داستان‌نویسان از تاریخ شفاهی دفاع مقدس بهره بگیرند
کد خبر: 1420286
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۸
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی:

داستان‌نویسان از تاریخ شفاهی دفاع مقدس بهره بگیرند

گروه جهاد و حماسه: داستان‌نویسان باید از تاریخ شفاهی و کتاب‌هایی که در این زمینه تدوین می‌شود، کمک بگیرند؛ چرا که باعث هدایت تخیل آنها در پرداختن مناسب به این موضوع می‌شود.

مهدی قزلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) درباره توسعه چشمگیر خاطره‌نویسی در زمینه دفاع مقدس و مقایسه آن با وضعیت داستان‌نویسی در این عرصه گفت: خاطره‌نویسی بسیار فعال شده است اما این امر ضربه‌ای به داستان‌نویسی نیست.

داستان‌نویسان از تاریخ شفاهی کمک بگیرند

وی ادامه داد: داستان‌نویسان باید از تاریخ شفاهی و کتاب‌هایی که در این زمینه تدوین می‌شود، کمک بگیرند؛ چرا که به عنوان پیش‌مرحله‌ای برای داستان‌نویسی است، وجود تاریخ و متن‌های مبتنی بر واقعیت‌ها و تاریخ شفاهی می‌تواند کمک به داستان‌نویس برای هدایت تخیل خود در مسیر مطلوب باشد.

قزلی افزود: استفاده از ظرفیت تاریخ شفاهی رزمندگانی که جنگ را دیده‌اند، فرصتی خوب برای نویسندگان عرصه داستانی دفاع مقدس است تا مکتوباتی را به منصه ظهور برساند که ارزشمند باشد و مخاطب را جذب کند.

وی افزود: متأسفانه امروز شاهدیم که رغبت کمی به داستان‌نویسی به ویژه در حوزه دفاع مقدس وجود دارد؛ این امر باید با جدیت مورد بررسی قرار گیرد چرا که در عرصه داستان و رمان دفاع مقدس بسیار عقب مانده‌ایم.

داستان‌نویسان ما فعال نیستند

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با بیان اینکه دلایل فعال نبودن داستان‌نویسان باید واکاوی شود، گفت: آسیب‌شناسی باید در حوزه نشر صورت گیرد، بی‌تردید یک بخش از بی‌رغبتی نویسندگان به نگارش داستان، به دلیل کم‌توجهی به داستان‌نویسان است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر آثار منتشرشده نتوانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب کند؛ به یاد داشته باشیم که داستان نویسان باید کارهای بهتری را تولید کنند تا مخاطبان راغب به خرید و مطالعه این قبیل کتب باشند.

قزلی درباره آثار قابل ارائه به جهان در حوزه دفاع مقدس گفت: در زمینه داستان در شرایط بد قرار نداریم اما این کارها حجم، موج و جریان ندارد، نباید به کارهای خوب تک بسنده کنیم بلکه خلق آثار فاخر در این حوزه باید جریان داشته باشد.

محدود به چند اثر خوب داستانی نباشیم

وی بیان کرد: نباید محدود به چند اثر خوب داستانی باشیم، باید از آثار تاریخ شفاهی استفاده کرد؛ در حالی که این آثار نیز بسیار مؤثر هستند باید پشت میزنشینی داستان‌نویسان را پایان داد و آنان را وارد گود کرد.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اینکه آیا در زمینه تبلیغ آثار دفاع مقدس باید منتظر تقریظ رهبری بود، اظهار کرد: اتفاق خوبی نیست که مقام معظم رهبری مستقیماً در زمینه ترویج، توسعه و تبلیغ کتاب وارد شوند.

وی عنوان کرد: این یک پیام است به جامعه‌ای که در حوزه دفاع مقدس کار جدی صورت نمی‌دهد، کاری که در اندازه ظرفیت و ویژگی‌های دفاع مقدس باشد، صورت نمی گیرد؛ لذا ایشان خود وارد میدان شده و بر لزوم تولید آثار فاخر دفاع مقدس و ترویج آن تأکید می‌کنند.

captcha