تنظيم برنامه‌ مدون و قابل اجرا در حوزه سلامت معنوی برای كادر درمانی
کد خبر: 2487291
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۱:۵۹

تنظيم برنامه‌ مدون و قابل اجرا در حوزه سلامت معنوی برای كادر درمانی

گروه سلامت: مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشكی شهيد بهشتی تأكيد كرد كه لازم است برنامه‌ای مدون و قابل اجرا در حوزه سلامت معنوی در دستور فعاليت‌های كادر درمانی قرار گرفته و از افراد متخصص در اين حوزه استفاده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين مرتضی عبدالجباری، مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشكی شهيد بهشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با تاكيد بر اينكه سلامت معنوی نيروی يگانه‌ايی است كه ابعاد سلامت جسمی، روانی و اجتماعی را هماهنگ می‌كند، بيان كرد: اين بعد از سلامت برای سازگاری با هدف نهايی تعلم و تربيت و سعادت ابدی مورد نياز است.
وی در ادامه سخنان خود نبود تعريف جامع و كامل از سلامت معنوی و شاخص‌های آن با توجه به مبانی اصول دين مبين اسلام را به عنوان يكی از مشكلات اين بعد از سلامت برشمرد و افزود: در اين بين تعريف نشدن سلامت معنوی در برنامه‌های عملياتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و نداشتن برنامه مدون و قابل اجرا در برنامه‌های كادر درمانی از ديگر معضلاتی‌ست كه سلامت معنوی را دچار مشكلات عديده كرده است.
مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشكی شهيد بهشتی ادامه داد: همچنين عدم تربيت افراد با صلاحيت و با تجربه برای داشتن تيمی منسجم در رابطه با سلامت معنوی در درمان بيماران و نداشتن برنامه‌ای برای واحد درسی با همين عنوان برای تدريس در دانشگاه‌ها و ناديده انگاشتن بحث سلامت معنوی از سوی پزشكان و تيم درمانی نيز از ديگر مباحثی‌ست كه در اين حوزه مورد غفلت واقع شده است.
وی برای اين معضلات با ارائه برخی پيشنهادات خواستار ارائه تعريف جامع و كامل از معنويت و سلامت معنوی براساس مفاهيم و مبانی دين مبين اسلام شد و افزود: در اين بين لازم است تا به جنبه‌های معنوی در پزشكی به عنوان يك بخش معمول از برنامه درسی دانشگاهی پرداخته شده و برنامه‌ای مدون و قابل اجرا در برنامه كادر درمانی و استفاده از افراد متخصص در اين حوزه تنظيم شود.
حجت الاسلام عبدالجباری به برطرف كردن نيازهای معنوی بيماران توسط متخصصان بالينی، كاركنان پزشكی و مشاوران متخصص در حوزه معنويت تاكيد و عنوان كرد: همچنين شناسايی نگرانی‌های معنوی بيماران به عنوان يك بخش اساسی از پزشكی بيمار محور و علوم انسانی متعهد به ‌ارزش‌های الهی و تربيت افرادی كه هم در حوزه پزشكی و هم در حوزه مذهب دارای تخصص باشد(ايجاد زبان مشترك) از ديگر مواردی است كه بايد در اين رابطه مورد توجه قرار بگيرد.
رئيس مركز مطالعات دين و سلامت دانشگاه علوم پزشكی شهيد بهشتی تصريح كرد: پرداختن به شناخت درمانی با رويكرد درمانی، مشاوره با بيماران براساس رويكردهای معنوی و فراهم آوردن بستری برای گروه درمانی يا به تعبيری خانواده درمانی بر اساس رويكردهای معنوی نيز از ديگر پيشنهاداتی است كه برای تقويت و تبيين هر چه بيشتر سلامت معنوی در جامعه راهگشا خواهد بود.
مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشكی شهيد بهشتی در ادامه افزود: با بيان مسائل ذكر شده و دغدغه‌های فكری، مركزی به نام مطالعات دين و سلامت در دانشگاه‌ برپا شده كه به غير از آنكه سعی دارد به بيان و تبيين مفهوم سلامت معنوی بپردازد، ابعاد ديگر سلامت را نيز از جنبه‌های دينی مورد بررسی قرار می‌دهد.
رئيس مركز مطالعات دين و سلامت دانشگاه علوم پزشكی شهيد بهشتی ادامه داد: بدين منظور اين مركز از 5 گروه با عناوين «‌دين و سلامت جسم، دين و سلامت روان، دين و سلامت معنوی، دين و پزشكی نياكان و دين و سلامت جامعه» تشكيل شده است.
وی با اشاره به اينكه اين مركز طی تقريبا يك سال در حال اجرای 10 طرح تحقيقاتی با موضوعات ذكر شده است، عنوان كرد: مجموعه به غير از پذيرفتن طرح‌های تحقيقاتی اساتيد با دانشجويان نيز همكاری داشته و از ايشان طرح‌های تحقيقاتی در قالب‌های ذكر شده را می‌پذيرد.
حجت الاسلام عبدالجباری با اشاره به برگزاری همايش «‌هم‌انديشی دين و سلامت» در تيرماه سال جاری يادآور شد: مجموعه درصدد است تا كارگاه‌هايی را نيز در حيطه اين موضوعات برگزار كند و نخستين كارگاهی كه اين مركز بر برگزاری آن اقدام كرده است كنگره معنويت درمانی است كه اخيرا توسط مجموعه برگزار شده بود.
مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشكی شهيد بهشتی با اشاره به اينكه مركز در بهمن‌ماه جاری قصد برگزاری كارگاه ديگری با موضوع نحوه نگارش پروپوزال در حوزه موضوعات دين و سلامت دارد، بيان كرد: سايت مركز مطالعات دين و سلامت نيز فعال و در اين خصوص آماده شنيدن پيشنهادات و نظرات است.
رئيس مركز مطالعات دين و سلامت دانشگاه علوم پزشكی شهيد بهشتی در بخش پايانی سخنان خود تصريح كرد: در كنار برگزاری اين فعاليت‌ها اردوی علمی نيز برای اساتيد مركز مانند ديدن از باغ ملی گياهان دارويی برای آشنايی با گياهان و خصوصيات درمانی برگزار شده است.
captcha