آیین گلاب‌گیری برای عتبات عالیات در میمند برگزار می‌شود
کد خبر: 4211494
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱

آیین گلاب‌گیری برای عتبات عالیات در میمند برگزار می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر میمند با بیان اینکه در سال جاری 6 تا 12 اردیبهشت‌ماه به نام روز میمند نامگذاری شده است، یکی از برنامه‌های این ایام را برگزاری آیین گلاب‌گیری برای عتبات عالیات اعلام کرد.

نشست خبری هفته بزرگداشت میمندبه گزارش ایکنا از فارس، بهنام صیادنژاد، رئیس شورای شهر میمند امروز، اول اردیبهشت‌ماه در نشست خبری هفته بزرگداشت میمند که در این شهر برگزار شد، گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل اردیبهشت‌ماه و حضور گردشگران در این شهر تمهیداتی برای پذیرایی از میهمانان در بوستان‌های شقایق، نسترن و پردیس و همچنین امامزاده سیدحسین(ع) اندیشیده‌ایم.

وی با بیان اینکه همچنین مجتمع‌های بومگردی و باغ‌های محلی مردم نیز طی این ایام در خدمت گردشگران خواهد بود، افزود: اماکن تاریخی و مذهبی مانند مسجد جامع میمند، موزه مردم‌شناسی، 9 امامزاده و مناطق طبیعی و ارتفاعات جنگلی و دامنه‌ها و دشت‌ها و باغ‌ها طی این ایام میزبان گردشگران خواهند بود.

صیادنژاد همچنین صنعت شیشه‌گری در کنار عرق‌گیری و حصیر‌بافی به منظور حمل و نقل عرقیات را از جمله صنایع دستی این شهرستان برشمرد و گفت: در سال گذشته 8 اردیبهشت‌ماه در تقویم ملی گردشگری به نام روز میمند نامگذاری شد که این نامگذاری زمینه‌ساز رونق گردشگری و اقتصادی شهر میمند می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر میمند با بیان اینکه در سال‌های اخیر علاوه بر کارگاه‌های سنتی و صنعتی عرق‌گیری، کسب و کار خانگی در زمینه عرقیات هم راه‌اندازی شده است، افزود: هر سال جشنواره گل محمدی میمند و همچنین هفته میمند را بزرگتر از سال گذشته برگزار می‌کنیم تا بتوانیم این صنعت را در شهر گسترش داده و به رونق اقتصادی منطقه کمک کنیم.

وی با یادآوری اینکه در سال جاری هفته بزرگداشت میمند طی روزهای 6 تا 12 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، افزود: طی این ایام هر روز برنامه‌های خاصی برگزار می‌شود. در روز پنج‌شنبه، 6 اردیبهشت‌ماه افتتاحیه نمایشگاه بومی و محلی را خواهیم داشت. در روز جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه نیز برنامه پیاده‌روی همگانی داریم که به صورت مستقیم از شبکه 3 سیما پخش خواهد شد. این برنامه از مرکز شهر و مسجد جامع آغاز شده و به سمت بوستان شقایق ادامه خواهد داشت.

صیادنژاد با بیان اینکه روز شنبه، 8 اردیبهشت‌ماه نیز روز میمند است که مراسمی با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار خواهیم کرد، افزود: در این روز از میهمانان کشوری و همچنین رئیس مجلس برای حضور دعوت به عمل آمده است و احتمالاً هم از سفارت چین میهمان داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر میمند  اظهار کرد:‌ در روز یکشنبه، 9 اردیبهشت‌ماه نیز آیین‌ گلاب‌گیری برای هدیه به عتبات عالیات و دیگر اماکن متبرکه مثل حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س) و... به شکرانه تولید گل محمدی برگزار می‌شود.

وی، برنامه روز دوشنبه، 10 اردیبهشت‌ماه را گلباران قبور شهدا و دیدار با خانواده شهدا عنوان کرد و افزود: در روز سه‌شنبه، 11 اردیبهشت‌ماه برنامه شب شعر و رونمایی از کتاب با محوریت میمند و روز چهارشنبه، 12 اردیبهشت‌ماه هم برنامه پیاده‌روی و طبیعت‌گردی در دامنه کوه پادنا برگزار خواهیم کرد.

رئیس شورای شهر میمند در پایان از عموم مردم برای حضور در برنامه‌های بزرگداشت هفته میمند دعوت به عمل آورد و گفت: در پایان این هفته جوایزی به بهترین عکس و محتوای تولید شده اعم از شعر و نقاشی اهدا خواهیم کرد.

مهدی مقدم، نائب رئیس شورای شهر میمند هم در این نشست خبری برخی از ظرفیت‌های میمند را برشمرد و گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در این شهرستان یک هزار و 700 هکتار است که 25 هکتار آن دیم و مابقی آبی است و سطح کشت گل نسترن هم حدود ۵۰۰ هکتار است.

وی تأکید کرد: شهر میمند قدمت ۲ هزار ساله در پرورش گل دارد، به همین دلیل خاستگاه گل محمدی محسوب می‌شود.

مقدم، سطح زیر کشت انجیر مثمر را ۱۵۰۰ هکتار و غیرمثمر را ۷۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: همچنین در این شهر 2 هزار و 500 هکتار سطح کشت انگور داریم که 500 هکتار آن دیم است. سطح زیر کشت بادام ۱۷۰ هکتار و سطح زیر کشت گردو ۱۴۶ هکتار است که ۱۲۵ هکتار آن دیم است.

فرهاد محمدرضازاده، شهردار میمند هم در این نشست خبری خواستار حضور اداراتی نظیر میراث فرهنگی و گردشگری در شهر میمند شد و افزود: از سال گذشته که روز میمند ثبت ملی شد، یکسری کارگروه‌هایی برای برگزاری هرچه بهتر این روز تشکیل شد تا بتوانیم هرچه بهتر گردشگر جذب کنیم.

وی با بیان اینکه در شهر میمند چند اثر ثبت ملی داریم که یک مجموعه گردشگری را تشکیل می‌دهند، از تلاش برای احیای کاروانسرای میمند خبر داد و گفت:‌ در این راستا نیاز به همراهی میراث فرهنگی داریم.

شهردار میمند همچنین به بحث خام فروشی گل محمدی در این شهر اشاره کرد و افزود: شهرداری بحث احداث کارخانه تولید اسانس، عرقیات و صنایع تبدیلی کشاورزی را دنبال می‌کند و در این راستا مطالعاتی هم انجام داده است و تلاش می‌شود تا این کار را امسال انجام دهیم.

محمدرضازاده اظهار کرد: با احداث این کارخانه بسیاری از محصولات میمند که همیشه به صورت خام به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شود، در همین شهر مورد استفاده قرار گرفته و تبدیل به اسانس و گلاب می‌شود و سپس صادر خواهد شد.

وی از تلاش برای راه‌ اندازی خط تولید اسانس گل محمدی برای صادرات خبر داد و افزود: حتی صحبت‌هایی برای مشخص کردن کشور مقصد این صادرات هم انجام شده است.

انتهای پیام
captcha