آماده‌سازی کتب جدید معارف برای ترم بهمن/ پیش‌شرط گسترش رشته‌های قرآنی مهارت‌محور
کد خبر: 3383653
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
اخباری به ایکنا خبر داد:

آماده‌سازی کتب جدید معارف برای ترم بهمن/ پیش‌شرط گسترش رشته‌های قرآنی مهارت‌محور

گروه دانشگاه: رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در نشست خبری با بیان اینکه کتب جدید معارف دانشگاه جامع برای ترم بهمن آماده می‌شوند، گسترش رشته‌های قرآنی مهارت‌محور در این دانشگاه را در گروی وجود تقاضا عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری اصحاب رسانه با محمد اخباری، رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی امروز، 18 مهرماه در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در رابطه با سیاست گسترش رشته‌های قرآنی و اینکه سابقه گذشته نشان می‌دهد که در عمل گسترش رشته‌های قرآنی مهارت‌محور در دستور کار نیست، گفت: ما دانشگاه تقاضامحور هستیم، آن‌ها تقاضا می‌کنند و در کمیته‌های فنی هر مرکز قرآنی اگر خواست استقبال و بررسی می‌کنیم. ولی خودمان عرضه نمی‌کنیم.

اخباری عنوان کرد: دوشنبه، 20 مهرماه یازدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاه جامع را خواهیم داشت. 11 هزار نفر در آن ثبت نام کرده بودند که حدود 110 نفر در بخش شفاهی و افراد دیگری هم در بخش‌های هنری برگزیده شده‌اند. مراسم افتتاحیه آن 20 مهرماه در قم برگزار می‌شود و از برگزیدگان تقدیر می‌شود.

امضای تفاهم‌نامه‌ با مراکز قرآنی

رئیس دانشگاه جامع اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای نیز با مراکزی که درباره قرآن و عترت کار می‌کنند خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سؤال دیگری این خبرگزاری درباره وضعیت تألیف کتب درس معارف در این دانشگاه، گفت: کمیته تدوین محتوای درسی از اساتید مبرز در حوزه‌های علمیه تشکیل شده که اینها درباره قرآن و عترت و احادیث کار می‌کنند و اینکه با استفاده از این بحث‌ها چه اقدامی می‌توان در بحث کارآفرینی دانشجویان انجام داد که بتوانند از معارف بهره‌مند شوند. تا بهمن‌ماه کتب تألیف خواهد شد و از ترم آینده آن را به مرحله اجرا درخواهیم آورد.

وی اظهار کرد: ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز علمی ـ کاربردی از 18 مرداد شروع شد. هدف ما از ارزیابی مراکز ایجاد رقابتی سالم بین مراکز است و امیدواریم با رتبه‌بندی مراکز بتوانیم به برندسازی اقدام کنیم.

اتمام خودارزیابی مراکز دانشگاه جامع در اواخر مهرماه

اخباری با بیان اینکه جهت افزایش مهارت‌آموزی دانشجویان بیشترین سرمایه‌گذاری در مراکز انجام می‌شود، گفت: حدود 50 کارگاه آموزشی برگزار کرده‌ایم. شیوه‌نامه اجرایی را ابلاغ کرده‌ایم. این طرح شامل دو مرحله راستی‌آزمایی و تأیید نهایی بوده است. این مدل 9 ویژگی داشت و 245 شاخص ارزیابی که به صورت سیستمی اطلاعات در آن درج می‌شود. اواخر مهرماه خودارزیابی مراکز به اتمام خواهد رسید.

وی همچنین درباره توسعه تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه، عنوان کرد: بحث تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه، یک موضوع فرعی است آن هم بنا به نیاز دستگاه‌های ذی‌ربط که می‌خواهند نیروهای ماهر را تربیت کنن. اگر مرکزی بخواهد کارشناسی ارشد را اجرا کند باید کلان‌پروژه‌ای را ارائه بدهد. کلان‌پروژه به ریز پروژه تبدیل می‌شود و در کمیته‌ای ارزیابی می‌شود و اگر تصویب شد اجرا می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع اظهار کرد: کسترش دوره‌های ارشد از سیاست‌های ما نیست و تنها به ضرورت و موردی انجام می‌شود. حکم موقت تعطیلی دوره 125 مرکز را صادر کرده‌ایم به دلیل اینکه استانداردهای لازم را نداشته‌اند. هر کدام استانداردها را رعایت نکنند توقف دوره و مرکز را خواهیم داشت.

وی گفت: در دوره‌های مهرماه حدود 1100 کدرشته جدید داریم که بنا به نیاز روز بازار کار ارائه دادیم. بهمن‌ماه هم اعمال خواهد شد به این دلیل که اینجا عرضه‌محور است نه تقاضامحور. در هر دوره‌ای که دانشجو می‌گیریم حتماً رشته‌های جدید در آن وجود دارد. در تلاشیم که برنامه‌ریزی آموزشی طوری انجام شود که بتوانیم دانشجویان با استفاده از فرصت تابستان زودتر به مرحله فارغ‌التحصیلی برسند.

اخباری با اشاره به این مطلب که کمیته انتصاب دانشگاه برای رؤسای همه مراکز در حال صدور احکام است، اظهار کرد: جلساتی را با سازمان حج و زیارت برگزار خواهیم کرد که دوره‌های کاربردی را برای اداره بهتر حج داشته باشیم.

