نهی از منکر به نحوی که به دیگران آسیب برساند جایز نیست
کد خبر: 1465137
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۷
حجت‌الاسلام ایازی:

نهی از منکر به نحوی که به دیگران آسیب برساند جایز نیست

گروه اجتماعی: عضو مجمع محققان حوزه علمیه قم با بیان اینکه اسلام هیچ‌گاه با افراط موافق نبوده و آسیب رساندن به افراد را حرام دانسته است، افزود: نهی از منکر به صورت افراطی و به نحوی که به دیگران آسیب برساند، جایز نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی حجت‌الاسلام سید محمدعلی ایازی، مدرس حوزه علمیه در ویژه‌برنامه امر به معروف و نهی از منکر در سیره امام حسین(ع) که شب گذشته، ششم آبان ماه در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه متأسفانه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ شده است، اظهار کرد: امام حسین(ع) شهید امر به معروف و نهی از منکر است و از مردم خواسته است که در این راه پایدار بمانند.

وی با اشاره به اینکه به برکت قیام امام حسین(ع)، امروز احکام و عقاید اسلامی به راحتی بیان می‌شود، افزود: پسر جوانی در حرم امام رضا(ع) از من خواست تا برای وی دعا کنم که به راه راست هدایت شود، لذا من به او توصیه کردم که با دوستان با ایمان رفاقت کن و نماز اول وقت بخوان اما این جوان به من گفت: برای اولین بار است نماز می‌خواند که این امر این نشانه هدایت زائران توسط امام رضا(ع) است.

گرایش بسیاری از غیرمسلمانان به دین اسلام با مطالعه قیام امام حسین(ع)
مدرس حوزه علمیه با تأکید بر اینکه بسیاری از غیر مسلمانان با مطالعه قیام امام حسین(ع) به دین اسلام گرایش پیدا می‌کنند، گفت: امام حسین(ع) سفینة‌النجاة است، بر این اساس نه تنها امام حسین(ع) بلکه همه ائمه(ع) کشتی نجات هستند لذا ترویج سیره اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و ... ائمه(ع) در واقع هدایت مردم و ترویج راه اهل بیت(ع) به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام ایازی با بیان اینکه در حرم امام رضا(ع) تصمیم بگیرید به آنچه آموخته‌اید عمل کنید، ابراز کرد: فرصت زیارت ائمه(ع) فرصت مغتنمی است که خداوند به بندگان خویش عطا می‌کند، بنابراین تلاش کنید از فیض حضور در حرم مطهر رضوی استفاده کرده و به آنچه آموخته‌اید، عمل کنید.

عضو مجمع محققان حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه جریان اسیدپاشی و افراط در نهی از منکر مسئله‌ای است که برای خدشه‌دار کردن چهره اسلام مورد استفاده قرار گرفته است، عنوان کرد: برخی از افراطیان کارهایی مرتکب می‌شوند تا چهره اسلام بد جلوه کند و موقعیت مسلمانان در جهان مخدوش شود، اما باید دانست اسلام هیچ‌گاه با افراط موافق نبوده و آسیب رساندن به افراد را حرام دانسته است.

وی ادامه داد: نهی از منکر به صورت افراطی و به نحوی که به دیگران آسیب برساند، جایز نیست، اما برخی افراد با استدلال‌های غیرمنطقی می‌خواهند به کارهای گناه مرتکب شوند و انتظار دارند کسی به آن‌ها چیزی نگوید که در این حال باید مثال فردی که در کشتی است و فقط اتاق خود را سوراخ می کند، بیان کرد که این سوراخ کردن نه تنها خود فرد بلکه همه مسافران کشتی را به کشتن می‌دهد.

captcha