به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اصفهان،حجتالاسلام والمسلمین محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان امروز سهشنبه 9 آبان در نشست خبری اردوهای «فرمانده دلها» با موضوع آشنایی دانشآموزان مقطع ابتدایی با اسوههای ایثار و شهادت از طریق متون درسی، اظهارکرد: در منظومه حیات بشری سرمایههایی وجود دارد که برای نسلهای بعدی به یادگار میماند. دستهای از این سرمایهها تاریخی هستند، مثل بناهای تاریخی؛ ولی برخی آنها از جنس نرم و نوعی میراث نامحسوس معنوی است، مثل آداب و سنتهایی که در یک جامعه رواج دارد.
وی افزود: گروهی از سرمایههای نمادین و حقیقی نیز هستند که نه تنها در تاریخ میمانند، بلکه حیاتبخش نسلهای بعدی هستند، به آنها روح میبخشند و در سازندگی آنها نقش دارند که وجه تمایز این دسته با دیگر انواع سرمایهها در همین نکته نهفته است.
حجتالاسلام قطبی با بیان اینکه متأسفانه به این نوع سرمایهها کمتر توجه میشود، گفت: سرمایههایی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد که جنبه بصری داشته باشد و به این صورت، معنا و مفهومی که بر نسل بعدی تأثیرگذار است، نادیده گرفته میشود.
وی ادامه داد: در ادبیات و منظومه معرفتی شیعه، بالاترین و تأثیرگذارترین سرمایه نمادین و حقیقی، شهید و شهادت است؛ سرمایهای که نسل بعدی را ساخته و برای او میماند. بالاتر از آن، درجهای است که شهید به آن دست مییابد و چون نسل بعدی را میسازد، بر دلها حکومت میکند و به تعبیری فرمانده دلهاست.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه دو نوع مرز وجود دارد، گفت: مرز جغرافیایی که سبب محدودیت مکان میشود و مرز گفتمانی که محدودیت جغرافیایی ندارد، مثل فردی که در یک برش جغرافیایی زندگی میکند، ولی به لحاظ مقام والایی که به آن دست یافته، در سراسر دنیا محبوب است و شخصیتهای زیادی دارای این ویژگی بودند.
وی با بیان دلیل محبوبیت یک شخصیت، گفت: هرچه انسان روح متعالیتری داشته باشد، جنس روحش لطیفتر و هرچه جنس روح انسان لطیفتر شود، نفوذش در دلها بیشتر میشود. شهدا به لحاظ اینکه جانشان را کف دست گرفته و به سوی خدا هجرت کردند، جنس روحشان لطیفتر است و به آسانی در دلها نفوذ میکنند.
حجتالاسلام قطبی با اشاره به فرایند رشد و تربیت انسان، اظهار کرد: روانشناسان و کارشناسان علوم تربیتی معتقدند که تربیت انسان و شکلگیری شاکله شخصیتی و هویت وی از ابتدای تولد آغاز میشود و اگر بخواهیم مفهوم متعالی شهادت و تعالی روح را به کودکان آموزش دهیم، باید شرایطی فراهم کنیم تا کودکان متناسب با اقتضائات سنی خود بتوانند این مفهوم را درک کرده و سپس در رفتارشان بروز کند که این مهم نیاز به یکسری قواعد هنری و تخصصی دارد.
وی اضافه کرد: امروزه یکی از روشهای مرسوم برای آموزش مفاهیم نرم به کودکان، بهکارگیری حواس مختلف آنهاست که بازدهی آموزشی را چند برابر میکند. ما برای اینکه مفاهیم معنوی را به نسل نو آموزش دهیم، استفاده از روشهای نوین را در دستور کار قرار دادهایم و در حال حاضر، 40 گروه نوین تبلیغی در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان فعال هستند.
رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به روایتگری گروه شهید مهرداد عزیزاللهی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی، تصریح کرد: تمرکز این گروه بر آموزش مفاهیم ایثار و شهادت به دانشآموزان با محوریت شهید خرازی به عنوان فرمانده دلها در فضای معنوی گلستان شهدای اصفهان است.
وی خاطر نشان کرد: کلید دروازه تمدن اسلامی، شهامت، شهادت و فداکاری است و ما معتقدیم باید آن را از کودکی در اختیار فرزندان خود قرار دهیم.
حجتالاسلام قطبی بیان کرد: مسئولین شهر و استان، گردشگری را به عنوان محور توسعه اصفهان معرفی میکنند. پیشنهاد من به آنها این است که در معرفی میراث خود به آیندگان و به دنیا، صرفا بر میراث عینی و کالبدی توجه نکنند.
وی افزود: توجه به میراث تاریخی ارزشمند است، ولی نباید صرفا به آن اکتفا کرد. یکسری میراث حقیقی فرهنگی و نمادین داریم که نه تنها باقی میمانند، بلکه آینده را نیز میسازند و اگر میخواهیم عظمت فرهنگ خود را به دنیا معرفی کنیم، خوب است که به این میراث حقیقی و نمادین نیز توجه داشته باشیم، چرا که فرهنگ ایثار و شهادت یکی از مهمترین وجوه تمایز ما نسبت به دیگر ملتهاست.