طلاب علوم دینی خود را با پیشرفت‌های روز دنیا هماهنگ کنند
کد خبر: 3528444
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
استاد جامعة‌المصطفی(ص) قم:

طلاب علوم دینی خود را با پیشرفت‌های روز دنیا هماهنگ کنند

گروه اجتماعی: استاد جامعة‌المصطفی(ص) قم گفت: طلاب علوم دینی باید خود را با شرایط محیطی و پیشرفت‌های روز دنیا هماهنگ کنند، باید در کنار سایر علوم با فراگیری یک زبان خارجه، خود را برای تبلیغ علوم دینی در دهکده جهانی آماده کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، حجت‌الاسلام عباسعلی شاملی، استاد جامعة‌المصطفی(ص) قم عصر روز سه‌شنبه، شانزدهم شهریورماه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه شهرستان شهرضا که در مدرسه علمیه مدینة العلم این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: امروزه با توجه به تغییرات ایجاد شده در جوامع انسانی، پیشرفت فناوری و نزدیک شدن فرهنگ‌ها، فقه عمومی که در گذشته در مدارس تعلیم داده می‌شد، نمی‌تواند پاسخ پرسش‌های جامعه بشری را ارائه کند.
وی اضافه کرد: تأسیس و تعلیم رشته‌های تخصصی فقه همانند فقه اقتصاد، فقه اداری، فقه موسیقی و فقه سیاسی در مراکزی مانند حوزه علمیه قم و دانشگاه جامعة المصطفی قم، برای پاسخ به نیازهای جامعه انسانی است.
استاد جامعة المصطفی قم گفت: به عنوان نمونه موسیقی دنیایی از دانستنی‌ها را ارائه می‌کند و یا اقتصاد مجموعه گسترده‌ای از دانش‌ها است که فراگیری و تطبیق آن با احکام اسلامی بسیار مهم و در عین حال، برای جامعه بشری ضروری است.
شاملی اظهار کرد: باید از فراگیری سطحی علوم دینی خودداری کنیم، باید معارف اسلامی را به درستی بفهمیم و بتوانیم به خوبی و صحیح به دیگر مردم منتقل کنیم.
وی گفت: اسلام از پیروان خود خواسته کارهای خوب را به خوبی و بدون عیب و نقص انجام دهند بنابراین یک مسلمان در هر شرایطی بهترین کارها را در هر شرایطی انجام می‌دهد.
استاد جامعة المصطفی قم تصریح کرد: طلاب علوم دینی باید خود را با شرایط محیطی و پیشرفت‌های روز دنیا هماهنگ کنند، باید در کنار سایر علوم با فراگیری یک زبان خارجه، خود را برای تبلیغ علوم دینی در دهکده جهانی آماده کنیم.
شاملی اظهار کرد: نهضت نرم افزاری که در حوزه علمیه قم ایجاد شده گام مؤثری در این زمینه است و به زودی شاهد تحولات گسترده‌ای در این زمینه خواهیم بود؛ اکنون دو موضوع روش شناسی قرآن پژوهی و روش شناسی حدیث پژوهی، آماده شده که در قالب 17 جلسه 90 دقیقه‌ای قابل ارائه است، تمام طلاب باید این دروس را بگذرانند و از آن استفاده کنند.
وی در ادامه با اشاره به آیه 122 سوره توبه، تصریح کرد: ما باد در برنامه ریزی‌های کلان و در مدیریت جامعه، تمام اصول و جوانب را در نظر بگیریم تا وقوع حادثه‌ای همانند جنگ، تعلیم و تعلم دین و فعالیت حوزه‌های علمیه را تعطیل نکند.
شاملی ادامه داد: باید از هر منطقه‌ای افرادی برای فراگیری علوم دینی در حوزه‌های علمیه حاضر شوند تا مبلغان علوم دینی در تمام مناطق در دسترس باشند؛ اهمیت هجرت در متون دینی به اندازه‌ای است که به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جویندگان علم شناخته شده است.
captcha