عادت‌واره‌های تلویزیونی وارد زندگی مردم شود
کد خبر: 3874017
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
رئیس دفتر تبلیغات اصفهان مطرح کرد؛

عادت‌واره‌های تلویزیونی وارد زندگی مردم شود

گروه اجتماعی ــ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: الگوی نو و ساختارشکن در تولید برنامه‌های صدا و سیما، کشاندن عادت‌واره‌ها از برنامه‌های تلویزیونی به متن زندگی مردم، جزء ملزومات جریان‌سازی فرهنگی است.

عادت واره‌های تلویزیونی وارد زندگی مردم شودحجت‌الاسلام محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی ویژه رده سنی شامل انتهای کودکی و ابتدای نوجوانی، مغفول مانده است، اظهار کرد: متأسفانه برنامه‌های تلویزیونی که بار محتوایی داشته باشند برای این رده سنی وجود ندارد.

وی با اشاره به روند تأسیس شبکه نهال در نوبت عصر شبکه پویا، افزود: این برنامه‌ها متاسفانه عمدتاً خشن و فضایی هستند و شب‌ها هم مجدداً برنامه قصه برای کودکان و لالایی از همین شبکه پخش می‌شود که هیچ تناسبی با برنامه‌های عصر ندارد.

قطبی ساخت برنامه‌ها صرفاً با هدف سرگرمی برای نوجوانان را مطلوب ندانست و ادامه داد: برنامه‌ها باید طوری طراحی شوند که عادت‌واره‌های اجتماعی در آن‌ها لحاظ شود و بعد از تمام شدن برنامه هم بتواند آورده‌ای در زندگی افراد داشته باشد و بتوانند عادت‌واره‌های اجتماعی را به میان خانواده‌های خود بیاورند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه سفره، رسانه خانواده‌های ایرانی است، اظهار کرد: سفره تنها مکانی است که همه افراد خانواده و فامیل و آشنا و دوست با هر سن و سلیقه و جنسیت و تحصیلات و طرز فکر با یکدیگر دور آن می‌نشینند، البته منظور ما سفره به معنای وسیع آن است که می‌تواند شامل سفره غذا، سفره هفت سین، صبحانه کاری، ضیافت شام، مهمانی ها، سفره حضرت ابوالفضل(ع)، سفره حضرت رقیه(س)، سفره عقد، سفره عزاداری امام حسین(ع) و امثالهم باشد و عمده عادت واره های خانواده‌های ایرانی هم حول سفره تعریف می‌شوند.

وی افزود: بسیاری از این سفره‌ها مناسبتی هستند و فقط در یک زمان خاص می‌توان آن ها را تجربه کرد، اما ما باید به دنبال موضوعی باشیم که موضوع و موجودیت آن سیال باشد، محور آن نوجوان باشد و محصول آن هم برای نوجوان باشد.

حجت‌الاسلام قطبی تصریح کرد: نوجوان برای اینکه محور قرار بگیرد، به شدت نیاز به خود ابرازی و خود اثباتی دارد، نکته دیگر این است که به هیچ وجه نباید احساس شود که ما داریم برای مخاطب برنامه می‌سازیم و نباید هدف ما برنامه سازی باشد، بلکه هدف ما نمونه سازی یک عادت واره است تا بعد از اتمام برنامه، مردم خودشان بتوانند آن برنامه را در زندگی خود پیاده کنند و ادامه بدهند.

قطبی با اشاره به عطش مردم برای برپایی دورهمی‌های به بهانه های مختلف و به وجود آمدن عناوین عجیب و غریب برای چنین مجالسی، گفت: می‌توانیم به این مجالس جهت بدهیم و از آن‌ها برای فرهنگ‌سازی بهره ببریم، اما اگر وضعیت به همین نحو رها شود، امکان انحراف و ضد ارزش شدن هم در این موارد وجود دارد.

انتهای پیام
captcha