اجازه نمی‌دهیم عزت حجاج ایرانی لکه‌دار شود/ عربستان امنیت حجاج را تأمین کند
کد خبر: 3530554
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸

اجازه نمی‌دهیم عزت حجاج ایرانی لکه‌دار شود/ عربستان امنیت حجاج را تأمین کند

گروه سیاسی: نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: ما اجازه نمی‌دهیم غرور و عزت زائران ایرانی لکه‌دار شود، باید شرایط مساعد برای حضور زائران ایرانی در حد و شأن آن‌ها وجود داشته باشد، دولت عربستان باید امنیت زائران ما را تأمین کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، سیدعلی قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی شب گذشته جمعه، 26 شهریورماه در نخستین مراسم سالگرد شهدای مکه و منا شهرستان شهرضا که در مسجد صدیقه طاهره شهر شهرضا برگزار شد، اظهار کرد: حوادث مکه و منا که در سال گذشته سبب به شهادت رسیدن تعداد زیادی از هموطنان ما شد، به عنوان یکی از تلخ‌ترین حوادث مناسک حج به ثبت رسید؛ مسئولان آل سعود پس از یک سال که از آن واقعه گذشته است در تلاش هستند تا با سیاه‌نمایی کشور ایران را در خصوص مسائل حج مقصر نشان دهند در حالی که این اقدامات دروغی بیش نیست.
وی اضافه کرد: در طول دوران زمامداری حکومت آل سعود تاکنون موارد زیادی در خصوص نقض نکات ایمنی و عدم رعایت موازین بهداشتی در مناسک حج دیده شده است، در سفرنامه‌های بسیاری که درباره مناسک حج منتشر شده نیز درباره وضعیت وخیم زائران و عدم تضمین امنیت جانی و مالی آنان اشاره شده است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: ما غرور و عزت زائران ایرانی را لکه‌دار نمی‌کنیم، باید شرایط مساعد برای حضور زائران ایرانی در حد و شأن آنها وجود داشته باشد؛ البته هدف مسئولان ایرانی اعزام زائران به حج بود، حتی منازل سکونت زائران هم در مکه اجاره شد، اما مسئولان عربستانی حاضر به همکاری نشدند.
قاضی عسگر بیان کرد: مسئولان عربستان با چند ماه تأخیر از مسئولان ایرانی درخواست کردند تا در مذاکرات حج شرکت کنند، پس از دور اول مذاکرات هم به توافق نرسیدیم تا اینکه وزیر حج عربستان تغییر کرد اما در مذاکره با وزیر حج هم در خصوص امنیت زائران ایرانی به توافق نرسیدیم.
وی گفت: مسئولان عربستانی می‌گویند که ما قصد سیاسی کردن مناسک حج را داریم در حالی که زائران ایرانی تنها مراسم دعای کمیل و دعای عرفه دارند که متون این ادعیه اصلاً سیاسی نیستند و مراسم برائت از مشرکان هم یک تکلیف شرعی است؛ حجاج ایرانی در مراسم برائت از مشرکان علیه افرادی که دستشان به خون افراد زیادی آلوده شده و باعث آشوب در کشورهای اسلامی شده‌اند، شعار می‌دهند.
سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: اقدامات عربستان در منطقه و جهان باعث شده که چهره وهابیت در جهان بیش از گذشته خدشه‌دار شود تا جایی که اروپاییان ترجیح می‌دهند مراودات خود را در جهان اسلام با شیعیان انجام دهند، زیرا آنان وهابیت را به عنوان جمعیتی خشن و آدمکش می‌شناسند.
captcha