پژوهش‌های قرآنی مستلزم شناخت ظرفیت‌های موجود است
کد خبر: 3320113
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
تقوی:

پژوهش‌های قرآنی مستلزم شناخت ظرفیت‌های موجود است

گروه اجتماعی: رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان گفت: فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های قرآنی مستلزم شناخت ‌ظرفیت‌های موجود قرآنی است.

ببه گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، حجت‌الاسلام تقوی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان در نخستین جلسه کارگروه پژوهش و آموزش عالی قرآن استان اصفهان، اظهار کرد: باید عرصه‌های قرآنی را شناخت و دانست که در دانشگاه‌های استان چه تعداد کانون و مرکز قرآنی فعالیت دارند.
وی افزود: شناخت روبنا، زیربنا و ظرفیت‌های موجود قرآنی برای دستیابی به اهداف مورد نظر ضرورت دارد و تا این ظرفیت‌شناسی  انجام نشود، نمی‌توان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اکنون نهادهای مختلف استان در زمینه قرآنی فعالیت‌های پژوهشی دارند، اظهار کرد: این فعالیت‌ها را باید در کارگروه تخصصی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن جمع کرد و برای عملیاتی شدن آن‌ها اقدام کرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز گفت: انجام فعالیت‌های پژوهشی در استان باید بر اساس مکتب یادگیری و شناخت شهودی باشد.

حجت‌الاسلام قطبی، رئیس دفترتبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: شناخت وضع موجود در حوزه فعالیت‌های قرآنی در استان بسیار مهم و تأثیرگذار است، ولی تعیین وضع مطلوب و جامعه آرمانی بسیار مشکل است.
وی با بیان اینکه در انجام پژوهش‌های قرآنی داد‌ه‌های کمی و ثبتی مستند نیست و آمار دقیقی وجود ندارد، افزود: پیش از هر پژوهش قرآنی باید با رویکرد شناخت شهودی وارد شد و مسائل و الویت‌های اصلی را شناساسی کرد تا مطالعات و پژوهش‌ها را براساس آن‌ها به انجام رساند.
همچنین، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان نیز گفت: پژوهش‌های قرآنی در دانشگاه‌ها باید متناسب با مدل و ویژگی دانشگاهی باشد.
داریوش اسماعیلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به ضرورت تشکیل اندیشکده قرآنی گفت: در این اندیشکده می‌توان در زمینه‌های مختلف علمی نظیر فیزیک، نجوم و زیست‌شناسی و غیره حلقه‌های علمی چند رشته‌ای را متشکل از اساتید و صاحب‌نظران مربوط در راستای  پژوهش‌های قرآنی تشکیل داد.
وی افزود: به طورمثال می‌توان پژوهش در معجزات علمی قرآن را به‌عنوان یکی از موضوعات قابل طرح در این اندیشکده انتخاب کرد.
براساس این گزارش، شناخت وضعیت کمی و کیفی موجود فعالیت‌های قرآنی در استان اصفهان از مهم ترین مصوبات این این جلسه بود.

captcha