شیب تند افزایش قیمت‌ها در ماه رمضان امسال کنترل شده است
کد خبر: 1424876
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

شیب تند افزایش قیمت‌ها در ماه رمضان امسال کنترل شده است

گروه اقتصاد: ندیمی شیب تند افزایش قیمت مواد اولیه را نسبت به ماه رمضان سال گذشته کنترل‌شده دانست و اظهار کرد: یکی از بهترین‌ راه‌های کنترل بازار در ماه مبارک رمضان عرضه مواد اولیه مورد نیاز از جانب دولت است.

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بحث درباره ضرورت تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار کرد: به طور طبیعی در ایامی از سال در ایران، تغییراتی در نحوه مصرف شهروندان صورت می‌پذیرد که عمده آنها در ماه مبارک رمضان، ماه محرم و نیز عید نوروز است.
وی ادامه داد: در کشوری که مسلمان هستند و روابط عاطفی، خانوادگی و قومی دارند و زمینه‌ برای  مسائلی همانند گردشگری در آن فراهم است دلایلی برای هزینه و مصرف پیدا می‌شود؛ بنابراین ابتدا باید قبول کنیم که موضوع مصرف در ماه‌هایی از سال، چه از بُعد مذهبی، چه سیاحتی و  چه از بعد زیارتی و ابعاد دیگر افزایش پیدا می‌کند.
ندیمی در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت کنترل قیمت‌ها در ماه مبارک رمضان افزود: در چنین شرایطی در سال‌‌های گذشته تدابیری وجود داشت؛ مثلا ذخیره‌سا‌زی‌هایی صورت می‌گرفت و دولت سعی می‌کرد از راه مواد ذخیره شده، بازار را کنترل کند؛ بنابراین  اگر قبول کنیم که در کشور خود با چنین شرایطی روبرو هستیم، در ماه مبارک رمضان هم که یکی از ماه‌هایی است که دید و بازدیدها از جهت افطاری‌های خانوادگی افزایش پیدا می‌کند و همچنین غذاهای کاملی که مردم تحت عنوان افطاری و سحری مصرف می‌کنند دلیلی است برای اینکه قیمت‌ها کنترل شود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت قیمت مواد اولیه کنونی نسبت به سال گذشته اظهار کرد: در سال جاری به طور عام، قیمت‌ها از نظر میزان افزایش، کنترل شده است و به عبارت دیگر در موضوع تورم، ما با عدم گرانی روبرو نیستیم بلکه شیب تند گرانی کنترل شده است و وقتی این موضوع کنترل شود برخی از انگاره‌های اجتماعی هم مدیریت می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: موضوع کنترل شیب تند گرانی، در جای خودش با ارزش است؛ چرا که همین که قیمت‌ها خیلی افزایش پیدا نکند یک مزیت است و اگر دولت کمک‌هایی را از جاهای مختلف برای ارزان‌تر کردن قیمت کالا یا در اختیار قرار دادن آن تا پایان ماه را در اختیار داشته باشد بسیار نیکوتر خواهد بود. ما در همه زمینه‌ها موفق‌تر از پارسال هستیم اما این به معنی کاهش نرخ قیمت نیست؛ بلکه صرفا شیب تند گرانی مدیریت‌ شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که نحوه تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مواد اولیه در ماه مبارک رمضان چگونه است؟ اظهار کرد: عوامل افزایش قیمت‌ها شامل چند مورد از جمله همین عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و دیگری مربوط به عدم کنترل اصناف است؛ چون بخشی از گرانی‌ها ریشه در اقتصاد ندارد بلکه ناشی از طمع افراد است و این موضوع باید هرچه بیشتر کنترل شود. موضوع دیگر، اصل نظارت است. اگر دولت بازار را به حال خود رها کند هرکس به فکر کسب بیشترین سود برای خود خواهد بود و ممکن است مشکلاتی برای مردم ایجاد شود.
نماینده سیاهکل در خانه ملت ادامه داد: بنابراین بازار باید مدیریت شود و نوعی از مدیریت می‌تواند مدیریت کالایی باشد؛ مثلا دولت می‌تواند کالاهایی که احساس می‌شود کمبود آن وجود دارد یا ممکن است بازاریان آن را گران بفروشند را عرضه کند و به نظر بنده بهترین راه کنترل بازار همین موارد است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به پرسشی درباره نحوه نظارت دولت در رمضان امسال اظهار کرد: هنوز مدت زمان زیادی از ماه رمضان سپری نشده است که بتوان قضاوت کرد و هنوز برای نتیجه‌گیری زود است اما به نظر می‌رسد که دولت بنا بر نظارت دارد.

captcha