دبیرخانه نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری فعال می‌شود
کد خبر: 4212074
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

دبیرخانه نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری فعال می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به پیشنهاد فعال‌شدن دبیرخانه نمایشگاه قرآن استان در طول سال، گفت: پیشنهادی را که در میزگرد ایکنا به آن اشاره شده بود، با قوت پیگیری می‌کنم؛ البته ابتدای سال اعلام شد که امسال ۲ نمایشگاه قرآن را در پیش داریم که یکی برگزار شد و دیگری برای اسفندماه پیش‌بینی شده است.

پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان روز گذشته، چهارم اردیبهشت‌ماه با حضور در دفتر خبرگزاری ایکنا ضمن تجلیل از تلاش‌های خبرنگاران این رسانه در انعکاس اخبار قرآنی به‌ویژه پوشش اخبار بیست‌ویکمین نمایشگاه قرآن استان چهارمحال‌و‌بختیاری با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی در سطح کشور و استان سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا انجام داده است، اظهار کرد: بنده همواره فضای خبرگزاری‌های استان را رصد می‌کنم و خوشبختانه ایکنا در جریان‌سازی خبری خوب درخشیده است که جا دارد قدردان تلاش‌های خبرنگاران این مجموعه در استان باشیم.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه قرآن استان در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و با تأکید بر اینکه این رویداد قرآنی در حیطه تکالیف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید سالانه برگزار شود، ادامه داد: در ایام شیوع کرونا، تمام فعالیت‌های فرهنگی دچار وقفه شدند که نمایشگاه قرآن نیز از جمله این فعالیت‌ها بود تا اینکه در رمضان سال ۱۴۰۱ با همکاری یکی از مؤسسات قرآنی این نمایشگاه با محوریت خانواده و مخاطب در ماه مبارک پا گرفت و شکوفایی و رونق بهتری را در برپایی این رویداد قرآنی شاهد بودیم.

احمدی بیان کرد: در نمایشگاه قرآن اردیبهشت‌ماه سال گذشته این رونق فزونی یافت و پرداختن به فعالیت‌های هنری در این نمایشگاه قوت بیشتری گرفت، همچنین توانستیم مجموعه‌های خارج از استان از جمله آستان قدس رضوی را به نمایشگاه بیاوریم. آمارها حاکی از استقبال قریب به ۲۰ هزار نفر از نمایشگاه قرآن استان پارسال بود که رقم خوبی است.

وی با تأکید بر اینکه نمایشگاه قرآن سال گذشته در خارج از ایام ماه مبارک در اردیبهشت برگزار شد، توضیح داد: این برهه زمانی یک‌هفته‌ای که خارج از تعطیلات نوروز و نیز ماه مبارک قرار داشت، عامل جذب بیشتر مخاطبان شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری ادامه داد: نمایشگاه قرآن امسال بر طبق دستورالعمل وزارتخانه باید در ماه مبارک برگزار می‌شد بنابراین طبق هماهنگی نهایی با دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان، مقرر شد این رویداد قرآنی در روزهای پایانی ماه مبارک برگزار شود، باتوجه به کاهش مدت زمان نمایشگاه، تعداد بازدیدکنندگان نیز در مقایسه با سال گذشته کاهش یافت. اعتبار مورد نیاز برای برگزاری نمایشگاه در سال 402 از محل تبصره 14 تأمین شد و در سال 403، 80 میلیون تومان از طرف وزارتخانه به این امر اختصاص یافت.

احمدی با تأکید بر اینکه با مؤسسات زیرمجموعه تبلیغات و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای بر عهده گرفتن برگزاری نمایشگاه رایزنی شد، افزود: مؤسسات با توجه به زمان برگزاری و برنامه‌های در دست اجرا در ایام ماه مبارک برای به عهده گرفتن مدیریت نمایشگاه اعلام آمادگی نکردند ولی با توجه به ظرفیت بسیار خوب کانون‌های مساجد، مدیریت و امور اجرایی نمایشگاه به این نهاد واگذار شد. در نهایت دبیرخانه‌ کانون‌های مساجد عهده‌دار کار شد. این ستاد قریب به ۵۰۰ کانون در مساجد سراسر کشور دارد که ظرفیت خوبی را در شهرستان‌ها ایجاد کرده است. به‌نظرم در مجموع نمایشگاه قرآن خوبی را شاهد بودیم اما اگر با توجه به ظرفیت و فضای خوب فرهنگسرا، تعداد غرفه‌های بیشتری پیش‌بینی می‌شد اتفاق بهتری می‌افتاد.

نشست ایکنا

نمایشگاه‌های قرآن در شهرستان‌ها برگزار می‌شود 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به پیشنهاد فعال شدن دبیرخانه نمایشگاه قرآن استان در طول سال، ادامه داد: پیشنهادی که در میزگرد ایکنا به آن اشاره شده بود را با قوت پیگیری می‌کنم؛ البته ابتدای امسال هم اعلام کردم که امسال ۲ نمایشگاه قرآن را در پیش داریم که یکی برگزار شد و دیگری برای اسفندماه پیش‌بینی شده است بنابراین به مؤسسات قرآنی اعلام کردیم که در صورت آمادگی پای کار بیایند. 

احمدی با اشاره به اینکه ستاد کانون‌های مساجد تجربه اول خود را در برپایی نمایشگاه به منصه ظهور رساند، توضیح داد: عوامل برپایی از این نمایشگاه ابراز رضایت داشتند و شهرستان‌ها نیز به برگزاری نمایشگاه قرآن راغب شدند و اولین مراجعه را از شهرستان فارسان داشتیم. به این ترتیب، نمایشگاه‌های قرآن در طول سال و تا پیش از نمایشگاه استان برای شهرستان‌های چهارمحال‌وبختیاری نیز پیش‌بینی شده و به زودی فارسان آغازکننده این حرکت خواهد بود.

وی مشارکت مؤسسات و فعالان قرآنی استان را در برپایی یک نمایشگاه فاخر و تمام‌عیار ضروری و مؤثر ارزیابی کرد و گفت: تلاش می‌کنیم این مهم را با تعامل با این فعالان و آمد و رفت‌های بیشتر تحقق ببخشیم تا حضور آنان، اسباب رونق نمایشگاه قرآن استان را فراهم کند.

احمدی در خصوص پیشنهاد دیگر مطرح شده در میزگرد ایکنا مبنی بر واگذاری نمایشگاه قرآن به شورای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی ذیل شورای فرهنگ عمومی استان، توضیح داد: این شورا هم در سطح ملی و هم استانی به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شده است؛ چهارمحال و بختیاری در تدوین سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان در کشور پیش‌رو بود که مجموعه‌های مختلف نظیر دانشگاه شهرکرد، جهاددانشگاهی، ارشاد، تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه و ... زحمت تدوین آن‌را داشتند و نقشه راه هشت ساله فعالیت‌های قرآنی استان را نشان می‌دهد. پیگیری موضوع برگزاری نمایشگاه به عنوان یکی از رویدادهای قرآنی استان بخشی از نقشه راه و سند توسعه فرهنگی قرآن است اما پیشنهاد تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن در ذیل این ستاد با توجه به شأن اجرایی آن نیاز به بررسی بیشتر دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در پایان گفت: سیاستگذاری شورای فرهنگ عمومی استان این است که سالانه یک جلسه را به موضوعات قرآنی اختصاص دهد که سال گذشته در اسفندماه این نشست به موضوع قرآنی اختصاص یافت. 

انتهای پیام
captcha