شناخت آیات شاخص قرآن؛ حداقل نیاز زندگی/ رسم‌الخط سلیقه‌ای کندی آموزش را به همراه دارد
کد خبر: 3351034
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
کرمی اظهار کرد:

شناخت آیات شاخص قرآن؛ حداقل نیاز زندگی/ رسم‌الخط سلیقه‌ای کندی آموزش را به همراه دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ کل قرآن کریم گفت: حداقل سواد قرآنی برای عموم جامعه روخوانی بدون غلط است، مردم باید در حد بضاعت ترجمه آیات شاخص را دانسته و در زندگی پیاده کنند، هر فردی در هر منصبی می‌تواند از معارف الهی در راستای رسیدن به تعالی روحی به نحو احسن استفاده کند.

ابوذر کرمی، دارنده رتبه اول چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: قرآن کریم کامل‌ترین کتاب الهی و دارنده مضامین و معانی بسیار تأمل برانگیز است که برای درک معانی آن باید از اساتید و افراد حاذق در این حوزه استفاده کرد؛ چراکه انسان به تنهایی نمی‌تواند به لایه‌های نهفته و ظرافت‌های  این کتاب آسمانی دست پیدا کند.

حداقل سواد قرآنی نیاز امروز آحاد مردم است

وی با اشاره به وضعیت سواد قرآنی جامعه  اظهار کرد: حداقل میزان سواد قرآنی برای عموم جامعه این است که افراد بتوانند قرآن را بدون غلط، با رعایت تجوید حداقلی و تلفظ مقدماتی حروف عربی تلاوت کنند توانایی که امروزه حتی برخی از دانشجویان علوم قرآنی هم  از آن بی‌بهره‌اند.

کرمی با بیان اینکه تمامی افراد جامعه باید در حد توان از معارف ناب  الهی سیراب شده و در این حوزه از بهره‌گیری از کلاس‌های آموزشی غافل نباشند، تصریح کرد: مردم باید در حد بضاعت ترجمه آیات شاخص و کاربردی را دانسته و در زندگی خود پیاده کنند هر فردی در هر شغل و منصبی می‌تواند از معارف  الهی در راستای رسیدن به تعالی روحی به نحو احسن استفاده کند؛ بنابراین قرآن رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی را برای انسان‌های متعهد ترسیم کرده است.

رسم الخط واحد لازمه آموزش منظم است

این حافظ کل قرآن به تشریح اثرات رسم الخط های قرآن در نحوه آموزش کلام وحی پرداخت و با بیان اینکه استفاده از رسم الخط واحد، آموزش کلام وحی را یکسان می‌کند، اضافه کرد: رسم الخط کلام وحی باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که تمرکز قاری و افراد علاقه‌مند به حفظ را با مشکل مواجه نسازد؛ ازاین رو سلیقه‌ای عمل کردن در چاپ و توزیع قرآن با رسم الخط‌ های رنگی و اعراب کم می‌تواند روند آموزش را با کندی مواجه سازد.

آموزش‌های مقطعی قرآن جوابگوی نیاز دانش‌آموزان نیست

وی در بخشی از سخنان خویش با ابراز نارضایتی از نحوه عملکرد آموزش و پرورش در نحوه تربیت دانش آموزان علاقه‌مند به مباحث دینی، تصریح کرد: برنامه‌هایی که از سوی این مرکز در حال انجام است برای ترویج فرهنگ قرآنی و بالا بردن سواد قرآنی کافی نیست؛ اقدامات مقطعی است صرف برگزاری مسابقات قرآنی هم در هدایت نوجوانان علاقه‌مند کفایت نمی‌کند و ممکن است دانسته‌های آنها به مرور به دست فراموشی سپرده شود مگر اینکه خود دانش آموز بخواهد رشته قرآنی مورد علاقه را از طریق کلاس‌های قرآنی دنبال کند.

حضور مربیان قرآنی در مراکز آموزشی رضایت‌بخش است

کرمی در ادامه استفاده آموزش و پرورش از مربیان قرآنی در تعلم و تربیت مبانی قرآنی را بسیار رضایت‌بخش عنوان کرد و افزود: در سال‌های قبل مربیانی به تعلیم مباحث قرآنی اهتمام داشتند که خود مطلب زیادی از مضامین این محصف شریف نمی‌دانستند و متأسفانه این مهم به بی‌سوادی قرآنی برخی از افراد با مدارج عالی علمی منتج شده است.

وی برلزوم اهمیت دادن به نحوه آموزش‌های کاربردی در مدارس و از سنین کودکی تأکید کرد و افزود: امید است فراگیری مبانی دینی به ویژه قرآنی از دروس فرعی تلقی نشود؛ چراکه فهم مبانی دینی در این دوران به سعادت فردی و اجتماعی در دوران جوانی خواهد انجامید.

سواد قرآنی حد یقف ندارد

دارنده رتبه اول چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان در پایان، با اشاره به اینکه برای سواد قرآنی نمی توان حد یقف قائل شد و افراد بنا بر ذوق و استعداد خویش از معارف ناب کلام وحی استفاده می‌کنند، گفت: جوانان باید بیشتر از قبل در زمینه تدبر کلام وحی تلاش کرده و برای رسیدن به اهداف نهایی که برقراری ارتباط با حضرت حق است از مضامین کلام الهی استفاده کنند.

captcha