انگلیس امکان بازیابی موقعیت سابق خود در خلیج فارس را ندارد
کد خبر: 3552801
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
قدیری ابیانه:

انگلیس امکان بازیابی موقعیت سابق خود در خلیج فارس را ندارد

گروه سیاسی: کارشناس عالی مدیریت استراتژیک اظهارات ضد ایرانی نخست‌وزیر انگلیس را در راستای سیاست قدیمی استعماری «اختلاف بینداز و حکومت کن» دانست و گفت: انگلیس آرزو دارد موقعیت سابق خود را بازیابد اما چنین امکانی را ندارد و در مجموع در موقعیتی نیست که بتواند جایگزین آمریکا در منطقه شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ترزا می، نخست وزیر انگلستان، در اختتامیه نشست شورای همکاری خلیج فارس در منامه بحرین که هفته گذشته برگزار شد، در سخنانی، ایران را تهدیدی آشکار برای منطقه خلیج فارس خواند و گفت: «ما باید همچنان به مقابله با دولت‌هایی که نفوذ آنها بی‌ثباتی منطقه را مشتعل می‌کند، ادامه دهیم. بنابراین، می‌خواهم به شما اطمینان دهم که من به وضوح تهدیدی را که ایران متوجه منطقه خلیج فارس و در بعدی وسیع‌تر، متوجه خاورمیانه می‌کند، مشاهده می‌کنم».

با توجه به نزدیکی خانم می به صهیونیست‌ها و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، به نظر می‌رسد این سخنان به معنی اتخاذ سیاست‌هایی جدیدتر و مستقل از اتحادیه اروپا از سوی انگلیس برای نفوذ بیشتر در منطقه خاورمیانه است؛ به ویژه اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا نیز در سیاست‌های اعلامی خود، بر اولویت توجه به داخل به جای خارج تأکید کرده است و شاید انگلستان از این مسئله به مثابه فرصتی برای افزایش حضور خود در جهان اسلام و پیگیری سیاست‌های تفرقه‌افکنانه استعماری خود بهره بگیرد.

اظهارات خانم «می» برای افزایش فروش سلاح به کشورهای عربی است
 
محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک و سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهداف انگلیس از بیان چنین ادعاهایی گفت: اظهارات خانم ترزا می در راستای سیاست قدیمی انگلستان یعنی «اختلاف بینداز و حکومت کن» است. او در حالی ایران را یک خطر معرفی می‌کند که می‌داند ایران محور ثبات در منطقه است و از این طریق می‌خواهد با فروش سلاح و تجارت با کشورهای عربی، دلارهای نفتی این کشورها را به سمت خود جذب کند زیرا امروز انگلیس به دلیل مشکلات فراوان اقتصادی به شدت به این دلارها نیازمند است.

وی ادامه داد: اصولا بسیاری از اختلافات در بین کشورهای اسلامی ریشه در توطئه‌ها و سیاست‌های استعماری انگلستان و آمریکا دارد. ایران امروز به خوبی نشان داده که لنگر ثبات در منطقه است و اگر برخی حکومت‌های منطقه احساس می‌کنند که از ثبات لازم برخوردار نیستند به دلیل مشکلاتی است که با مردم خودشان دارند و احساس خطر واقعی انها از ناحیه نارضایتی‌های داخلی است و این به ماهیت و نوع حکومت برخی کشورهای منطقه برمی‌گردد.

چرا مردم ایران شعار «مرگ بر انگلیس» را فرموش نخواهند کرد؟

قدیری ابیانه با بیان اینکه اظهارات خانم می برای کسانی که تصور می‌کنند داشتن روابط دیپلماتیک با یک کشور از دشمنی آن کشور با ایران می‌کاهد یک حجت است، گفت: آنها به همین لحاظ پیشنهاد می‌کنند با امریکا هم رابطه داشته باشیم. جمهوری اسلامی ایران با انگلستان روابط دیپلماتیک داشته و دارد. اما این روابط نه در دوره مصدق مانعی برای کودتای 28 مرداد شد و نه در طی 37 سال گذشته مانع توطئه‌های انگلستان علیه ایران شده است.

