هیئتی که وحدت‌آفرین شد + فیلم
کد خبر: 4185736
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰

هیئتی که وحدت‌آفرین شد + فیلم

هیئت محبان حضرت نرجس خاتون(س) یکی از هیئت‌های فعال استان گلستان است که در آن افراد فراوانی از شیعه و اهل سنت در کنار یکدیگر به عزاداری و خدمت‌رسانی به مردم می‌پردازند.

هیئنت مذهبیبه گزارش ایکنا، یکی از تلاش‌های استکبار جهانی ایجاد اختلاف بین سنی و شیعه بوده اما مهم این است که مردم ایران با هر نوع مذهب و سلیقه‌ای همیشه در کنار هم زندگی کرده و به عقاید یکدیگر احترام می‌گذارند. یکی از اتفاقات جالبی که در سال‌های گذشته از سوی بچه‌ هیئتی‌ها رخ داده، ایجاد شرایطی برای حضور مذاهب مختلف در هیئت است. 

در اینجا به سراغ بانویی می‌رویم که با توکل به خدا و ایمان قلبی راسخ خود، پای کار هیئت آمده و حالا در هیئت او دیگر سنی و شیعه معنایی ندارد، بلکه مهم آن است که بچه‌های هیئت در کنار یکدیگر برای کمک به مردم شهرستان از چیزی دریغ نمی‌کنند.

هاجر خاندوزی، معلم بازنشسته گلستانی برای روایت داستان هیئت تازه‌ تأسیس خود این‌گونه گفت: محله ما یک محله فقیرنشین در شهرستان آذرشهر استان گلستان است، اما داستان هیئت محبان حضرت نرجس خاتون(س) از آنجایی شروع شد که من به عنوان یک معلم، شاعر و مداح‌اهل‌ بیت(ع) از داشتن نعمت فرزند محروم بودم، به همین خاطر تصمیم گرفتم هیئتی را راه‌اندای کنم که تمام کودکان در آن حضور پیدا کنند تا بچه‌های هیئت فرزندانم باشند.

مسجد؛ پل ارتباطی هیئت با زنان محله 

وی ادامه داد: ما یک خانه ویلایی چند طبقه داشتیم که با درخواست من، همسرم منزل را فروخت تا به همسایگی مسجد برویم و این شد که ما همسایه مسجد امام حسین(ع) آذرشهر شدیم. در اطراف مسجد محله ما، هیئت خیلی رونق نداشت و ما هم ابتدا سعی کردیم بانوان محله را دل مسجد برای کلاس‌های قرآنی جمع کنیم، استقبال از این جلسات بسیار خوب بود و مسجد پلی برای ارتباط من با بانوان محله شد.

خاندوزی با بیان اینکه بانوان را ترغیب به تشکیل یک هیئت کردم و اسفندماه 1401 هیئت خود را راه‌اندازی کردیم، گفت: در ابتدا به منظور ضعف منطقه طرح «اطعام مهدوی» را به نیابت ظهور امام عصر(عج) راه انداختیم که با همکاری مردم محله در ماه در دو نوبت 100 پرس غذای گرم را پخت و بین خانواده‌های نیازمند توزیع می‌کردیم. در ایام محرم امسال علاوه بر پخت غذای گرم، این جمع زنانه و هیئتی، با همکاری مسجد امام حسین(ع) در همسایگی هیئت و باتوجه به درخواست خانواده‌های هدف، کار جمع‌آوری و توزیع بسته‌های معیشتی را در پیش گرفتند. این کار باعث آشنایی بیشتر مردم با هیئت شد و پس از اینکه هیئت ما شناحته شد به سراغ کودکان و نوجوانان رفتیم. به همین منظور طرح «بیمه امام جواد(ع)» را راه‌اندازی کردیم که براساس آن، خانواده‌ها با پرداخت هزینه‌ای به نیابت امام جواد(ع) فرزندان خود را بیمه کنند. بیشتر مقصود ما از این طرح درگیر شدن دختران محله‌ با هیئت بود.

اقدامات خیرخواهانه کودکان

خاندوزی با اشاره به اینکه این طرح باعث شد که کودکان و نوجوانان، پای کار هیئت آمدند و کار فرهنگی این بانوان هم از اینجا آغاز شد، اظهار کرد: کودکان و نوجوانان هیئت در اعیاد وارد کار میدانی شدند. برای نمونه در مراسم‌ کودکان و نوجوانان ما پذیرایی‌ هیئت را به سطح شهر بردند که نتیجه این اتفاق باعث شناخته شدن هیئت ما در سطح شهرستان به ویژه در میان اهل سنت شد. 

خاندوزی گفت: در آذرشهر هفته‌ای یکبار بازار روز دایر می‌شود که فروشندگان این بازار بیشتر از میان اهل سنت هستند که از سایر شهرستان‌ها به آذرشهر می‌‌آیند. حضور بچه‌های هیئت ما در این بازار و پذیرایی از فروشندگان و مردم باعث شد که اهالی سنی‌‌نشین شهرهای دیگر نیز ما را بشناسند و حالا هیئت ما در مدت کوتاه تأسیس خود بزرگ‌تر شده است.

مخاطبان این هیئت فقط شیعیان نیستند

مسئول هیئت محبان حضرت نرجس خاتون(س) ادامه داد: استقبال با گل و شیرینی از مردم بازار، باعث شد که مردم به هیئت ما مراجعه کنند و حالا هیئت ما دیگر یک هیئت شیعی نیست زیرا بانوان اهل تسنن نیز پای کار ما آمدند و حتی در ایام سوگواری همچون ماه محرم با سربندهای امام حسین(ع) به کار پخت غذا و برپایی مراسم می‌پردازند.امروز این اهل تسنن واقعاً خالصانه پای کار هیئت مذهبی محبان حضرت نرجس خاتون(س) هستند و جزء خادمان هیئت به شمار می‌روند.

معجزه مادری که با روضه، وحدت شیعه و سنی را رقم زد + فیلم

انتهای پیام
captcha