پایان دومین روز مسابقات سراسری قرآن با رشته تواشیح + عکس
کد خبر: 4185350
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱

پایان دومین روز مسابقات سراسری قرآن با رشته تواشیح + عکس

رشته تواشیح آخرین رشته بخش نغمات دینی آقایان در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بود که عصر امروز شنبه 11 آذر مورد داوری قرار گرفت.

تواشیحبه گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا، گروه‌های شرکت‌کننده در رشته همخوانی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به استثنای گروه نورالزهرا(س) استان خوزستان که از رقابت انصراف داد، عصر امروز شنبه 11 آذر در رشته مدیحه‌سرایی(تواشیح) به عنوان آخرین رشته بخش نغمات دینی آقایان این دوره از مسابقات به اجرای برنامه پرداختند.

این 16 گروه در منظر 11 داور این رشته به اجرا پرداختند و غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی به عنوان رئیس هیئت داوران به همراهی سیداحمد مقیمی، مسئول فنی مسابقات در رأس یک گروه داوری اجرای این 16 گروه را با دقت و حساسیت از نظر گذراندند.

در ترکیب هیئت داوران، مجتبی مینوتن حبیب‌آبادی به همراه مهدی دغاغله موارد فنی حوزه لحن، مسعود عنایتی‌مقدم و محمدرضا جنتی موارد تکنیکی حوزه صوت را مورد نظر قرار دادند.

همچنین محمدرضا پورزرگری و حیدر کسمایی قزوینی موارد مورد تأکید در آئین‌نامه داوری در حوزه فصاحت و ادای صحیح الفاظ و واژگان از سوی متسابقان را مورد مداقه قرار داده و سیداحمد میریان آکنده نیز به موارد فنی وقف و ابتدا در اجرای گروه‌ها توجه داشت.

سیدعباس انجام به اتفاق محسن یاراحمدی نیز مسئولیت هماهنگی در ادا و فنون زیباسازی از سوی گروه‌های شرکت‌کننده در این رشته را در ترکیب هیئت داوران به عهده داشتند. 

این گزارش حاکی است اجرای گروه‌ها در این رشته یعنی تواشیح(مدیحه‌سرایی) آقایان در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و اقامتی داریوش شهر بجنورد با اجرای سیدوحید مرتضوی آغاز شد و او اشعاری در رثای حضرت فاطمه (س) سروده محمدرضا جنتی از اعضای هیئت داوران قرائت کرد و پس از آن گروه معراج از استان کرمان به عنوان نخستین گروه به اجرای برنامه خود پرداختند.

دومین گروه که به اجرای برنامه پرداخت، ملکوت از استان اصفهان بود و پس از آن به ترتیب آل یاسین از استان خوزستان و گروه یاسین از استان مازندران اجرای تواشیح خود را در معرض دید مخاطبان و داوران قرار دادند.

پخش کلیپی از مقاومت مردم مظلوم غزه در برابر تهاجم بی‌امان رژیم صهیونیستی بهانه‌ای شد تا حضار یاد و خاطره شهدای غزه و فلسطین را گرامی دارند.

پیامبر اعظم و بشارت دو گروهی بودند که به ترتیب برای دومین‌بار در این رشته از استان کرمان و مازندران کار خود را ارائه کردند. گروه نورالهدی از خوزستان نیز به اجرای برنامه پرداخت و آخرین گروه که اقدام به اجرای برنامه کرد، الغدیر از استان بوشهر بود.

اجرای 7 گروه شرکت‌کننده در این رشته به بعد از پخش اذان و اقامه نماز مغرب و عشاء موکول شد که در این زمان عادل صمدی از قاریان ممتاز استان خراسان شمالی با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «حشر» و متعاقب آن اجرای اذان، حضار و متسابقان را به انجام فریضه نماز دعوت کرد.

از آنجا که شبکه قرآن و معارف سیما اقدام به پخش زنده این دوره از مسابقه کرد، لذا با وقفه‌ای حدود نیم‌ساعته مطابق با افق تهران، محمدرضا پورزرگری، قاری ممتاز و از اعضای هیئت داوران، اقدام به تلاوت قرآن اذانگاهی کرد که پس از آن خود نیز اذان مغرب به افق تهران را نیز اجرا کرد.

اجرای گروه‌های رشته تواشیح بعد از  اقامه نماز و وقفه‌ای کوتاه رأس ساعت 18 از سرگرفته شد و علی قلی‌زاده، قاری اسفراینی با تلاوتی آیاتی چند از قرآن مجید آغازگر آن بود و در ادامه قرعه‌کشی دو کمک هزینه سفر عتبات عالیات و 5 قلم قرآنی مربوط به شب گذشته، انجام شد.

سپس گروه فاطر مازندران برای اجرای برنامه خود در جایگاه متسابقان حاضر شدند و گروه بعدی که به اجرای برنامه پرداخت، نصر از آذربایجان شرقی بود؛ گروه بعدی نیز شمیم وصال از استان یزد بود که به اجرای برنامه خود پرداخت.

گروه‌‌های دیگری که به اجرای برنامه در رشته تواشیح این دوره از مسابقات سراسری قرآن پرداختند، گروه اسراء از استان مازندران و سلسلة‌الذهب از خراسان رضوی بود.

بعد از اجرای این گروه که از مشهد مقدس بودند، مجری برنامه یادی از مرحوم جواد مسگری، قاری و مدرس فقید قرآن کرد که ادوار گذشته جزو کارشناسان داوری این مسابقات بود.

در ادامه گروه انوارالهدی از استان قم با حضور در جایگاه به اجرای برنامه پرداخت؛ حُسن ختام این مراسم تلاوت قرآن توسط حمیدرضا احمدی‌وفا بود که البته قبل از آن کلیپ مرثیه‌خوانی شهادت حضرت فاطمه(س) برای حضار پخش شد.

انتهای پیام
captcha