محمد حسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا

سفیر اسبق ایران در مکزیک اظهار کرد: قطعنامه و تحریمی نیست که در مجامع بین‌المللی علیه ایران صادر شده باشد و انگلیس بانی یا حامی آن نبوده باشد. تبلیغی نیست که علیه جمهوری اسلامی ایران در جهان صورت بگیرد و انگلیس سردمدار آن نباشد. حتی در جنگ عراق علیه ایران و در جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها و جنگ اخیر عربستان علیه یمن، سلاح‌ها و تجهیزات فراوانی انگلیسی بودند که در کنار تجهیزات سایر کشورهای غربی صدام را به سلاح‌های مخرب از جمله سلاح‌های شیمیایی مجهز کردند.

وی افزود: در حالی که انگلستان دم از حقوق بشر می‌زند کشورش به پایگاه تروریسم علیه ایران تبدیل شده است و منافقین و سایر گروهک‌ها در این کشور دارای آزادی عمل هستند. همچنین انگلستان در ترور دانشمندان هسته‌ای ما هم نقش مستقیم داشت و در فتنه 88 انگلستان از برنامه‌ریزان فتنه بوده است. لذا اینکه خانم ترزا می در جمع کشورهای عربی یا حتی در کشور خودش علیه ایران صحبت کند تعجب‌برانگیز نیست. به همین دلیل مردم ایران شعار «مرگ بر انگلیس» را هم هیچ‌گاه فراموش نکرده‌اند.

انگلیس امکان بازیابی موقعیت سابق خود را ندارد

قدیری ابیانه درباره این تحلیل که انگلستان با توجه به مواضع دونالد ترامپ مبنی بر توجه به مسائل داخلی آمریکا به جای حضور در منطقه، به دنبال گرفتن جای آمریکا در منطقه خاورمیانه است، گفت: در دوره‌ای انگلستان حرف اول را در دنیا، از جمله در ایران، می‌زد اما آمریکا سعی کرد جای انگلیس را بگیرد. با شروع جنگ جهانی دوم و قیام‌های استقلال‌طلبانه علیه استعمار انگلیس در کشورهای جهان سوم، انگلیس موقعیت خود را از دست داد و آنقدر ضعیف شد که حتی قدرت حفظ پایگاه‌های نظامی خود را در مستعمراتش نداشت و لذا مجبور به فراخواندن نیروهای نظامی‌اش شد و آمریکا به عنوان ابرقدرت جدید جایگزین انگلیس شد.

این کارشناس عالی مدیریت استراتژیک عنوان کرد: از سوی دیگر انگلیس تلاش کرد با قدرت نوظهور آمریکا هماهنگ شود و از «شیر درنده» به موقعیت «لاشخور» تنزل پیدا کرد. ارتباط ویژه انگلیس با آمریکا نیز برای این بود که بتواند از لاشه‌‌های شکارهای آمریکا ارتزاق کند اما اکنون آمریکا نیز در حال از دست دادن جایگاه جهانی خود است و همان مراحلی که انگلیس به سمت سقوط طی کرد را طی می‌کند.

وی اضافه کرد: انگلیس آرزو دارد موقعیت سابق خود را بازیابد اما چنین امکانی را ندارد. انگلیس می‌خواهد در خلیج فارس پایگاه و حضور داشته باشد اما چون توان مالی‌اش محدود است تلاش دارد هزینه این اقدام را از طریق کشورهای نفت‌خیز عربی تأمین کند. در مجموع انگلستان در موقعیتی نیست که بتواند خلأ حضور آمریکا را پر کند.

آمریکا در حال طی کردن مسیر سقوط انگلیس است

قدیری ابیانه با تأکید بر اینکه جهان تغییر کرده است و انگلستان از بریتانیای کبیر به بریتانیای صغیر تبدیل شده است، گفت: امروز هم در آمریکا و هم در انگلستان موج تجزیه‌طلبی رو به گسترش است. یک روز در پارلمان انگلیس یکی از نمایندگان در وصف موقعیت انگلستان نسبت به آمریکا اظهار کرد که انگلستان در وضعیت فعلی نسبت به آمریکا مانند سگی است که برای اربابش دم می‌جنباند. این توصیف مورد اعتراض نماینده دیگری قرار گرفت و وی گفت انگلیس در مقابل آمریکا حکم دم سگ را دارد نه خود سگ.

وی ابراز کرد: آمریکا هم در حال دچار شدن به چنین وضعیتی است و هر دو کشور در بحران قرار دارند. زمانی اروپا از پیوستن انگلیس به اتحادیه اروپا خوشحال بود اما امروز بعد از رفراندوم خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی خواستار تعجیل انگلیس در خروج از اتحادیه هستند و این نشان‌دهنده جایگاه انگلستان در بین کشورهای اروپایی است.          

captcha