محور مهم این همایش را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
captcha