مرکز جامع اسناد دفاع مقدس تشکیل شود/ دلایل رواج خاطر‌ه‌نویسی
کد خبر: 1424366
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
سمیرا اصلانپور:

مرکز جامع اسناد دفاع مقدس تشکیل شود/ دلایل رواج خاطر‌ه‌نویسی

گروه جهاد و حماسه: نویسنده و پژوهشگر عرصه دفاع مقدس با بیان اینکه رواج خاطره‌نویسی نشان از پیشرفت این ژانر نیست، گفت: برای نگارش آثار فاخر در حوزه دفاع مقدس، نیاز به مرکزی جامع از اسناد داریم.

سمیرا اصلانپور، نویسنده و پژوهشگر عرصه دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،  درباره آخرین اثر خود گفت: در حال نگارش رمانی درباره زندگی شهید حجت‌الاسلام شیخ عبدالله میثمی هستم که از مدتی پیش اغاز شده است.

وی درباره دلیل نگارش زندگینامه شهید میثمی در قالب رمان گفت: کاملاً اتفاقی با شهید حجت‌الاسلام میثمی آشنا شدم لذا به فکر نگارش کتابی درباره این شهید والامقام افتادم. ابتدا باید کتاب نوشته شود تا قالب آن دقیق مشخص شود؛ به هر حال کسی که می‌خواهد زندگی‌نامه را تبدیل به داستان کند، باید از تخیل بهره ببرد.

تأکید بر زندگی شخصی آن شهید

اصلانپور با تأکید بر اینکه بخش اصلی و عمده داستان نشئت‌گرفته از زندگی شخصی آن شهید است، اظهار کرد: این رمان با تکیه بر برداشتی که از زندگانی شهید میثمی داشتم، نوشته می‌شود. اطلاعات چندان زیادی از زندگی وی موجود نیست؛ با وجود این، رمان آمیخته‌ای از سیره عملی آن شهید و تخیل نویسنده است.

وی افزود: در زمینه شهید میثمی با مشکلات بسیاری در زمینه اطلاعات مواجه بودم و همین امر باعث شد تا مدت‌ها کار تعطیل شود. برای تدوین این کتاب نیاز به مستندات بسیاری بود که برای به دست آوردن این سندها، بسیار سختی کشیدم؛ در حالی که می‌شد راحت‌تر اسناد زندگانی ایشان را جمع‌آوری کرد.

نیاز به مرکز جامع اسناد داریم

نویسنده کتاب «چشم جبهه‌ها» با بیان اینکه برای تدوین آثار فاخر در حوزه دفاع مقدس، نیاز به مرکز جامع اسناد داریم، عنوان کرد: یک مرکز اطلاعاتی جامع باید مستندات و اطلاعات شهدا و شخصیت‌های شاخص را گردآوری و ذخیره کند تا در صورت نیاز در اختیار نویسندگان و پژوهشگران قرار دهد.

وی یادآور شد: ممکن است هزاران صحفه سند درباره شهید وجود داشته باشد اما همه این اسناد پراکنده بوده و دسترس به آنها نیز بسیار مشکل باشد؛ در نتیجه این اسناد در اختیار نویسندگان و پژوهشگران قرار نگیرد؛ لذا باید یک مرکز اطلاعاتی جامع تشکیل شود تا این مشکلات مرتفع شود.

اصلان‌پور با بیان اینکه عرصه ادبیات دفاع مقدس با مشکلات بسیاری مواجه است، گفت: اگر کسی مشتاق به نوشتن داستان هم باشد، با مشکلات اسناد مواجه می‌شود و همین امر باعث شده است داستان‌نویسی و رمان‌نویسی در عرصه ادبیات ما بسیار عقب بماند.

خاطره‌نویسی بسیار آسان‌تر از نگارش داستان است

وی ادامه داد: خاطره‌نویسی بسیار آسان‌تر از نگارش داستان و رمان است؛ لذا نویسندگان به این عرصه رغبت بیشتری پیدا می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که کتاب‌هایی که در ژانر خاطره نوشته می‌شوند، با تیراژ بسیار پائین چاپ می‌شوند، لذا بسیاری از این کتاب‌ها در انبارها ذخیره می‌شوند.

وی با بیان اینکه جامعه ادبی ما تا کنون نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند، گفت: حمایت از نویسندگان در حد بسیاری پائینی است و آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرند؛ از طرفی نیز سطح مطالعه در کشور بسیار پائین است.

نویسنده کتاب «کوه‌های سپید دوردست» در پاسخ به اینکه چرا خاطره‌نویسی در حوزه دفاع مقدس رغبت بیشتری پیدا کرده است، گفت: اینکه کتاب‌های بسیاری در ژانر خاطره چاپ می‌شود، نشانگر پیشرفت این عرصه نیست؛ چرا که قریب به اتفاق این کتاب‌ها به شکل سفارشی است و از سوی نهادهایی به چاپ می‌رسد که بودجه و امکانات لازم را دارند.

وی ادامه داد: این قبیل کتب ـ به غیر از چند استثنا ـ با تیراژهای بسیار پائین چاپ می‌شوند، این نشان از استقبال کم مردم است؛ در دهه 60 اگر تیراژ کتابها در حال عادی حدود 10هزار تیراژ بود، اکنون به یک یا دو هزار کاهش پیدا کرده است، ممکن است یک کتاب به دلایلی مورد رغبت واقع شود و در تیراژ بالا چاپ شود، اما در یک جمع‌بندی کلی، چاپ‌ها بسیار کم است.

تیراژ کتاب نسبت به جمعیت، بسیار ناچیز است

اصلانپور با بیان اینکه تیراژ کتاب نسبت به جمعیت به ویژه قشر تحصیل کرده، بسیار ناچیز است، عنوان کرد: امروز شاهدیم تعداد و عنوان کتابها با کشورهایی مانند آمریکا تفاوت چندانی ندارد اما در تیراژ و چاپ آنها اختلاف فاحشی وجود دارد؛ به طوری که در آنجا برخی کتاب‌ها به یک میلیون چاپ می‌رسد، در حالی که در ایران کمتر کتابی به 50هزار تیراژ می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه تعداد زیاد عناوین کتاب نشان‌دهنده میزان بالای رغبت عمومی یا مطالعه زیاد نیست، بیان کرد: نهادهای زیادی در این زمینه وارد شده و همه مسئولان به نوعی خود را موظف به ورود به این عرصه می‌دانند. اما باید راه‌کارهایی برای نشر و تبلیغ این کتب را پیدا کنند.  در حوزه ادبیات کشوراشخاص بسیاری فعالیت می‌کند اما راه‌کارهایی برای جلب عموم مردم به کتاب را نمی‌‌شناسند.

captcha