به گزارش ایکنا از اصفهان، حجتالاسلام مجتبی الهی خراسانی، مدرس حوزه و دانشگاه و مشاور آستان قدس رضوی، امروز شنبه 22 تیرماه، در همایش سبک زندگی رضوی با تأکید بر مسائل زن و خانواده که در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: نسل دهه شصت و دهه هفتاد، هر کدام دارای یک نظام ترجیح هستند، اینکه چرا نظام ترجیحی و سلیقه آنها متفاوت است، جای سوال دارد. مثلا چرا نظام ترجیح دهه هشتادیها این بوده که ازدواج را از یک دوستی شروع کنند، و در واقع یک دوستی را تجربه کرده تا به ازدواج برسند، اما دهه شصتیها از یک هدف، آرمان و دغدغه که از طریق خانواده به دختر منتقل میشد، برخوردار بودند. یعنی هیچ زمانی یک دهه شصتی به خود اجازه نمیداد آرمانهای خود را برای همکلاسیهای خود توضیح دهد، بلکه ملاک و معیارهای خود را در ذهن داشت، و زمانی که خانواده دختر را معرفی میکرد، در یک فضای دینی و با ضوابط روند ازدواج او اتفاق میافتاد، ولی یک دهه هشتادی این گونه نیست.
وی افزود: من به دنبال ارزشگذاری نیستم و فقط تفاوتها را بیان میکنم. دهه هفتادی و هشتادیها ممکن است در فضای دانشگاه و بیرون از آن، یک شخص را انتخاب و به خانواده خود معرفی کنند که با هم به تفاهم رسیدهاند. تفاوتهای زیادی بین این دو دهه دیده میشود، اولین تفاوت، سبک زندگی متفاوت آنها است. سبک زندگی را با عنصر سلیقه و ترجیح میتوان شناخت.
مشاور آستان قدس رضوی بیان کرد: سبک زندگی یک کلهایی است که البته تمایزهایی با گروههای دیگر دارد، ابتدا باید ببینیم که این سلیقه و ترجیحها چگونه هستند.گاهی یک دهه هشتادی و یا هفتادی سخن نسل قبل از خود را نمیفهمد و یا مثلا در نوع پوشش، نوع نگاه و سلیقه متفاوت هستند.
الهی خراسانی ادامه داد: بعضیها معتقدند که علت این موضوع، ناشی از فقدان آگاهی است، مثلا در خیلی از خانوادههای مذهبی، تمام فتواها را در مورد حجاب میدانند، ولی بعضی از آنها باز حجاب را رعایت نمیکنند. ارزشها در دهه هفتاد با ارزشهای دهه پنجاه و شصت متفاوت است، بنابراین عنصرآگاهی و نظام ارزشی و هنجاری باعث میشود دو نوع سبک زندگی به وجود آید.کسی که مبتنی بر سیستم ارزشی دنیای مدرن زندگی میکند، سبک زندگی متفاوتی با کسی که به ارزشهای دینی پایبند است، دارد. در این زمینه عنصر پیچیدتری به نام آموزش نیز وجود دارد.
مشاور آستان رضوی اضافه کرد: عنصر پیچیده دیگری در این زمینه به نام زیبایی شناسی و نظام زیبایی شناختی وجود دارد، اینکه مثلا خانمی مانتویی بودن را زیبا میبیند، آگاهی و نظام ارزشی است، ولی ممکن است همه جا به کار او نیاید، ولی آن چیزی که در تمایزهای سبک زندگی روبه رو هستیم، دو نوع نظام زیبایی شناختی است. دو نظام زیبایی شناختی وجود دارد که عواملی مثل محیط و الگوها، این دو را رقم میزنند.
الهی خراسانی خاطر نشان کرد: شاید در اولین برخورد با یک خانم مانتویی که در کلاس مشاوره شما شرکت کرده، اگر توانستید سبک زندگی آن خانم را کشف کنید، بعد از هر منظری که خواستید مشاوره بدهید، آن مشاوره اثر بخشی بیشتری دارد، باید یک پرسشها و سوالات فنی داشته باشید که بتوانید سبک زندگی آن فرد را مشخص کنید، یعنی بتوانید نظام ترجیح، نظام زیبایی شناختی شخص را بفهمید. در همین رابطه، اگر آن خانم، اساسا بیحجابی را مد بداند، شما بیست جلسه هم برای او آیات و روایات مربوط به حجاب را هم بخوانید، هیچ فایدهای ندارد. اگر شما توانستید با همان سبک زندگی و تأثیرپذیری آن نکته مشاورهای لازم را به او ارائه بدهید، مهم است و در دل سبک زندگی خود فرد باید به او بگوییم که این سبک زندگی مطلوب او نیست.
مشاور آستان قدس رضوی اضافه کرد: زمانی که با یک سبک زندگی مواجه شوید و نظام زیبایی شناختی آن با شما متفاوت باشد، نمیتوانید مشاورهای بدهید که بر اساس سبک زندگی خودتان باشد. اولین گام این است که سبک زندگی فرد را بفهمید، پس پرسش و پاسخهای اینترنتی هیچ فایدهای ندارد، چون مشکل معرفت و آگاهی نیست، در نظام زیباییشناختی الگو، محیط، طبقه اجتماعی و مد مؤثر هستند، دهه هفتادی و هشتادیها، تکیف خودشان با خودشان معلوم است.
انتهای پیام