حمایت از کار و تولید ملی منجر به کاهش نرخ بیکاری و فقر می‌شود
کد خبر: 3354628
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن اصفهان:

حمایت از کار و تولید ملی منجر به کاهش نرخ بیکاری و فقر می‌شود

گروه اجتماعی: حمایت از کار، تولید ملی و خریداری محصولات داخلی سبب رونق اقتصادی می‌شود که این امر در بلند مدت کاهش نرخ بیکاری و فقر را به همراه خواهد داشت.

حسن حکمیون، عضو هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت استان اصفهان در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: کسی که درآمدش از هزینه‌های زندگی اش کم تر است و نمی‌تواند امورات زندگی اش را تأمین کند و همیشه بدهکار است، این فرد فقیر است.
وی افزود: براساس این تعریف به فرد شاغلی که درآمد او معادل هزینه های زندگی اش است، نمی‌توان تعبیر فقیر را  اطلاق  کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت استان اصفهان با بیان اینکه در جامعه افراد با کارکردن درآمد بدست می‌آورند و دارای ثروت می‌شوند، گفت: براساس آموزه‌های دینی افراد ثروتمند و کسانی که درآمد دارند، باید سهمی از اموال خود را با عنوان زکات و یا خمس به نیازمندان و فقرا پرداخت کنند.
حکمیون با بیان اینکه از لحاظ دینی، اخلاقی و شرعی، افراد توانمند باید به کسانی که ناتوان و دچار مشکل و معضل هستند از روی میل و رضایت و بدون هیچ گونه منتی کمک کنند، بیان کرد: اگر این نوع رویکرد و رفتار در بین افراد جامعه نهادینه شود و افراد ثروتمند نیز به دنبال سود جویی بیشتر نباشند،  بی تردید فقیری در جامعه وجود نخواهد داشت .
وی افزود: با بالا رفتن هزینه های زندگی، اغنیاء متوجه مشکلی نمی شوند ولی این طبقه متوسط و فقیر جامعه هستند که در چنین وضعیتی و یا با بالا رفتن نرخ تورم، در زندگی روزمره دچار مشکلات مضاعفی می شوند که بعضا در چنین شرایطی ممکن است برخی افراد نیز به اقدامات خلاف عرف اخلاق جامعه دست بزنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت استان اصفهان با بیان اینکه جامعه در قبال افراد فقیر و ضعیف مسئول است، گفت: مردم و دولت نباید اجازه دهند که ثروتمندان کاری بر خلاف قانون انجام دهند که براساس آن به حریم طبقه متوسط و فقیر جامعه تجاوز شود.
حکمیون با بیان اینکه دولت باید از فقیران حمایت کند که استثمار نشوند، گفت: دولت باید در عین حال از سرمایه داران و تولید کنندگانی که افراد بیکار جامعه را جذب موسسه ها، شرکت ها و کارخانه های تولیدی خود کرده‌اند، حمایت کند تا نرخ بیکاری افزایش پیدا نکند.
وی با اشاره به پرداخت سود بانکی از طرف بانک های مختلف، گفت: افراد ثروتمند با سپرده‌گذاری در بانک‌ها درآمد خوبی عایدشان می‌شود که تدوام چنین وضعیتی باعث تعطیلی کارخانه ها و کارگاه‌های تولیدی می‌شود.
وی افزود: در برخی کشورها بانک داری  به‌گونه‌ای دیگر است، به‌طوریکه بانک‌ها در قبال پولی که شخص برای سپرده به بانک ارائه می کند هزینه ای دریافت می کنند و برهمین اساس هم سرمایه‌داران آن کشورها ترجیح می‌دهند که ثروت خود را در امر تولید هزینه کنند تا  بواسطه آن نرخ بیکاری نیز کاهش پیدا کند.
حکمیون گفت: حمایت از کار، تولید ملی و خریداری محصولات داخلی سبب رونق اقتصادی می شود که این امر در بلندمدت کاهش نرخ بیکاری و فقر را در جامعه به همراه خواهد داشت.

captcha