مصاحبه 3 هزار نفر برای تدریس درس معارف

وی در مورد ارتباط حوزه و دانشگاه، گفت: ارتباط حوزه و دانشگاه کاملاً یک بحث جاافتاده‌ای است. با توجه به اینکه دانشگاه جامع گسترده است بیش از 7 هزار نفر از جامعه روحانیت را در بحث معارف استفاده می‌کنیم. برای اولین بار است که حجت‌الاسلام والمسلیمن محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ مجوز صادر کرد که دفتر ویژه معارف منطبق با جهت‌گیری‌های مهارتی و شغلی در دانشگاه جامع راه‌اندازی شود که باعث ارتباط بیشتر حوزه و دانشگاه شده است. تا الان بیش از 3 هزار نفر برای تدریس معارف در این دانشگاه مصاحبه کرده‌اند و بیش از هزار نفر هم ثبت نام کرده‌اند.

اخباری عنوان کرد: یکی از بحث‌ها ارتباط با صنعت است. در این جهت از نظر کاری ارتباطات خوبی برقرار شده است. با بیش از 12 تشکیلات صنعتی و آموزشی تفاهم‌نامه امضا شده است. به دلیل اینکه بتوانیم بحث مهارت و کارآفرینی را به منصه ظهور برسانیم جشنواره ملی اختراعات و ابتکارات را برگزار کردیم که بیش از هزار اختراع و ایده آمده بود و حدود 140 ایده و اختراع رتبه‌های حائز اهمیتی را به دست آوردند که توسط مراجع ذی‌ربط مثل بنیاد ملی نخبگان و ثبت اختراعات و فناوری ریاست جمهوری داوری شدند که با استقبال زیاد بخش صنعت مواجه شد. در همان جشنواره بیش از 20 اختراع را به تجاری‌سازی رساندیم. نکته مثبتی بود که با استقبال وزیر علوم مواجه شد، سال بعد هم دومین جشنواره با با ابعاد گسترده‌تری خواهیم داشت.
وی افزود: دانشگاه جامع به این دلیل که یک دانشگاه نسل سوم است، دانشگاه مأموریت‌گرایی است که جهت تجاری‌سازی علم و دانش‌بنیان کردن اقتصاد قدم‌های اساسی برمی‌دارد؛ لذا بر اساس سیاست‌هایی که جهت تعامل با کشورهای مختلف دنیا داریم؛ لذا ما با دانشگاه‌هایی که بتوانند از نظر مهارتی اقدامات دوجانبه‌ای را انجام دهیم همکاری می‌کنیم. با دانشگاه شیامن چین جلسه‌ای داشتیم. ایشان از تنوع رشته‌های ما خیلی استقبال کردند و تفاهم‌نامه‌ای جهت بحث اختراعات و ابتکارات انجام شد که بتوانیم همکاری داشته باشیم. هم اینکه تبادل استاد و دانشجو را خواهیم داشت.
اخباری گفت: با کشور آلمان هم گروهی جهت همکاری آمده بودند که با آن‌ها صحبت‌هایی انجام شد و قرار شد با آن‌ها همکاری را شروع کنیم. کشور آلمان درباره آموزش‌های مهارتی قدم‌های مؤثری برداشته است. 80 درصد دانشگاه‌های آن‌ها مهارت‌محور هستند. از کلاس نهم دانش‌آموز برای گذراندن دوره‌های مهارتی به دانشگاه می‌رود.
وی همچنین درباره رشته‌های این دانشگاه، اظهار کرد: 770 رشته داریم. از نظر استقبال بیشتر از رشته‌های IT و حسابداری در شاخه‌های مختلف آن استقبال می‌شود. آن‌هایی که بازار کار بیشتری دارد بهتر استقبال می‌شوند.
رئیس دانشگاه جامع گفت: حدود 50 هزار نفر مدرس داریم. باید بتوانیم از جنبه‌های مختلف روی کیفیت تدریسشان دقت نظر داشته باشیم. یکی از برنامه‌های اصلیم ارتقای کیفیت مدرسان است. یکی از کارهایم راه‌اندازی مرکز تربیت مدرس است که در آن وظیفه‌شان نوآوری، بازآموزی و آموزش خبرگان است. در همین جهت آیین‌نامه استفاده از مدرسان خبره به تصویب رسیده است. باید از مدرسان خبره حتی اگر سواد کلاسیک ندارند استفاده کنیم. 10 درصد مدرسان ما را خبرگان تشکیل می‌دهند امیدواریم به 20 یا 30 درصد برسد.
اخباری عنوان کرد: برنامه‌ای برای همه مدرسان تدوین شد که بتوانند آموزش مهارتی داشته باشند، بحث دیگر این است که بتوانیم برای دروس مهارتی مشترک دانشجویان، کمیته‌ای را به صورت متمرکز تهیه، تدوین و ارسال کنیم. دیگر اینکه تأکید ما بر مراکز این است که باید کارورزی 480 ساعته باشد و در یک مجموعه اجرایی انجام بگیرد؛ چراکه دانشجو حتماً باید با کار آشنا شود.
وی گفت: از سال 73 تا الان حدود یک میلیون فارغ‌التحصیل داشته‌ایم. 600 هزار نفر از آن‌ها را تابحال رصد کرده‌ایم. بعداً با اینها ارتباط مستمر خواهیم داشت امیدواریم این در شش ماهه آینده به اتمام برسد و بتوانیم آن را انجام بدهیم.

captcha