جهاد دانشگاهی حلقه وصل علم و ایمان است
کد خبر: 3338390
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
اسماعیلی:

جهاد دانشگاهی حلقه وصل علم و ایمان است

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: جهاد حلقه وصل علم با ایمان، آموزش و پژوهش با فرهنگ، انقلاب با پیشرفت و توسعه، دانشگاه با صنعت و دانشجو با مردم است.

داریوش اسماعیلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، با اشاره به آیه « ویزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه»، اظهار کرد: این کلمات نورانی، بخشی از آیه دوم سوره مبارکه جمعه سال‌هاست زینت‌بخش آرم جهاد دانشگاهی است و بر تارک آن می‌درخشد و هدف، غایت و انگیزه و روش این نهاد دیرپا و انقلابی را به روشنی باز گو می کند و بر ماهیت ممزوج علم  و ایمان در آن پای می‌فشارد.
وی با بیان اینکه ساختار شکل یافته در گذار زمان و تاریخ زیسته این نهاد، بر همین شالوده استوار و برهمین دو ستون نورانی رفعت گرفته است، افزود: این ماهیت بر جایگاهی توأمان و نقشی اتصالی تأکید می‌ورزد و جهاد دانشگاهی را به عنوان حلقه وصل و پیوند دهنده و ترمیم‌کننده شکاف‌های اجتماعی و علمی معرفی می‌‌کند.
وی بیان کرد: جهاد حلقه وصل علم با ایمان، آموزش و پژوهش با فرهنگ، انقلاب با پیشرفت و توسعه، دانشگاه با صنعت و دانشجو با مردم، نهادی در میانه و اتصال بخش، مفصل برنامه‌ریزی و نظم با روحیه جهادی، پیوند دهنده نسل قدیم و جدید، جمع انتقاد و سازندگی، پرسش‌گری و پاسخ‌گویی، نوگرایی و پایبندی به سنت‌ها و ارزش‌های دینی و ملی، آزاد‌ی‌طلبی و عدالت‌جویی و دفاع از محرومین است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان بیان کرد: حضور جوانان انقلابی و روشنفکران مسلمان و متدین و مسئول دانشگاهی که به فرموده امام (ره) دانشگاه را کارخانه انسان‌سازی می‌دانستند، در این نهاد قابل توجه است.
اسماعیلی با بیان اینکه این نهاد در 16 مرداد‌ماه 1359 تا امروز برهمان ایده‌ها و اهداف ادامه یافته است ، ادامه داد: نام جهاد دانشگاهی نیز بر همین دو پایگی ساختاری جهاد و انقلابی‌گری و دانشگاهی بودن تأکید می‌ورزد و با  به  ‌رسمیت شناختن و احترام به ویژگی‌های این دو مفهوم، یعنی  نگاه انتقادی، روش علمی، روح آکادمیک دانشگاه و تأکید و حفظ ویژگی‌های انقلابی و اسلامی مانند نوگرایی، خودباوری، تلاش صادقانه و خستگی ناپذیر، خداجویی و خداباوری، ریسک پذیری و ورود به عرصه های نو و سخت را مورد توجه قرار داده است .
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان خاطرنشان کرد: درخصوص دید مردم و مسئولان نسبت به جهاد نیز باید گفت، عملکرد موفقیت آمیز و گذشته روشن و افتخارآمیز این نهاد به همراه برخورداری از نیروهای اصیل، امتحان داده، وفادار، پایبند به اصول امام(ره) و انقلاب اسلامی و تبعیت از رهبری از جمله عواملی است که اعتماد مردم و مسئولان عالی رتبه نظام را به این نهاد انقلابی و دانشگاهی جلب کرده است.
وی تصریح کرد:  استقلال مالی و عدم وابستگی به دولت و بودجه‌های عمومی کشور و حضور در عرصه‌های مقدم نوآوری‌های علمی و حرکت در مرزهای دانش از جمله سایر عواملی است که در تداوم این اعتماد موثر بوده است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به قابلیت‌های منحصر به فرد این نهاد،  نهادساز می‌توان مأموریت‌هایی نظیر رصد و پایش مستمر اخلاقی و فرهنگی جامعه و مرکزیت ساماندهی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های بین‌المللی دانشجویی در قالب «سازمان جهانی دانشجویان مسلمان»  را به این نهاد واگذار کرد، گفت : راه‌اندازی دانشگاه‌های نسل سوم یعنی دانشگاه‌های کارآفرین با الگوی تجاری‌سازی ایده‌ها، تربیت افراد و بنگاه‌های ایجادکننده کسب و کار نیز می‌تواند از دیگر مأموریت‌هایی باشد که به این نهاد واگذار کرد. 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به اغتنام فرصت نوشدن نیروهای جهاد و ورود جوانان پرانگیزه به آن، گفت: با درنظر گرفتن بازخوانی مجدد انگیزه‌ها و دلایل و اهداف شکل‌گیری این نهاد و علل موجده آن، تأکید داریم که جهاد دانشگاهی با افکار بلند امام خمینی(ره) شکل گرفته و با همان ایده‌ها و افکار باقی خواهد ماند.

captcha