ادامه تحریم‌ها از سوی غرب حتی با شکست مذاکرات مشکل خواهد بود
کد خبر: 1427413
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
قدیری‌ابیانه:

ادامه تحریم‌ها از سوی غرب حتی با شکست مذاکرات مشکل خواهد بود

گروه سیاسی: محمدحسن قدیری‌ابیانه با بیان اینکه حتی به نتیجه نرسیدن مذاکرات نیز برای ما یک برد است، گفت: ویژگی این مسئله آن است که انسجام غرب برای فشار بر ایران درهم شکسته خواهد شد و ادامه و تشدید تحریم‌ها برای آمریکا مشکل‌تر خواهد شد.

محمد حسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 گفت: به نظر من غرب تا به امروز نشان داده است که به دنبال رعایت حقوق ملت ایران در زمینه هسته‌ای نیست و می‌خواهد نظرات غیرمنطقی و زیاده‌خواهانه خود را به ایران تحمیل کند.

مسئله هسته‌ای برای غرب بهانه است

وی افزود: حتی اگر ایران از تمام حقوق هسته‌ای خود صرف‌نظر کند و کلیه پیچ و مهره‌های هسته‌ای خود را نیز جمع کند بازهم آمریکا و اذنابش دست از فشار و تحریم برنخواهند داشت و بهانه‌های دیگر را برای ادامه این روند مطرح خواهند کرد.

قدیری‌ابیانه اظهار کرد: اصولا غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران، نگرانی ندارد که بخواهیم با شفاف‌سازی این نگرانی را رفع کنیم. از آنجا که ایران قصد ندارد از حقوق خود بگذرد و یشرفت علمی خویش را متوقف کند تسلیم زیاده‌خواهی های غرب نخواهد شد. لذا غربی‌ها به خصومت خود ادامه خواهند داد و مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

افزایش آگاهی ملی از خصومت‌های آمریکا؛ نتیجه بی‌ثمر ماندن مذاکرات

کارشناس عالی مدیریت استراتژیک عنوان کرد: اما حتی به نتیجه نرسیدن مذاکرات نیز برای ما یک برد است؛ از این جهت که معلوم می‌شود با مذاکره و لحن دیپلماتیک نمی‌توان آمریکا را از خصومت‌ورزی با ملت ایران منصرف کرد.

وی تأکید کرد: این موضوع آن اقشاری از جامعه را که فکر می‌کردند با مذاکرات می‌توان آمریکا را از خصومت با ملت ایران دور کرد به ماهیت آمریکا اگاه می‌کند و این آگاهی، انسجام ملی بیشتری به دنبال خواهد داشت و صفوف مقابله با دشمن را قدرتمندتر خواهد کرد.

قدیری‌ابیانه یادآور شد: ویژگی دیگر به نتیجه نرسیدن مذاکرات این است که انسجام غرب برای فشار بر ایران درهم شکسته خواهد شد و ادامه و تشدید تحریم‌ها برای آمریکا مشکل‌تر خواهد شد.

شرایط فعلی بین‌المللی و منطقه‌ای ادامه تحریم‌ها علیه ایران را دشوار می‌کند

وی ابراز کرد: با توجه به افول آمریکایی‌ها از موضع ابرقدرتی، اختلاف  بین چین و روسیه با غرب در مسائل مختلف از جمله مسئله اوکراین، وجود شکاف در برخی موضوعات میان اروپا و امریکا، روند روبه گسترش بیداری اسلامی، افزایش نفوذ ایران در جهان اسلام، شکست گروه‌های تروریستی مورد حمایت غرب در سوریه و عراق و اوج‌گیری انتفاضه سوم در مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی، شرایط برای ادامه تحریم‌ها توسط غرب دشوارتر و مقاومت برای ما سهل‌تر خواهد شد.

قدیری ابیانه درباره نقش رژیم صهیونیستی در سیاست خارجی امریکا و از جمله در مذاکرات هسته‌ای گفت: اولا سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا را صهیونیست‌ها تعیین می‌کنند و حتی جایی که منافع غرب خلاف سیاست موردنظر اسرائیل باشد دولت‌های غربی اجازه و توان پیگیری منافع خود را ندارند و این به دلیل نفوذ صهیونیست‌ها بر اقتصاد و رسانه‌های گروهی کشورهای غربی است.

سفیر اسبق ایران در مکزیک اظهار کرد: از جانب دیگر آمریکا برای خود منافعی در منطقه خاورمیانه به عنوان منافع حیاتی تعریف کرده است که این منافع نامشروع بوده و با منافع مشروع کشورمان در تضاد است. آمریکا در حال سقوط از موضع تک ابرقدرتی است و برای حفظ موقعیت خود نیاز به سلطه، تصاحب و مصادره نفت منطقه دارد و برای بدست آوردن این منابع باید کشورها را اشغال و تجزیه کرده و مستعمره خویش سازد که طبیعتا با مقاومت ملتها مواجه می‌شود.

وی افزود: اشغال عراق و افغانستان در همین راستا صورت گرفت و قطعا ایران جزو اهداف قطعی آمریکاست. از نگاه آمریکا حتی عربستان و ترکیه نیز باید تجزیه شوند. اما امریکا توان این کار را ندارد و دست و پا زدن‌هایش بی‌ثمر خواهد بود.

نقش تقویت ساختار داخلی در ناامید ساختن غرب از ادامه تحریم‌ها

قدیری‌ابیانه درباره دلایل امکان ادامه نیافتن تحریم‌ها علیه کشورمان به شکل قبل در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، گفت: غرب نمی‌تواند در شرایط فعلی تحریم‌هایی را در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کند. این مسئله با توجه به رویارویی روسیه با آمریکا تقریبا ناممکن است و ماجرای اوکراین این محدودیت را برای غرب ایجاد کرده است.

این کارشناس عالی مدیریت استراتژیک اظهار کرد: البته می‌توان ساختار داخلی را به نحوی تقویت کرد که غرب کاملا از تأثیرگذاری تحریم‌ها ناامید شود. به خصوص اصلاح سبک زندگی در ایران موقعیت کشور را تقویت خواهد کرد و دشمن را از تأثیرگذاری تحریم‌ها ناامید خواهد ساخت.

قدیری‌ابیانه در پایان عنوان کرد: این اصلاح نیز از طریق اصلاح فرهنگ کار و تولید، افزایش ساعت مفید کاری و پرهیز از مصرف‌گرایی و خرید کالای خارجی ممکن خواهد شد.

captcha